Senaste nytt

I natt jag drömde...

NotRyan

Medlem
Jag vaknade av en stökig presskonferens där DI fått nys om att danska CAU har totalvägrat villkorsförändringar, men att alla norska och svenska personalorganisationer accepterat, alla står bara och väntar på tillkännagivandet, att SAS styrelse skall gå ut och begära företaget i konkurs.

Då kommer Rickard Gustafsson in och presenterar några beska piller:
SAS öppnar omedelbart upp ett antal nya Europalinjer från Stockholm, flyttar NRT, PEK, BKK och PVG till Stockholm med omedelbar verkan, öppnar upp IAD och ORD (samt senare SFO) från Oslo, samt låter Stockholmsbasen ta hela ARN-CPH samt Oslobasen OSL-CPH.

Sedan erbjuds all dansk personal anställning på Arlanda eller Oslobas med de nya villkoren, de som inte accepterar sägs upp pga arbetsbrist i CPH då de flesta linjer läggs ner där.

I det läget blev det totalkaos på presskonferensen, med Børsen.dk utsände som härförare. Då vaknade NotRyan av att det var dags att återvända till verkligheten inför en ny arbetsdag...
 

henrik l

Medlem
Kunde inte göra annat än att skratta gott åt historien:D Men ett intressant scenario du målar upp. Kanske någon kommer på idén att köpa ut Danska staten för att få SAS att spreta åt ett håll mindre.
 

MarcusC

Medlem
En jämkning vore kanske bygga ut Sturup...SAS flyttar dit och man bygger snabbtåg till Sturup från Köpenhamn/Malmö. Skulle garanterat få ner kostnaderna för SAS..:)
 

Palazzi

Medlem
Nu hoppas vi att SAS läser BC.se (som vanligt;)).... Måste ju bara vara det bästa alternativet för alla parter:rolleyes: Hoppas att Gustafsson drömmer samma dröm.

Jag drömde förresten att även OSL-basen försvann och att Osloborna slingades med snabbtåg till GOT;) Så blev äntligen SAS helsvenskt!:cool:
 

Ubbe

Medlem
Nej lägg hellre den Scandinaviska hubben på det mest logiska stället och kör matarflyg dit från "hålorna" runtomkring. Låt Landvetter bli det naturliga centrum det redan borde vara, likväl som Göteborg redan är navet i norden. :cool:
 

henrik l

Medlem
Nu hoppas jag att våra danska och norska vänner här på BC.se ser våra tankegångar som uttryck för någon gammal "storsvenskhet". Tvärtom, vi är ju lågkostnadslandet här i Skandinavien, som ju kan ses som en mindre smickrande position:D
 
Toppen