Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
Trots att inlägg från hobby-virologer undanbedes så känner jag mig ändå manad att saxa denna, till synes, positiva nyhet från Pfizer (Pfizer: Vaccin mot covid-19 ger 90 procent skydd - DN.SE som pekar på 90% skydd efter två doser (uppnått inom 28d).

Vet inte om de bara är först ut med fas 3-testning, eller om resultatet är exceptionellt bra. Uppmärksamheten är iaf stor, och kanske kan denna tråd bli mindre dyster inom kort. Säkert så att massvaccination kommer när också våg två ebbat något, men det är ju fortsatt så (även då) att människor drabbas och att reslusten naggas.

Jag "firar" 12 mån inom Sverige, i slutet på Februari, så ett ändrat läge då och det kan bli tal om att passera gränsen även för mig :)

Pfizer o AstraZ är ju längst fram...
Vaccin mot corona: Astra Zeneca hoppas börja i december

Så har vi tur så kanske det inte är full panik i sommar iaf.. Men kommer ta TID att vaccinera upp världen. 2022-2023?
 

GOTBound

Medlem
Det är markant skillnad på ett verifierbar utlåtande som är med i alla nyhetskällor jämfört med experter som sitter hemma i soffan utan erfarenhet och expertis, men med starka åsikter som om man var en expert Pfizer flaggade tidigt att man hade kommit långt.

OT: börserna gillar läget skarpt!

OT: Perfekt läge för de som köpte Eurobonus Gold när det kostade 76 000 kr = dubbeldipp [+24%]!
 
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
Trots att inlägg från hobby-virologer undanbedes så känner jag mig ändå manad att saxa denna,
Tycker man borde få posta positiva nyheter här. Nu är det ju ett pressmeddelande och det är ju egentligen en finansiell nyhet, inte att man publicerat hela sin Fas-3 studie. Dock är det ju ett antal vaccin som nu är eller avslutat sina fas-3 studier, och jobbar med analysen, fler kommer, som halv-svenska AZN.

Betyder det något för resandet i närtid? Nej det tror jag inte, men att vi på så kort tid, under 6 månader lyckats producera ett vaccin som inte bara bildar antikroppar, utan även t-celler är magiskt, jag kommer iaf. smutta på en whiskey i kväll för att stilla fira alla som jobbat med det. Att det krävs två doser kan vi inte göra så mycket åt, och att vaccinet måste förvaras i -18 grader får vi nog leva med. Vi får nog också leva med att vi inte kan ta det "snart".

Däremot kan det ju ändå ha en positiv effekt. SAS kanske bestämmer sig för att vaccinera all personal, flygplatser kanske samma sak. Det skulle eventuellt betyda att upplevelsen på ett flygplan kan bli lite bättre, även på kort sikt. Att se kabinpersonal i full NASA outfit är ju inte så kul, för någon.

Att vi ligger så bra till "i tiden" gör ju också att vi kanske ser 2021 som ett år då saker kan sakta börja röra sig, det i kontrast till några flygbolags dystra prognoser om 2023-2025..
 

Sullon

Medlem
Jag läste att vaccinet från Pfizer behöver förvaras i minst -70C vilket är knepigt för sjukvården att distribuera. I kylskåpstemperatur klarar sig vaccinet ca fem dagar enligt samma artikel. Antagligen klarar konkurrenternas alternativ högre temperaturer än detta utan att förlora effekt.

Sedan undrar jag om reserestriktionerna börjar lättas redan när riskgrupperna fått sina två doser eller om hela befolkningen skall vara vaccinerad. Det kan påverka om det blir en sommarsemester utomlands eller inte.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Var läste du det? Enligt BBC var det -17C?
-70C väl döda varenda del av vaccinet.

Läs vad jag tror i inlägget ovan.
 

Senator

Moderator
Jag läste att vaccinet från Pfizer behöver förvaras i minst -70C vilket är knepigt för sjukvården att distribuera. I kylskåpstemperatur klarar sig vaccinet ca fem dagar enligt samma artikel. Antagligen klarar konkurrenternas alternativ högre temperaturer än detta utan att förlora effekt.

Sedan undrar jag om reserestriktionerna börjar lättas redan när riskgrupperna fått sina två doser eller om hela befolkningen skall vara vaccinerad. Det kan påverka om det blir en sommarsemester utomlands eller inte.

Var läste du det? Enligt BBC var det -17C?
-70C väl döda varenda del av vaccinet.

Läs vad jag tror i inlägget ovan.

Vi vet att det är svårt, det är lite resande att tala om och särskilt nu med på ytan fantastiska nyheter så är det lätt att "spekulera" vidare. Men detta handlar om virologi och om ni inte kan påvisa en doktorsgrad i ämne så låter vi detta ligga.

MVH,
Moderator
 
Toppen