Senaste nytt

SAS A340 checkar ut

palmen

En kommentar till. Väldigt synd att det inte anordnades något event efter nästan två decenniers trogen service runtom i världen. Jag har förståelse för omständigheterna just nu men ändå tråkigt.

Det hade varit något extra att ta en liten rundtur med SAS sista fyrmotoriga flygplan innan utfasningen.

En trevlig BC träff också minst sagt. :)
Tror det var "viktigare" att fasa ut planet än att ordna event för entusiaster. Skulle ge en oerhört stor badwill att göra något sådant nu, och man kan ju inte hålla kvar ett plan till corona är över.

Som jag förstod det var det någon liten "avskedscermoni" i Köpenhamn, men ingen nöjesflygning.

Senator

Dagens pressmeddelande om resultatet för det brutna året 2019-2020 dyker det för mig upp en intressant nyhet:
FULL-YEAR FINANCIALS SIGNIFICANTLY IMPACTED BY THE ONGOING PANDEMIC - SAS

Furthermore, we have initiated the process to phase out 21 of our older and less fuel-efficient aircraft at an earlier stage than originally planned, including 15 Boeing 737NG, five Airbus A340 and one Airbus A330 aircraft. The accelerated phase-out will support liquidity through the sales of aircraft and engines, as well as reduce spend on maintenance and leasing. Together with the agreement with Airbus on deferred deliveries of new aircraft, it will also better align our fleet with current and expected demand. The accelerated phase-out will also contribute to lower emissions. Over the last 12 months, our total CO2 emissions have decreased 57.2%, where the majority is related to reduced capacity as a consequence of the pandemic, but usage of more efficient aircraft connected to our ongoing fleet renewal has also contributed with 2.3 percentage points, in line with our ambitious target to reduce total CO2 emissions 25% by 2025

En 330 alltså?

fly4fun

Medlem
Min gissning är LN-RKH, den är drygt 18 år.

upload_2020-12-3_10-19-15.png

KalleSus

Medlem
Dagens pressmeddelande om resultatet för det brutna året 2019-2020 dyker det för mig upp en intressant nyhet:
FULL-YEAR FINANCIALS SIGNIFICANTLY IMPACTED BY THE ONGOING PANDEMIC - SAS

Furthermore, we have initiated the process to phase out 21 of our older and less fuel-efficient aircraft at an earlier stage than originally planned, including 15 Boeing 737NG, five Airbus A340 and one Airbus A330 aircraft. The accelerated phase-out will support liquidity through the sales of aircraft and engines, as well as reduce spend on maintenance and leasing. Together with the agreement with Airbus on deferred deliveries of new aircraft, it will also better align our fleet with current and expected demand. The accelerated phase-out will also contribute to lower emissions. Over the last 12 months, our total CO2 emissions have decreased 57.2%, where the majority is related to reduced capacity as a consequence of the pandemic, but usage of more efficient aircraft connected to our ongoing fleet renewal has also contributed with 2.3 percentage points, in line with our ambitious target to reduce total CO2 emissions 25% by 2025

En 330 alltså?
Det har nämnts (minns inte var jag sett det) redan för något år sedan att en 330 och fem 340 skulle utrangeras. Men då i tron att två 340 skulle behållas för eventuellt utökad trafik.
Nu när pandemin har ändrat på allt, så vet vi att några sparade 340 inte är aktuella, men tydligen gäller fortfarande tanken på att utrangera en 330.
Det spekulerades också om LN-RKH - men alla maskiner är ju relativt jämngamla, så åldern lär inte påverka vilken det blir. Det handlar nog mer om vilken som står på tur för större revision - alternativt leasingkontrakt och liknande.

Apropå LN-RKH: Den har varit till Chicago och vänt i går/i natt - så vitt jag vet den första reguljära turen sen i mars.

FilipJ

Medlem
Skulle våga spekulera i att 330:n har större chans att kunna få nu ägare/brukare efter SAS. Hi-Fly, månne?

Toppen