011430121
Medlem
Flygtorget skriver att ett förslag är att lägga ner Norwegians långlinjer, ingen hög oddsare precis. .
I artikeln står det om 787 men bolaget flög med 737 på USA ett tag från, minns inte om man han få in MAX på linjerna innan pandemin slog till.
Källa: FlygTorget
Förslag: Skrota Norwegians långlinjer
Flygnyheter, Redaktionen, den 17 december 2020
Flyga långlinjer eller inte. Nu höjs röster inom ledningen för Norwegian att skrota alla planer på att behålla Dreamlinerflottan och istället fokusera på trafik i Europa. Då måste de 11 egna maskinerna hitta nya köpare.
Norwegians satsning på långlinjetrafik var i mångt och mycket något helt nytt i Europa när den drog igång 2013. De ursprungliga planerna var att fokusera på linjer till Asien men eftersom flygkorridoren över Sibirien var förbehållen SAS blev det atlanttrafik istället. Efter en något skakig inledning, främst orsakad av tekniska problem med B787, växte antalet linjer till USA snabbt och satta flygbolaget på kartan som en allvarlig utmanare, bland annat till British Airways.
Men det har också varit en kostsam expansion, bara inhyrningen av extra flygkapacitet när Dreamlinern krånglat, har kostat drygt fyra miljarder åren 2013 – 2019. När Norwegian nu kämpar för att överleva är ingenting heligt, särskilt som hela långlinjeflottan på 37 Dreamliners sedan i mars står på marken och kostar pengar. I dagsläget är 11 av de 37 maskinerna egna och drar lånekostnader medan 26 är leasade, oavsett ägandeform innebär det en skuldbörda på 30 miljarder norska kronor. Det rapporterar norska media.
Därför förs nu, enligt norska källor, allt tuffare diskussioner inom ledningen i flygbolaget att helt enkelt lägga ner alla planer på att återstarta den interkontinentala trafiken. Om inte annat är det långlinjerna som drabbats hårdast av pandemin. Dessutom finns en oro för att rekonstruktionsarbetet störs av en splittrad inställning till vad slags flygbolag Norwegian ska vara i framtiden. En tydlig satsning på trafik inrikes i Norge, i Skandinavien och Europa, ger större tyngd i förhandlingarna med kreditorer och domstolarna i Norge och Irland som sedan ska godkänna räddningsplanen som enligt planerna ska ge fyra miljarder kronor i nytt kapital.
Om förslaget att helt avveckla långlinjeverksamheten – ett beslut kan komma idag när Norwegian har styrelsemöte – återstår frågan om var flygplanen ska ta vägen. Den svala interkontmarknaden underlättar inte en försäljning av de i och för sig rätt unga 787-9-maskinerna. I oktober lyckades Norwegian göra sig av med två leasade flygplan, LN-LNT och LN-LNZ. De gick till det italienska charterbolaget Neo.
I artikeln står det om 787 men bolaget flög med 737 på USA ett tag från, minns inte om man han få in MAX på linjerna innan pandemin slog till.
Källa: FlygTorget
Förslag: Skrota Norwegians långlinjer
Flygnyheter, Redaktionen, den 17 december 2020
Flyga långlinjer eller inte. Nu höjs röster inom ledningen för Norwegian att skrota alla planer på att behålla Dreamlinerflottan och istället fokusera på trafik i Europa. Då måste de 11 egna maskinerna hitta nya köpare.
Norwegians satsning på långlinjetrafik var i mångt och mycket något helt nytt i Europa när den drog igång 2013. De ursprungliga planerna var att fokusera på linjer till Asien men eftersom flygkorridoren över Sibirien var förbehållen SAS blev det atlanttrafik istället. Efter en något skakig inledning, främst orsakad av tekniska problem med B787, växte antalet linjer till USA snabbt och satta flygbolaget på kartan som en allvarlig utmanare, bland annat till British Airways.
Men det har också varit en kostsam expansion, bara inhyrningen av extra flygkapacitet när Dreamlinern krånglat, har kostat drygt fyra miljarder åren 2013 – 2019. När Norwegian nu kämpar för att överleva är ingenting heligt, särskilt som hela långlinjeflottan på 37 Dreamliners sedan i mars står på marken och kostar pengar. I dagsläget är 11 av de 37 maskinerna egna och drar lånekostnader medan 26 är leasade, oavsett ägandeform innebär det en skuldbörda på 30 miljarder norska kronor. Det rapporterar norska media.
Därför förs nu, enligt norska källor, allt tuffare diskussioner inom ledningen i flygbolaget att helt enkelt lägga ner alla planer på att återstarta den interkontinentala trafiken. Om inte annat är det långlinjerna som drabbats hårdast av pandemin. Dessutom finns en oro för att rekonstruktionsarbetet störs av en splittrad inställning till vad slags flygbolag Norwegian ska vara i framtiden. En tydlig satsning på trafik inrikes i Norge, i Skandinavien och Europa, ger större tyngd i förhandlingarna med kreditorer och domstolarna i Norge och Irland som sedan ska godkänna räddningsplanen som enligt planerna ska ge fyra miljarder kronor i nytt kapital.
Om förslaget att helt avveckla långlinjeverksamheten – ett beslut kan komma idag när Norwegian har styrelsemöte – återstår frågan om var flygplanen ska ta vägen. Den svala interkontmarknaden underlättar inte en försäljning av de i och för sig rätt unga 787-9-maskinerna. I oktober lyckades Norwegian göra sig av med två leasade flygplan, LN-LNT och LN-LNZ. De gick till det italienska charterbolaget Neo.