Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Homer

Medlem
Om jag förstår det rätt så kommer Spanien kräva ett negativt test som inte är äldre än 72 timmar från och med den 23 november (gäller inte Norge, Finland och Grekland).

España impondrá pruebas PCR en origen a los viajeros que lleguen de países de riesgo desde el 23 de noviembre | Sociedad | EL PAÍS


Finns en engelsk variant på det där också
Covid-19: Spain will require a negative PCR test from travelers coming from more than 60 countries | Society | EL PAÍS in English
 
D

Deleted member 30163

Guest
Stämde ganska bra överens med mina planer
c8rqthb0ikz51.jpg
 
D

Deleted member 30163

Guest
Torsdag igen, och ny uppdatering från ECDC. Sedan förra veckan har nu de sista gula bitarna av Grekland blivit röda, däremot tänds hoppet om förbättringar eftersom både Irland och Kanarieöarna gått från rött till gult. Låt oss hoppas att nästa vecka blir ännu gulare!

Det finns faktiskt flera ljusglimtar nu. Jag vågar inte skriva för mycket här dock. Men EU har gått från runt 100% tillväxt i antalet positiva för Covid-19 (rullande 14 dagar värde) till att nu nästan ligga på 0. Det är ju en platå men så brukar det ju se direkt efter en nedgång. De senaste 5 dagarna har EU haft en negativ tillväxt. Det är lite farligt att titta på dock eftersom det finns eftersläpningar.

Flera länder hade mellan 1.000 och 1.500 smittade per 100k, nu är det "bara" Österrike och Luxemburg, inga större länder är med.
Irland ligger riktigt bra till med färre smittade än Norge.

Sen har vi positiva nyheter om vaccin, flera faktiskt. Skåne kommer börja använda snabbtester, samma som vissa flygbolag använder. Jag tror det kommer bli normen tills vi har vaccin. Flygbolag och länder tror jag kommer kräva bevis på vaccination redan nästa år. Men innan dess kommer nog "air corridors" att ta fart med snabbtester som bas.

Markanden reagerar, nu händer det lite med portföljen. Dags att börja planera för lite resande, men först en virre idag var en bra dag!
 
Toppen