Senaste nytt

En nöt att knäcka i corona-tid / Hawaii med amerikanska AMEX-poäng

ericwg

Medlem
Hej alla,
sitter med poäng på ett amerikanskt AMEX och tanken är att flyga från USAs östkust till Hawaii under våren. Tanken är också att göra en längre paus i LA på vägen dit (2..3 dagar) och varför inte SF på vägen tillbaka.

Hur ska man nu bäst boka detta? AMEX i USA för över till Singapore Airlines, Air Canada, ANA och Avianca inom S*. Rutten som kommer flygas är med Uniteds "First class" för att det helt enkelt inte finns några andra alternativ med S*. Jag vet att United har sin "Excursionist perk" som ska ge en gratis stopover men frågan är om man kan boka det om man inte har faktiska United-poäng? Amex för faktiskt också över till Hawaiian Airlines men deras award är ruskigt dyra.

Singapore airlines är väl rätt glada att erbjuda stopovers för en hundra dollar eller två, får man det inom ett land dock? Och när det flygs av United?

Räcker ut en hand till någon som har försökt att boka något liknande :) Att boka Star Alliance med SAS-poäng har man ju koll på, men detta är lite nytt. Förväntar mig inte att någon har ett klockrent svar utan mest för nöjesskull att diskutera i brist på faktiska flygresor i dessa tider.

Tack!
 

JohnR

Medlem
Vas jag läst tidigare får man ut mest värde genom att föra över till Singapore Airlines och sen boka United. I ekonomi Alaskan, gäller då från västkusten.
Ett alternativ kan vara AA med BA poäng, vet dock inte hur det ser ut med rutter och kabiner där.
 

palmen

Moderator
Domestic first från västkusten till Hawaii är generellt sätt väldigt svårt.

Nu kan jag inte alla dessa andra program och om de tillåter stopover på award, annars får du nog rikta in dig på att dela upp på två resor, en tor östkust till västkust och en tor västkust till Hawaii.
 

ericwg

Medlem
Det är väl som ni säger, det blir väl Singapore Airlines man får föra över till att boka med. Men är det verkligen så eländigt med tillgång? Kan SA likt SAS boka First Saver Award? För det är vidöppet under våren, pga. corona kanske.

Någon som vet om/hur man kan boka stopovers när man bokar United med Singapore airlines miles?
 

ericwg

Medlem
Det är väl som ni säger, det blir väl Singapore Airlines man får föra över till att boka med. Men är det verkligen så eländigt med tillgång? Kan SA likt SAS boka First Saver Award? För det är vidöppet under våren, pga. corona kanske.

Någon som vet om/hur man kan boka stopovers när man bokar United med Singapore airlines miles?

Har rekat Singapore Airlines nu och hittat flyg på tisdagar/onsdagar i vår. Så det verkar finnas. Intressant nog så säger vyn att fligterna kostar 34 500 poäng per väg (så totalt 69 000 poäng totalt i business) men när man väljer så det så blir det 115 000 poäng (230 000 poäng för två vuxna).
 

Attachments

  • Screen Shot 2020-11-23 at 10.39.56.png
    Screen Shot 2020-11-23 at 10.39.56.png
    324,2 KB · Visningar: 244

Tomas E

Medlem
Har rekat Singapore Airlines nu och hittat flyg på tisdagar/onsdagar i vår. Så det verkar finnas. Intressant nog så säger vyn att fligterna kostar 34 500 poäng per väg (så totalt 69 000 poäng totalt i business) men när man väljer så det så blir det 115 000 poäng (230 000 poäng för två vuxna).
Det står väl "SAVER FROM 34,500" i bilden vilket inte riktigt är vad det står i din text?
 

ericwg

Medlem
Det står väl "SAVER FROM 34,500" i bilden vilket inte riktigt är vad det står i din text?

Det kan du ju faktiskt få en poäng för. Men när det står "From 34 500" vill man ju gärna kunna välja det också ;) När det står "From 57 500" så är det just 57 500 det kostar.

Får jaga vidare på datumen och se :)

Edit: Pratade med SG nu och det är 69 000 poäng. Fel online helt enkelt. Men inga stopovers inom US tyvärr :(
 
Last edited:

B380-9 XWB

Medlem
Excursionist Perk gäller enbart på ut- eller hemresa och kan inte nyttjas åt båda hållen.
https://www.united.com/ual/en/us/fly/mileageplus/awards/travel/types.html

Vad jag förstått så kan du bara nyttja detta om du bokar direkt via United, som tyvärr inte är en AMEX-partner.

Vill du ändå resa så är det värt att kika på LifeMiles då de brukar vara billiga samt ha låga skatter på *A-bokningar.

Bokar du med partner så måste du säkerställa att det finns tillgänglighet i First Saver Award.
Observera att det är många 767 och 787-9 med den äldre Polaris-kabinen som går till Hawaii om du vill ha lie flats istället för typisk Domestic First.
 

ericwg

Medlem
Excursionist Perk gäller enbart på ut- eller hemresa och kan inte nyttjas åt båda hållen.
https://www.united.com/ual/en/us/fly/mileageplus/awards/travel/types.html

Vad jag förstått så kan du bara nyttja detta om du bokar direkt via United, som tyvärr inte är en AMEX-partner.

Vill du ändå resa så är det värt att kika på LifeMiles då de brukar vara billiga samt ha låga skatter på *A-bokningar.

Bokar du med partner så måste du säkerställa att det finns tillgänglighet i First Saver Award.
Observera att det är många 767 och 787-9 med den äldre Polaris-kabinen som går till Hawaii om du vill ha lie flats istället för typisk Domestic First.

Tack, jag ska kika på LifeMiles. Exc Perk verkar tyvärr inte tillåta att man gör det inom samma kontinent, och som du säger...kan inte föra över till dem från AMEX. United tar också 80k i poäng istället för Singapores 69k såg jag.

Nu med covid så har jag faktiskt inte sett några lieflats till Hawaii alls med United. Lyckas hitta en 757 med lieflats till Denver men sedan är det en vanlig 737-X00 till hawaii, och via LAX & SFO är det 737-X00 hela vägen. Men vad ska man göra, Domestic First är ändå rätt breda och sköna.
 
Toppen