Senaste nytt

Skogi

Medlem
Är det värt det???

Fram med min bäste vän - Microsoft Excel!

Hur många rundor skulle det krävas för att gå i mål med Flying Blue Ultimate? Eftersom Ultimates kvalificerar sig under en tvåårsperiod och sedan åtnjuter statusen de efterföljande två åren hade jag med mig ett par hundra UXP poäng från år 2019. Jag kom fram till att det skulle krävas 8,5 sådana här resor som jag just hade gjort till Oslo Sandefjord Torp, det vill säga en resa med dubbla byten nere i Europa och bara Air France och KLM flyg skulle räknas.

Är det värt det?
I videon som @Homer länkade här:


får vi bland annat veta att Ultimate programmet är för de passagerare som i genomsnitt reser 200 dagar om året med KLM eller Flying Blue partner. Vidare får vi veta att programmet är designat för de 1500 topp Platinum, Platinum for life, Club 2000 och Skipper medlemmarna.

Egen reseassistent och en särskild symbol i passagerarlistan. Ulti passagerare skall hälsas personligt välkomna ombord av kabinbesättningen och eventuella särskilda önskemål finns uttryckta i passagerarprofilen som ombordbesättningen förväntas ha läst i förväg. Dessutom två uppgraderingsvouchrar per kalenderår för garanterad uppgradering på framför allt long haul, viss hjälp och eskortering på marken, egna utrymmen i loungerna, inbjudan till Hertz Platinum och inbjudningar till en del events.

Nu hade jag ju redan gjort en test-resa, det återstod alltså 7,5 likadana eller liknande resor för att jag skulle få ihop det. Men vad skulle hända om corona kom tillbaka efter sommaren? Tänk om Europas flygtrafik skulle lamslås - igen? Här ville jag inte binda upp för mycket pengar i ett läge där det var högst osäkert om och när man skulle få tillbaka dessa om flygen blev inställda.

En sak som talade för att i varje fall ge det ett lite halvhjärtat försök var det faktumet att de vanliga XP poängen som man inte behöver för innevarande år kvalificering, de rullas över i sin helhet och ligger till grund för nästa års kvalificering. Nu hade jag redan byggt upp en buffert som skulle klara av att behålla min platinumstatus även om jag skulle behöva hoppa över ett helt år. Men jag har ett par år kvar till Platinum for Life. Om jag skulle misslyckas med att nå Ultimate skulle jag i varje fall få ett antal hundra vanliga XP poäng som i sin tur skulle gynna mig i framtiden med mindre behov av att jaga XP för att nå just Platinum for Life. Med lite tur skulle jag alltså kunna få ihop alla de poäng jag behövde för att sedan lugnt kunna invänta Platinum for Life. Den siffran var snarlik den som jag behövde för att nå Ultimate. Här fanns alltså ett finfint skyddsnät med lottochans på högvinsten. Väl värt att prova!

Sagt och gjort, den 19 augusti bokade jag en ny resa, identisk med den som jag nyligen kommit hem från. Den gick ju över förväntan, jag kände mig fräsch i huvudet och kroppen genom hela resan och det var enkelt att komma in i Norge. Det här var värt att prova en runda till! I allra sämsta fall skulle de här två test-resorna ha gett mig 360 XP till min poängbank, man behöver 300 XP för att återkvala till Platinum. Om inte annat, skulle det här vara ett enkelt sätt att få ihop ett helt års normal kvalificering.

Lördag 29 augusti, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 29 augusti, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 29 augusti, kl 14:20, ankomst kl 15:55
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 190, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 29 augusti, kl 16:25, ankomst kl 18:05
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 190, flygs av KLM Cityhopper

Här var det dags att variera sig! Hilton Amsterdam Airport Schiphol är utmärkt och har ett fantastiskt läge i anslutning till Amsterdams flygplats och terminalen. Hotellet är ljust, fräscht, förhållandevis billigt för att vara ett flygplatshotell och egentligen finns det ingen riktig anledning att välja bort det hotellet, om man bara ska sova över och vidare nästa dag. Men att göra exakt samma sak igen kändes tråkigt, istället hamnade valet på Hilton Amsterdam som är ett likaledes utmärkt hotell men som byggdes 1962 och därmed har mer historia och charm bakom sig. Det fick bli en bokning här!

Söndag 30 augusti, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 30 augusti, kl 15:55, ankomst kl 18:30
CDG - ARN
Flight AF 1063, Airbus A319, flygs av Air France


29 augusti

Helgen till ära hade jag en Hertz hyrbil bokad i ett annat bonusprogram. Efter en mindre övertalningskampanj hade min flickvän gått med på att köra mig ut till Arlanda till första flyget. Så dags är det nästan ingen trafik ute, det som däremot kan inträffa är att tunnlarna runt Stockholm och olika påfarter till E4 är stängda för underhåll. Inget sådant kom i vägen denna morgon och resan ut till Arlanda gick därför både fort och smidigt. Kiss and Fly parkeringen på Arlanda är inte jättesmidig men vi var i varje fall helt ensamma där så det fick väl gå ändå. Det är lite trappor och gångar för att komma fram till terminalen, det kunde ha gjorts bättre. Men men, de vill ju inte ha privatbilismen på Arlanda, så det här är väl ett sätt att gör det lite lagom osmidigt.

I incheckningsdisken stod det en manager som säkert hade fått noggranna besked om att kontrollera alla passagerare och deras rätt/möjlighet till fortsatt resa. Han var på sina två underställda så till den grad att de inte vågade checka in en endaste passagerare utan att ha frågat honom om det var okej. Eftersom han själv ansvarade för en av incheckningsdiskarna blev det ganska bökigt. Nåja, det blev incheckning och full fart genom säkerhetskontrollen, snabbfrukost hos Pontus, på med munskyddet - boarding - och så var resa nummer två startad!

Brilliant!!
 

Berglund

Medlem
29 augusti 2020

Frukost på Pontus. Det blev en snabb servering uppe vid bardisken. De flesta pontusanställda var fortfarande permitterade så hela ruljansen sköttes av endast två personer. Frukostmackan är alltid god, det blev en sådan, yoghurten och svart kaffe. Jag var visst lite mer hungrig och croissanten gillar jag inte, tur att det går att be om en frukostmacka till! Sedan snabbt iväg till boarding.

ARN - CDG
Lördag 29 augusti, kl 06:00, ankomst kl 08:39
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France, plats: 2C

En flygning som jag inte har något alls att berätta om. Så fort vi hade kommit upp i luften och fick spänna loss säkerhetsbältet gick jag själv fram till den luckan där jag, sedan länge, vet att Air France förvarar filtarna och kuddarna. Det heter ju numera att dessa, på grund av corona, inte längre finns ombord. Fast för platinumpassagerare och de som lite påstridigt ber om dem, jo men ser man på! Då "hittar" de - märkligt nog - ändå en filt eller två.

Jag orkade inte med att köra den lilla charaden och gick helt sonika och hämtade en filt själv. Därefter frågade jag pursern om det var okej att jag lade mig att sova tvärs över på min trea av stolar. Hitintills har ingen protesterat men det är ett sätt att visa att "det är ju ändå du som bestämmer här". Det finns ett sätt hur man kan använda bältena från två stolar för att på så sätt få till ett helt bältesset som bekvämt sluter om en, utanpå filten. Då ser ombordpersonalen att man är nedbältad om det skulle börja skaka och man slipper bli väckt för bälteskontroll. Jag meddelade att jag inte ville ha frukost men att de gärna fick väcka mig och servera kaffe när vi påbörjat inflygningen till Paris.

På en del av Air France Airbusplan går det inre armstödet, det mot väggen/fönstret, att fälla upp - om man sticker in fingret, hittar den lilla spaken som öppnar låsmekanismen. Då kan man sova riktigt bekvämt över en rad med tre säten. Det går okej annars också, man får bara se till att klä in det fasta armstödet med en tröja, en av de ombordvarande kuddarna alternativt en extra filt. Dagens plan gick det inte att fälla upp armstödet på, så min extratröja fick agera stoppning, det gick bra. Att sova med munskydd är ingen höjdare men det fick gå ändå. På det här sättet fick jag ihop nästan två timmars extra sömn - härligt!

Strax före landning kom pursern och väckte mig och erbjöd en kopp svart kaffe så som jag hade önskat innan jag lade mig ner. Perfekt att hinna vakna till på en kvart- tjugo minuter, få sig en kopp varmt kaffe, tacka för dagens utmärkta flygning och sedan snällt marschera av i Paris.


Paris Charles de Gaulle - CDG
Nu var jag pigg och vaken! Som den erfarne Air France resenär som jag är, känns inte loungerna i terminal 2F särskilt lockande. Istället började jag fundera på vad jag skulle hitta på för att sysselsätta mig här fram till nästa avgång. Nu i coronatider gör Air France ett stort nummer av hur flexibla de är med möjlighet till ombokning av biljetter. Jag bestämde mig för att testa!

Marsch iväg till den stora transferdisken - vilken tur jag hade! Den röda Sky Priority disken var ledig så jag kunde gå direkt fram till den för att få hjälp. Här började sedan problemen. Om man sitter i transferdesken, för det största flygbolaget på den flygplatsen och dessutom i prioritydisken - då borde man kunna väldigt mycket bättre engelska än vad den här kvinnan kunde. Bara för att förklara vad jag ville, gick det säkert åt tio minuter. Trots att jag redan efter någon minut skrev ned de flygen jag skulle vilja byta mot på en papperslapp.

Nästa problem var att hon var helt okapabel att prissätta, än mindre göra några som helst ändringar själv utan fick ringa till någon. Lång diskussion på franska tog vid, ett språk jag tyvärr inte förstår eller behärskar annat än någon enstaka hälsnings- och artighetsfras. Plötsligt lägger hon ifrån sig telefonen - och påkallar min uppmärksamhet. Ojdå! Hon har "råkat" avboka alla återstående fem flygningar i min biljett, som ett sätt att försöka prissätta det hela på nytt. Nu lyckades hon inte få tillbaka flygen och bad om ursäkt - men jag skulle inte oroa mig - hon kunde nämligen ringa till sin support. Jo men det kändes ju genast väldigt betryggande... Mycket riktigt hade nu hela bokningen försvunnit ifrån min app på telefonen. Alla de digitala bordingpassen var borta! Det här kan bli riktigt spännande tänkte jag. Klockan var ungefär 09:15 och boarding skulle börja kl 09:45, undrar hur Air France har tänkt lösa det här?

Vare sig agenten framför mig eller hennes support får upp flygen igen. Kanske dem är fullbokade, frågar hon mig. Det vet väl ändå inte jag???

Hon försöker igen. Supporten försöker igen. Nu får jag plötsligt förklaringen att nej, det går inte. Du har nämligen köpt en särskild biljett, till ett särskilt pris, direkt av vår egen Platinum Service Line, det är bara dem som kan återskapa det priset och ge dig tillbaka dina biljetter. Det lät som världens rövare för att slippa ifrån problemet som hon själv orsakat. Nåja, jag gjorde ju det här för att underhålla mig själv och få en chans till en heldag i Amsterdam på söndagen genom att flytta hemreseflygen till de sista avgångarna på söndagskvällen.

Platinum Service Line är fantastiska! På några sekunder besvarar de mitt samtal och ytterligare någon minut senare har de löst problemet. Vältränade agenter, som kan sina system, vet vad det handlar om och som obehindrat både talar och förstår engelska. Den enda gången transferdisken i terminal 2F någonsin har kunnat hjälpa mig med något positivt, har varit då jag blev nekad ombordstigning för ett par år sedan. Då ordnade de snabbt fram hotellrum och ett trevligt övernattningskit. Jag har ställt diverse frågor där under åren men det har alltid slutat med ett nej, eller att det inte går eller att de har rekommenderat att jag skall ringa platinumlinjen istället. Trist att de agenter som är på plats, i bolagets uniform, är så ohjälpsamma och verkar tycka att det mesta är besvärligt. Det blev ingen ombokning, för stunden var jag glad och lycklig över att ha fått tillbaka biljetten.

Med tre minuter kvar till att boardingen skulle börja var biljetten återinsatt och jag hade dessutom hunnit inom loungen för att få en liten flaska vatten.


CDG - AMS
Lördag 29 augusti, kl 10:20, ankomst kl 11:23
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 1C

Vi kom snabbt ombord men sedan blev vi sittandes en stund. Kapten berättade att vi väntade på två connecting passengers. Klockan 10:05 hör jag hur kaptenen säger "unload" och utgick från att det innebar att deras väskor nu skulle plockas av. Bara några minuter senare kommder det två passagerare ombord, väldigt andfådda. Undrar just hur det gick med deras väskor?

Iväg kom vi i varje fall, mer eller mindre i tid också. Det här var en kortflygning, därför erbjöds endast en liknande kanelsnäcka i liten pappersbag med tillhörande vattenflaska som tidigare. Det gick naturligtvis alldeles utmärkt att be om en burk med Coca Cola och en kopp kaffe.
FAF9072F-D12B-4939-8C78-98229923D780.jpeg


Allt som allt gjorde detta att ätandet och drickandet tog hela flygresan i anspråk. Jag satte på munskyddet först under själva inflygningen, efter att jag hade druckit upp det sista kaffet. Det blev en dimmig inflygning till Amsterdam Schiphol men kaptenen landade hur mjukt och fint som allra helst.
6AD7F974-16E0-4BDE-9022-9A489209FC42.jpeg



Snabbt av och direkt mot KLM Crown Lounge 52. Genom passkontrollen och denna gången klarade jag mig från den extra säkerhetskontrollen. Väl i loungen bad jag om ett duschrum. Tänkte att det kunde ju vara skönt att raka sig och duscha innan jag skulle vidare. Det stängda duschrummet ger ju också friheten att kunna ta av munskyddet!
01C25BA4-B144-4500-9671-1C8C58E82548.jpeg


I loungen denna dag serverades det någon form av kyckling, ris och ärtor och naturligtvis erbjöds även den lite matigare mackan som görs på plats av en medarbetare bakom plexiglas. Snyggt!
21AA8D4A-DED6-4B26-813E-8BB003B8297D.jpeg


Planet till Oslo avgick från B-gaterna även denna dag. På vägen passerade jag några av de gater som är speciellt uppsatta för passagerare på flyg till destinationer där det krävs hälsodeklaration för var och en. De har tagit en del av flygplatsgången i anspråk och satt ut mängder med små stålbord med pennor i små snören.
032F1C3F-A700-45B1-91A8-A1F057186800.jpeg

Det fick mig att fundera på om jag inte hade läst att just på blanka stålytor kunde viruset överleva ganska länge. Lite underligt kändes det, nåja, de gör nog så gott de kan med tanke på omständigheterna. Klart är att det är en helt annan värld att vara ute och resa under de här premisserna än hur det var före allt det här eländet!


AMS - TRF
Lördag 29 augusti, kl 14:20, ankomst kl 15:55
Flight KL 1217, Embraer 190, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C

Klockan 14:05 påbörjades boarding, det var nästan tramsigt av dem att ropa ut om prioboarding, den sorgliga sanningen var att vi nog inte var fler än runt 20 passagerare totalt som skulle åka med till Oslo Sandefjord Torp idag. Av vikt- och balansskäl bad de oss särskilt sitta kvar på våra platser och inte byta runt, i varje fall tills vi var uppe i luften. Jag var ensam i business och hade de fyra främre raderna helt för mig själv. Ombord serverades den klassiska boxen med ceasarsallad.
3537DA23-661D-4476-AAEE-43151EA88498.jpeg

Jag måste säga att jag föredrar varm mat men med tanke på att jag hade fått varm mat i loungen och ändå skulle sitta stilla större delen av dagen idag gick det alldeles utmärkt att äta den här lättare måltiden.

Vi fick en vacker inflygning mot Sandefjord Torp:
89908116-0979-4F17-B34C-70004E384AA7.jpeg



Oslo Sandefjord Torp - TRF
Lördag den 29 augusti 2020

Snabbt ut och prata med den norska passpolisen. De tyckte att det hela var lite märkligt men jaja, låt gå om jag nu ändå själv ville flyga iväg så fort som möjligt. Småjoggade ut i ankomsthallen och spenderade två-tre minuter på att kika på den självgående golvputsmaskinen:
57806103-5452-45F4-9906-06154B14F67C.jpeg

En sådan har jag inte sett förut! Men det är väl klart att det finns sådana maskiner, om det nu kan finnas både robotdammsugare och robotgräsklippare. Mycket praktiskt, särskilt på flygplatser i coronatider med permitterad personal att golven kan städas och tvättas närmast av sig själva. Känns fräscht och bra! All heder åt Sandefjord Torps flygplats!

En ensam Securitasvakt i säkerhetskontrollen men det var, precis som förra gången, helt tomt så det gick väldigt snabbt att ta sig igenom. Ingen slumpkontroll heller. Redan klockan 16:03 var jag tillbaka ombord! Nytt rekord! Allt som allt - väldigt nöjd med mina minuter på marken i Norge denna dag!


TRF - AMS
Lördag 29 augusti, kl 16:25, ankomst kl 18:05
Flight KL 1218, Embraer 190, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C

Vi var inte ens 15 passagerare totalt som skulle åka med till Amsterdam. Boarding var snabbt avklarad och som en av de sista kom jag ombord och satt på min plats till kl 16:03.
755C5017-3B82-4278-ABA7-238F6C1B95BA.jpeg

Det blev glada skratt och miner (bakom masken) på ombordpersonalen när de kände igen mig. Kul att kunna överraska och sprida lite glädje i dessa annars så dystra flygtider! Redan till kl 16:10 var vi helt klara och började taxa ut. Tanken på den goda ceasarsalladen och möjligen ett litet glas vin för att fira den lyckade snurren fick det redan att vattnas i munnen på mig. Som ensam passagerare i business gick det alldeles utmärkt att ta av sig masken direkt.

Redan klockan 17:41 tog vi mark på Amsterdam Schiphol Airport, lite taxande på det så kom vi in till terminalen klart före utsatt tid. Nu var det ju bokat övernattning på Hilton Amsterdam, ett par minuters tågresa från flygplatsen. Men jag var i god form och skulle komma att bli kvar en god stund på flygplatsen och jag ska snart berätta hur det kunde komma sig.
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Stort tack för utförlig rapport. Flickvännen och jag har precis haft högläsning och tagit oss igenom resa 1 och resa 2 som ännu inte är helt återgiven. Mycket skratt här på första advent som synnerligen behövs i dessa tider. Vi är mycket tacksamma för att du delar med dig dina strapatser och upplevelser, även om vissa är återkommande, exempelvis kanelbuller och caesarsallader ;) Hur som haver, så inväntar vi spänning på fortsatt berättelse AMS-CDG-ARN.
 

Berglund

Medlem
Den minnesgoda läsaren kommer säkert ihåg från den 16 augusti då jag satt kvar på hotellrummet:
Den Flygande Holländaren | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

En av de saker jag då företog mig, var bland annat att läsa på om Privium. Jag insåg att jag inte skulle hinna fixa med det den 16 augusti, särskilt inte som jag gärna ville ha medlemskapet gratis då det inkluderas i det holländska Amex Platinumkortet. Då behövde jag fylla i en ansökan hos Amex, för att de skall aktivera den och sedan kontakta Privium inför att jag skulle göra min registrering i klubbloungen. Eftersom jag har åkt mycket Air France tidigare, har jag inte brytt mig om Privium förut men tänkte att nu måste jag väl ändå testa!

Sagt och gjort, när jag nu hade landat och kände mig i så pass god form på kvällen den 29 augusti passade jag på att registrera mig hos Privium. Det gick mycket smidigt, ingen kö, allt var klart med att Amex stod för mitt medlemskap och allt som allt tog processen kanske 20 minuter. Jag har beskrivit Privium närmare här:
Privium - riktig snabb fast track på Amsterdam Schiphol Airport och bra lounge | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Nu är inte Privium en ankomstlounge, utan är egentligen endast för avresande. Men när man precis blir medlem - och särskilt i coronatider när det gapar så tomt - kan de tänka sig att vara lite bussigare än normalt. Jag fick en fin avokadosallad med bacon och tog ett glas vatten till det:
17D8FE8F-F780-4291-A401-FFA4DB0D2D32.jpeg
Passade även på att ladda telefonen och kopplade in mig på deras utmärkta wifi. Nu är ju roaming inga problem i Europa längre men när det bjuds så fint vore det dumt att tacka nej.

För den som inte är så teknisk av sig och gärna vill ha det enkelt, kan jag rekommendera att man laddar ner och installerar Cloudflares app som heter
"1.1.1.1: Faster Internet".
Ja, jag vet - det är en kunglig IP adress!!!
Jag tänker inte gå igenom hur den fungerar här, det viktigaste är att man känner till att detta inte är någon riktig VPN lösning men den duger gott för den som väldigt bekymmersfritt vill ha lite säkerhet kring när man ansluter till internet på öppna wifi-nätverk! För vanliga Svenssons eller vanliga flygpassagerare som passerar massa olika nätverk och ansluter via hotell och annat. Dessutom kan det till och med ibland gå lite snabbare än vanligt med den här lösningen eftersom Cloudflare är en av de riktigt stora "trafikledarna" på internet.

När telefonen fått lite laddning i sig lämnade jag Priviumloungen med mitt nya kort i väskan och tog tåget ifrån Schiphol Plaza in mot staden. Det var ingen stor prisskillnad för att åka förstaklass så det hade jag valt att lyxa till det med, kvällen till ära!
07A69068-BD06-4951-A281-C4151D6A1F67.jpeg
Jag hade sett att Amsterdam Zuid (Amsterdam Syd) var första stationen efter flygplatsen men hade inte gjort någon notering om hur lång tid resan skulle ta. Det tog kanske fem, i varje fall inte ens tio, minuters tågresa så var jag framme! Jag kände mig en smula lurad på min förstaklassbiljett. För en handfull minuters tågresa kan jag sitta lite var som helst. Som ung och frisk man behöver jag inte ens en sittplats utan kan gott stå!

Väl på Amsterdam Zuid är de många säkerhetskamerorna något som slår mig.
9984C881-E7DD-41AB-8C14-E3F67EB52952.jpeg
Jag kände mig inte osäker men tyckte ändå att det kändes bra med så många kameror runt omkring.

Att hitta vägen till hotellet från stationen är enkelt, man går rakt fram i ungefär 1,5 kilometer ifrån Amsterdam Zuid:
CB2167F5-42D0-4FFF-A586-AA2F9666FBAD.png

Det var en vacker kväll och det är en mycket fin väg att gå mellan alla bostadshusen och över kanalerna:
341BE74D-1E78-4A0B-8971-C76D0E58F61B.jpeg

Jag noterade också vilket fint och pålitligt samhälle Holland och Amsterdam måste vara. De kan nämligen ha sina utplacerade hjärtstartare på utsidan av byggnader - och de verkar få vara ifred från vandaler, ligister och ungdomsgangsters som bara vill förstöra. Jag blev mycket imponerad när jag insåg att det verkar fungera alldeles utmärkt här!
C62CAA25-4C4E-4856-9E02-E92203415A54.jpeg
Nu är jag naturligtvis väl medveten om att Amsterdam Zuid är en välmående stadsdel och att det kanske inte ser ut likadant överallt.

Efter en skön, ungefär kvartslång, promenad i sommarvärmen kom jag så fram till Hilton Amsterdam:
2467AC58-66C0-4D09-AF45-BE4FAB8F3159.jpeg
 
Last edited:

Berglund

Medlem
29 augusti 2020

Hilton Amsterdam

Här hade man förberett en stilig juniorsvit till mig. Extra skönt att slippa tjafsa om uppgraderingar utan det är ordnat redan från början. Nu fick jag ett hörnrum på åttonde våningen med utsikt mot en av kanalerna och in mot staden. Jag var nöjd med Hilton Amsterdam Schiphol Airport för två veckor sedan men för endast €10 extra per natt får man en helt annan klass hos Hilton Amsterdam! I ärlighetens namn får man kanske även lägga till kostnaden för tågresan men det är ingen större skillnad i pris på dem. I varje fall inte såhär i coronatider.
17E602A8-E2C0-4638-AB8D-150172CC53FA.jpeg A297C0EB-D666-4125-8597-95C37A2ECB48.jpeg D58CAA08-DAC8-462B-AE5A-B1B77006C6D9.jpeg

Precis som ute på flygplatshilton är loungen stängd. Som kompensation får man ett litet kort och kan besöka restaurangen Roberto's, the Half Moon Lounge alternativt få gratis room service.
209B3ADF-2A63-4D0A-B6EE-5B4DEF82D9BA.jpeg

Jag valde att ta plats i Half Moon Lounge i en av fåtöljerna precis vid panoramafönsterna mot kanalen.
A4FA2DD7-C726-47B3-B9AC-472FF89163E8.jpeg
AA4CF958-959C-485C-805E-6C41D5D645D7.jpeg
021DA9A5-8209-4533-B4C3-43445EEE0E6B.jpeg
Normalt är det ganska svårt att få något av de tre bord som står direkt ut mot fönstret men - ser man på - just idag fanns alla tre borden lediga och fräck som jag är valde jag att sätta mig vid det bästa av dem!

Fick fina drinkar och deras Diamond snacks kallades för "Around the world" eller "Taste of the world" med lite olika småportioner av typiska rätter från olika delar av världen.
3F19CF03-D6FB-4F18-A68B-A727DAD2CBEA.jpeg
Mycket snyggt, en del var gott och annat fick jag hoppa över. För ett internationellt hotell i en världsstad kändes det här synnerligen passande. Välgjort och ytterst proffsig personal ovanpå det!


30 augusti 2020


Jag sov mycket gott i den stora fina sängen, jag gillar verkligen Hiltons lakan där de till och med anger hur pass tätt trådarna sitter. Tog en snabbdusch och åkte ned till frukostserveringen i Roberto's. Magnifikt! Väldigt stilig frukost som dukades upp framför en, wow!
5E4E3982-A617-43C9-A01A-1F6F5122E827.jpeg 3B9A9916-BB93-443B-A60F-6E48C9CDB15C.jpeg EBA7533E-4574-4DDE-BECD-BBAD597F9871.jpeg

Efter frukost var det dags att plocka ihop sina pinaler och lämnade hotellet kring kl. 10:30.
62E7EA43-19FF-408A-97AA-41C4F8A9D910.jpeg
Inte ens 15 minuter senare befann jag mig vid Amsterdam Zuid, löste biljett, klev på tåget och befann mig slutligen på Amsterdam Schiphol Airport kl 10:59. Helt okej reseschema!

Det blev ett litet besök i den trevliga Privium Loungen som jag beskrivit här. Det känns trevligt och exklusivt att de litar så pass mycket på sina kunder att det inte råder masktvång här inne.
2C4A2EA4-848E-4697-A4AE-B4DB01A1B62A.jpeg
Vilken befrielse att komma hit, till denna lilla oas, att få ta av sig masken och vara som vanligt! Känner mig vid det här tillfället ändå, totalt sett, ganska fräsch och utvilad i kroppen. Långt från det råd jag gav @Skogi här, när han skrev om att flyga Stockholm-Malmö sex gånger om dagen för att intensivkvalificera sig för Eurobonus Gold:
Det susar rätt bra i huvudet på en efter det.

Jag hade nästan väntat mig att det skulle kännas jobbigt för egen del men än så länge kände jag inte av något sådant. Hörde av mig till flickvännen där hemma och frågade om hon kunde tänka sig en tur ut till Arlanda med sagda hyrbil kring 18:30 för att hämta upp mig.

Kl 10:50 var jag boardad och klar på flighten AF 8233 med ordinarie avgångstid kl 12:25.


AMS - CDG
Söndag 30 augusti, kl 12:28, ankomst kl 13:49
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 2A

Den uppmärksamme läsaren som har följt min historia från början har säkert noterat, precis som exempelvis @aruba1, att KLM serverar en kanelsnäcka och vatten, läsk, kaffe och en liten kaka på de här kortare flygningarna. Den här flygningen var inget annorlunda och bjöd på precis samma upplevelse. Återigen fick vi startbanan längst bort från terminalen, lite underligt att de verkar använda den så pass mycket i dessa tider. Trafiken är ju klart begränsad.

Jag har inte ens en bild att bjuda på från flygningen, den var ganska turbulent. Jag fick ödmjuka mig och krypa in på 2A inne vid fönstret, det går väl ändå an för en så pass kort flygning. Däremot vet man att det blir skakigt när kaptenen går ut i radion och ber besättningen att gå och ta sina platser. Att få ett glas vatten att räcka hela flygningen blir en smula svårare om det nu håller på att skvimpa över.


Paris Charles de Gaulle - CDG
Söndag den 30 augusti

Full fart till Air France lounge! Jag skulle ändå tillbringa ca två timmar här. Loungen är långt ifrån tillfredsställande men erbjuder i varje fall en tillflyktsort från det hemska oljudet i avgångshallen ovanför. Maten som serveras här är heller inget att hurra för men eftersom man får ta av sin mask under tiden man sitter ned och äter eller dricker - får man offra sig.

Jag förfinade konstarten i att utvinna så många chipskorn som möjligt ur en liten 40 grams påse ytterligare. Märkligt nog blev jag bara sugen på chips eller dricka när personalen kom förbi under sina mask-patruller. Däremellan kände jag mig märkligt mätt, kanske ändå lite uppsvälld(?) så pass att jag fick vila lite mellan tuggorna innan jag kunde fortsätta äta upp den mat och dricka jag hade tagit. Det är märkligt ändå hur kroppen kan reagera...

CDG - ARN

Söndag 30 augusti, kl 16:07, ankomst kl 18:33
Flight AF 1063, Airbus A319, flögs av Air France, plats: 2C

Åhhh så gott det har varit att äta och dricka - hela tiden - i loungen! Nu började ändå hungern efter lite riktig, varm mat göra sig påmind. En av de stora anledningarna till att jag verkligen gillar Air France är att de serverar en riktig måltid ombord i business. Deras varma köttbit, tillsammans med kokade morötter och en liten potatisbakelse är riktigt gott!
290FCB68-B069-44F1-85F8-6F91D93042E4.jpeg
Det här är mat som passar sig för att bli uppvärmt i ugnarna ombord och kan serveras rykande varm samtidigt som det fortfarande smakar väldigt gott. Man ska ju inte jämföra med en riktigt bra restaurang på marken men för flyg på 2-3 timmar, inom Europa, håller det här mycket hög klass!

Nu ställdes jag inför ett val, antingen äter jag den goda köttbiten och dricker champagne, vatten, läsk och kaffe hela vägen till Stockholm - och slipper masken eller så kunde jag sitta som ett dumt får med ansiktsmasken på hela flygningen. Det blev mer än ett glas champagne, till mitt försvar bör sägas att glasen är väldigt små...

Vi landade strax efter utsatt tid, flickvännen var upptagen inne i stan så jag bestämde mig för att snåla en smula. Därför tog jag SL bussen till Märsta och därifrån bytte jag till pendeltåget in mot Stockholm. Jag anlände säkert och tryggt hemma, efter en ganska lång helg, strax efter kl 20:00. Mycket nöjd, betydligt piggare än vad jag hade räknat med men det är ju klart att en sådan här resa känns i kroppen. Det var väldigt skönt att krypa ned i sin egen säng!

Dagen därpå vaknade jag och kollade i min KLM app, mycket riktigt hade det kommit in totalt 180 XP och lika många UXP för helgens sex flygningar. På två resor, visserligen med sex flyg per resa och att allt räknas dubbelt, hade jag nu fått ihop 360 XP/UXP, vilket i sig är mer än ett helt års platinumkvalificering. Det här - är nästan för enkelt!
 
Last edited:
Toppen