Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet, kanske kan hjälpa någon. Det gäller väl alla ärenden men jag riktar mig främst till de som väntat sedan mars-april. Jag gjorde en avbokning av en awardresa den 25 mars och har sedan dess väntat på återbetalning. Jag har under tiden ringt till SAS med jämna mellanrum för att se vad det är som gör att utbetalning dröjer (samtalen har skett efter att det lovades att allt skulle vara klart senast sista juni).
Alla telefonsamtal har varit i princip identiska;
"Hm, konstigt denna borde vara återbetalad, jag skickar ett mejl till huvudkontoret så att de tar en titt på det". Men ingenting har hänt. Jag antar att den är lite mer komplicerad än normalt då den var ombokad en gång.
Till slut letade jag reda på en mejladress till SAS (sas-aterbetalningar[at]sas.se) och skrev att jag skulle kontakta Kronofogden inom sju dagar för att få tillbaka pengarna med kopia till Konsumentverket kopplat till deras föreläggande om vite för SAS. Mejl för att jag skulle kunna visa Kronofogden att jag försökt få tillbaka mina pengar.
Jag skickade det efter arbetsdagens slut fredag den 20 november och fick svar följande arbetsdag (måndag 23:e) om "refund notice". Tyvärr innehöll det fel belopp (de hade tagit det från min ombokning samt saknade bokningsavgift och ändringsavgift). Jag skickade tillbaka ett svar samma dag med hänvisning till deras egen webb att bokningsavgiften ska återbetalas. I fredags (27/11) kom ett nytt "refund notice" med rätt belopp, dock ingen ändringsavgift tillbaka vilket jag kan köpa. Har inte fått några pengar än men kortet som jag betalade resan med har ersatts vilket jag antar påverkar.
Alla telefonsamtal har varit i princip identiska;
"Hm, konstigt denna borde vara återbetalad, jag skickar ett mejl till huvudkontoret så att de tar en titt på det". Men ingenting har hänt. Jag antar att den är lite mer komplicerad än normalt då den var ombokad en gång.
Till slut letade jag reda på en mejladress till SAS (sas-aterbetalningar[at]sas.se) och skrev att jag skulle kontakta Kronofogden inom sju dagar för att få tillbaka pengarna med kopia till Konsumentverket kopplat till deras föreläggande om vite för SAS. Mejl för att jag skulle kunna visa Kronofogden att jag försökt få tillbaka mina pengar.
Jag skickade det efter arbetsdagens slut fredag den 20 november och fick svar följande arbetsdag (måndag 23:e) om "refund notice". Tyvärr innehöll det fel belopp (de hade tagit det från min ombokning samt saknade bokningsavgift och ändringsavgift). Jag skickade tillbaka ett svar samma dag med hänvisning till deras egen webb att bokningsavgiften ska återbetalas. I fredags (27/11) kom ett nytt "refund notice" med rätt belopp, dock ingen ändringsavgift tillbaka vilket jag kan köpa. Har inte fått några pengar än men kortet som jag betalade resan med har ersatts vilket jag antar påverkar.