Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Oerhört oproffsigt uttalande av Björn och jag undrar hur han kan ha nått pensionsålder utan att ha förståelse för denna policy.

Han borde istället ta ett samtal med sin arbetsgivare om hur han kan anpassa sitt content och införskaffande av det, så att det går hand i hand med företagets piket, både för sociala medier och ut säkerhetsaspekten.

Skärmskudde Björn!
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Oerhört oproffsigt uttalande av Björn och jag undrar hur han kan ha nått pensionsålder utan att ha förståelse för denna policy.

Han borde istället ta ett samtal med sin arbetsgivare om hur han kan anpassa sitt content och införskaffande av det, så att det går hand i hand med företagets piket, både för sociala medier och ut säkerhetsaspekten.

Skärmskydde Björn!
+1

Tycker han agerar extremt dåligt i allmänhet, och illojalt i synnerhet.
 

Alf

Medlem
Jag får nog hålla med SAS ledning om detta. Nu följer jag inte honom på sociala medier. Jag tycker nog att man skall vara ytterst restriktiv med att hålla på med privata videoinspelningar i cockpit på ett passagerarflygplan. Det kan faktiskt påverka flygsäkerheten genom att man koncentrerar sig på fel saker om det skulle uppstå ett krisläge. Om jag själv jobbade i cockpit vill jag nog att min kollega skall vara så koncentrerad som möjligt på det arbete som han är anställd för att utföra.

För det är väl ett ansvarsfullt arbete som utförs i cockpit med tanke på lönenivån? Då kanske man inte skall hålla på med egna ”projekt” under sina pass i cockpit.

SAS har alltid varit ett föredöme när det gäller flygsäkerheten, fortsätt med detta. Vi har tillräckligt med oseriösa flygbolag som far omkring i luftrummet.
 
Jag är inte heller en aktiv följare av björnpilot, men jag har så klart kollat in hans instagram och youtube emellanåt. Jag har faktiskt trott, och fått intrycket av, att han har gjort detta med SAS goda minne. Han har ju t o m hintat om vissa förändringar i tidigt skede (både om inredningar, destinationer och livery t ex) så jag har trott att SAS har sett honom som en inofficiell kommunikationskanal. Men så verkar det ju inte vara.

Jag håller med om att hans uttalande i artikeln är dåligt. Jag tror faktiskt att ett sådant uttalande skulle kunna leda till en reprimand/varning från arbetsgivaren. Arbetsgivaren sätter ju upp vilka regler som gäller på arbetsplatsen. Jag får t ex inte använda Facebook eller liknande på arbetstid enligt min arbetsgivares regler. Helst inte ens använda arbetsgivarens dator för sådant som inte är arbetsrelaterat. Än mindre får jag driva egna privata projekt på arbetstid. Och det har ingenting med yttrandefrihet att göra.
 

Tongen2

Medlem
Jag är inte heller en aktiv följare av björnpilot, men jag har så klart kollat in hans instagram och youtube emellanåt. Jag har faktiskt trott, och fått intrycket av, att han har gjort detta med SAS goda minne. Han har ju t o m hintat om vissa förändringar i tidigt skede (både om inredningar, destinationer och livery t ex) så jag har trott att SAS har sett honom som en inofficiell kommunikationskanal. Men så verkar det ju inte vara.

Jag håller med om att hans uttalande i artikeln är dåligt. Jag tror faktiskt att ett sådant uttalande skulle kunna leda till en reprimand/varning från arbetsgivaren. Arbetsgivaren sätter ju upp vilka regler som gäller på arbetsplatsen. Jag får t ex inte använda Facebook eller liknande på arbetstid enligt min arbetsgivares regler. Helst inte ens använda arbetsgivarens dator för sådant som inte är arbetsrelaterat. Än mindre får jag driva egna privata projekt på arbetstid. Och det har ingenting med yttrandefrihet att göra.

+1 på den!
Jag var helt övertygad om att SAS var med på noterna på detta!
Jag har tänkt på hur det går till rent praktiskt när han exempelvis är uppe och går i planet och filmar i galley etc, och faktiskt inte är pilot exakt just då. Är det OK från SAS sida att han filmar på arbetstid för att sedan lägga upp på sin kanal så att säga? Är väl ändå så att kanalen bedrivs på fritiden, tror jag, och blanda in fritid på arbetstid gillar väl ingen arbetsgivaren egentligen.
Det har jag funderat på.
Men tydligen inte.
Men jag är förvånad att detta verkar ju vara nyheter för SAS!
Hur som haver, så har jag uppskattat hans videos.
 

fcx

Medlem
+1 på den!
Jag var helt övertygad om att SAS var med på noterna på detta!
Jag har tänkt på hur det går till rent praktiskt när han exempelvis är uppe och går i planet och filmar i galley etc, och faktiskt inte är pilot exakt just då. Är det OK från SAS sida att han filmar på arbetstid för att sedan lägga upp på sin kanal så att säga? Är väl ändå så att kanalen bedrivs på fritiden, tror jag, och blanda in fritid på arbetstid gillar väl ingen arbetsgivaren egentligen.
Det har jag funderat på.
Men tydligen inte.
Men jag är förvånad att detta verkar ju vara nyheter för SAS!
Hur som haver, så har jag uppskattat hans videos.
Inte en chans att detta har skett utan OK från SAS tidigare, men nu vill de inte godkänna det längre.
 

Tonton

Medlem
Vi är nu lite off-topic - men kan vara bra att klargöra.

Nej, det är inget "skoj på fritiden" som BjörnPilot sysslar med. Det är ren business.

Han har 100 000+ följare och vi har återkommande sett olika annonssamarbeten etc (trots att det har varit riktigt dåligt märkt av honom själv (min subjektiva åsikt). Det hela drivs under företaget "BjörnPilot" som en enskild firma - där verksamhetsbeskrivningen för företaget är följande:

"Konsulttjänster i flygrelaterade frågor, marknadsföring och lobbying via sociala medier." (min fettext).

Bolaget omsatte cirka 50k-99k SEK 2019 baserat på den momsredovisning han har gjort. Gissningsvis ännu mer 2020, då det var 2019, mig veterligen, som hans sociala kanaler (speciellt Instagram och YouTube) tog fart.
 

Gweilo_2

Medlem
Självklart skall arbetsgivarens regler följas, även om dom ändras under resans gång. Kan tänka mig att min arbetsgivare skulle reagera om jag la ut filmer från våra fabriker, kontor m.m.

Men, Björn Pilots konto andas autencitet och engagerar uppenbarligen många följare. Hur kan SAS vända ett engagemang till något positivt ? Min erfarenhet av kommunikationsavdelningar är att det blir dyrt, stelt och stylat, och tar lååång tid - har svårt att tro att dom har några "flygnördar" anställda....

Det här är inte isolerat till SAS, även en del BA anställda på twitter har uppenbarligen fått tillsägelser
 

fcx

Medlem
Självklart skall arbetsgivarens regler följas, även om dom ändras under resans gång. Kan tänka mig att min arbetsgivare skulle reagera om jag la ut filmer från våra fabriker, kontor m.m.

Men, Björn Pilots konto andas autencitet och engagerar uppenbarligen många följare. Hur kan SAS vända ett engagemang till något positivt ? Min erfarenhet av kommunikationsavdelningar är att det blir dyrt, stelt och stylat, och tar lååång tid - har svårt att tro att dom har några "flygnördar" anställda....

Det här är inte isolerat till SAS, även en del BA anställda på twitter har uppenbarligen fått tillsägelser

Det finns lite mer info om hur SAS tänker här:
SAS policy för vad gäller för anställda i sociala medier | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Toppen