Senaste nytt

SAS service-Suck!

Storsteffe

Medlem
Känner man att man blir otrevligt bemött så tycker jag att man säger till direkt. Det är då enklare att relatera till situationen varför det blev fel. Det är inte alltid kabinbesättningens fel när det blir "trist". Som någon sa tidigare så kommer man långt med ett leende och ett trevligt bemötande.

Sedan har jag förståelse för att alla inte kan ta tjuren vid hornen och säga ifrån men då finns ju Customer Relations att skriva till

Önskar jag vore så ;) Har nog aldrig klagat på flyget varken direkt eller efteråt, för mig blir det bara svarta listan om jag blir tillräckligt missnöjd.
 

Wayne

Medlem
Tycker inte servicen är så bra i sas business som man kan förvänta sig, vilket man kanske annars hade hoppats på. 6 flighter tror jag med sas business till usa och jag förstår inte riktigt varför de inte når enda fram. Exakt likadant som svenska 5 stjärniga hotell, OK, men långt ifrån internationell toppklass. Man kanske inte kan jämföra med emirates och qatar, men swiss business har jag iaf fått betydligt bättre service och mat och dryck än sas. På de flighter jag åkt i sas plus tycker jag dock jag har fått en mer OK service sett till vad biljetterna kostar så att säga.

Småsaker som jag upplever kunde förbättras med sas business:
- Snyggare champagneglas (låter kanske löjligt, men detaljer är viktigt i helhetsupplevelsen... :) )
- Roligare val av champagne
- Proffsigare flygvärdinnor med större kunskap på vinerna som serveras...frågar man vilket vin som rekommenderas till en maträtt får jag nästan alltid samma trötta svar: "jadu...beror nog vad man är har för smak.."
- Flygvärdinnor som ger det lilla extra som ökar upplevelsen till mer lyx.
- Rätt hårda madrasser att sova på.
- Fruktansvärt dåligt filmutbud
- Lite för mörk inredning i business, föredrar nästan det ljusare i plus.

Tycker sas business är rätt bra annars så missförstå mig inte nu, men på ovanstående detaljer tycker jag de fallerar en del.
 

palmen

Moderator
Tycker inte servicen är så bra i sas business som man kan förvänta sig, vilket man kanske annars hade hoppats på. 6 flighter tror jag med sas business till usa och jag förstår inte riktigt varför de inte når enda fram. Exakt likadant som svenska 5 stjärniga hotell, OK, men långt ifrån internationell toppklass. Man kanske inte kan jämföra med emirates och qatar, men swiss business har jag iaf fått betydligt bättre service och mat och dryck än sas. På de flighter jag åkt i sas plus tycker jag dock jag har fått en mer OK service sett till vad biljetterna kostar så att säga.

Småsaker som jag upplever kunde förbättras med sas business:
- Snyggare champagneglas (låter kanske löjligt, men detaljer är viktigt i helhetsupplevelsen... :) )
- Roligare val av champagne
- Proffsigare flygvärdinnor med större kunskap på vinerna som serveras...frågar man vilket vin som rekommenderas till en maträtt får jag nästan alltid samma trötta svar: "jadu...beror nog vad man är har för smak.."
- Flygvärdinnor som ger det lilla extra som ökar upplevelsen till mer lyx.
- Rätt hårda madrasser att sova på.
- Fruktansvärt dåligt filmutbud
- Lite för mörk inredning i business, föredrar nästan det ljusare i plus.

Tycker sas business är rätt bra annars så missförstå mig inte nu, men på ovanstående detaljer tycker jag de fallerar en del.
Håller inte med, klart de faller kort ibland men överlag är det en av de bättre business produkternas enligt mig.

Hur många bolag erbjuder exklusivare champagne i Business? SAS hade ju dessutom något specialutbud nu som aldrig kunde börja serveras pga Covid.

Övrig dryck förutom vinet så håller jag nog sas som bland de allra bästa. Inget annat bolag förutom Brussels och BA kan mäta sig vad det gäller ölen.
Inga andra bolag jag rest med har haft bättre utbud av gin. Mackmyra whisky kan man tycka vad man vill om, men en icke blended whisky är alltid trevligt från "mindre" producent än de stora drakarna.

Maten är helt ok, även om det inte det så kul ut.

Besättningen har nästan alltid varit på topp på mina resor även om man haft otur ibland också, vilket är tråkigt att lägstanivån kan bli så låg.

Utbudet på underhållning är undermåligt, men jag tar alltid med eget, oavsett bolag. Nyttjar bara ife till moving map mer eller mindre.

Stolarna är ju inte supermjuka och "madrassen" är ju inget att hänga i julgran. På nya A350 ärende dock mycket av det dåliga åtgärdat.

När vi pratar plus så är det ett skämt enligt mig. Den var bra när den kom, men sen har den bara blivit sämre. Att inte all snacks ingår tex är löjligt.
 

Wayne

Medlem
Håller inte med, klart de faller kort ibland men överlag är det en av de bättre business produkternas enligt mig.

Hur många bolag erbjuder exklusivare champagne i Business? SAS hade ju dessutom något specialutbud nu som aldrig kunde börja serveras pga Covid.

Övrig dryck förutom vinet så håller jag nog sas som bland de allra bästa. Inget annat bolag förutom Brussels och BA kan mäta sig vad det gäller ölen.
Inga andra bolag jag rest med har haft bättre utbud av gin. Mackmyra whisky kan man tycka vad man vill om, men en icke blended whisky är alltid trevligt från "mindre" producent än de stora drakarna.

Maten är helt ok, även om det inte det så kul ut.

Besättningen har nästan alltid varit på topp på mina resor även om man haft otur ibland också, vilket är tråkigt att lägstanivån kan bli så låg.

Utbudet på underhållning är undermåligt, men jag tar alltid med eget, oavsett bolag. Nyttjar bara ife till moving map mer eller mindre.

Stolarna är ju inte supermjuka och "madrassen" är ju inget att hänga i julgran. På nya A350 ärende dock mycket av det dåliga åtgärdat.

När vi pratar plus så är det ett skämt enligt mig. Den var bra när den kom, men sen har den bara blivit sämre. Att inte all snacks ingår tex är löjligt.

Ok, väl härligt att man tycker olika. :)
Absolut, jag skrev också att jag inte tycker det är något fel med sas, snygg inredning och bra produkt i flera delar, men Sverige är generellt inte bra på service, och det gäller även här tycker jag. Tycker servicen är mkt bättre på swiss t.ex. Mer professionellt och bra.
 

Moco

Medlem
Ok, väl härligt att man tycker olika. :)
Absolut, jag skrev också att jag inte tycker det är något fel med sas, snygg inredning och bra produkt i flera delar, men Sverige är generellt inte bra på service, och det gäller även här tycker jag. Tycker servicen är mkt bättre på swiss t.ex. Mer professionellt och bra.

Brukar inte hålla SAS högt, men när det kommer till just long haul är de betydligt bättre än Swiss - som jag skulle säga är ett riktigt haveri när det kommer till long haul, och ännu värre är de nu under pandemin. I övrigt håller jag med dig.
 

palmen

Moderator
SAS har haft mycket bra Champange. Ett bra tag sedan jag flyg business senast. Med exklusivare än vadå, vilka flaskor jämför du med samt bolag?
Eva Air har väl någon årgångsvariant av gula änkan eller vad den heter som väl anses son bland det bästa i Business. De flesta andra bolag erbjuder ju någon standard från de stora husen, och där har väl sas stuckit ut lite med lite "mindre kända" grejer?
 

henke12

Medlem
Brukar inte hålla SAS högt, men när det kommer till just long haul är de betydligt bättre än Swiss - som jag skulle säga är ett riktigt haveri när det kommer till long haul, och ännu värre är de nu under pandemin. I övrigt håller jag med dig.
För att inte tala om när nåt går fel,
Lycka till om det blir aktuellt med en EG261/2004 med Swiss.....
 
Toppen