Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Danmark nu ocksa borttaget pga minkarna med effekt fran 4 imorse, sa ingen marginal alls dar!

"If you arrive in England from Denmark after 4am Friday 6 November, you will need to self-isolate."

UK closes Denmark travel corridor over mink Covid scare | Coronavirus | The Guardian
Storbritannien har nu stängt gränsen helt för inresa från Danmark för andra än brittiska medborgare och boende i Storbritannien från och med 04.00 i morse! Inreseförbudet gäller även alla som varit i Danmark de senaste 14 dagarna. Brittiska medborgare ska sitta i 14 dagars karantän och även övriga delen av deras hushåll. De som varit i Danmark de senaste 14 dagarna uppmanas till karantän "i efterhand", men detta verkar inte vara legalt bindande eftersom även Storbritannien verkar låta bli retroaktiv lagstiftning för stunden. :confused:

Travel ban implemented to protect public health following Denmark COVID-19 mink outbreak - GOV.UK
  • visitors from Denmark arriving in the UK from 4am Saturday 7 November will be denied entry
  • British Nationals, visa holders and permanent residents who have travelled to Denmark in the last 14 days will have to self-isolate along with their household
  • further measures regarding freight to be announced over the weekend
...
From 4am on 7 November, British Nationals, or residents, who are returning to the UK directly or indirectly from Denmark will need to self-isolate along with all other members of their household until 2 weeks have passed since they were last in Denmark. Unlike other travel to the UK, there will be no exemptions to this quarantine policy.
...
For those who arrived before 4am on 7 November, we are also asking anyone who has been in Denmark in the last 14 days, to self-isolate along with their households. The length of that self-isolation will depend on when travellers were last in Denmark, and those affected will be contacted with advice via the means detailed on their passenger locator forms completed on arrival to the UK.

Anyone who has returned from Denmark within the last 2 weeks will be contacted to ensure they complete the self-isolation needed to ensure the virus does not spread across the UK.

Se även:
Coronavirus: UK bans Denmark visitors over mink Covid-19 fears - BBC News

Reglerna är alltså mycket mer restriktiva än de övriga karantänsreglerna och det gavs två timmars förvarning, mellan kl 2 och 4 i morse, förutsatt att man ingår i den kategorin av människor som följer transportministerns Twitter nattetid. :eek: Jag upptäckte detta genom att SAS ställde in ett flyg CPH-LHR som jag var bokad på imorgon (och som jag redan ersatt med ett flyg ARN-LHR igår). De var väl så illa tvungna när deras crew inte skulle få landa. :confused:

Det bisarra är att informationen fortfarande inte finns länkad från den officiella Travel Corridor-sidan eller dess lista över uppdateringar, som är där man normalt tittat de senaste månaderna om man vill hitta förändringar.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag har London bokat i mars vilket börjar kännas sådär eftersom den brittiska regeringen är uppenbart glad i att stänga ned med kort varsel. Det är lätt att invända att det är långt dit och det stämmer i och för sig men jag har inte svårt att föreställa mig en ytterligare omgång lockdown efter jul/nyår och då börjar det närma sig. Vill man stå kvar med bokningar i ett sånt läge?
 

Senator

Moderator
Jag har London bokat i mars vilket börjar kännas sådär eftersom den brittiska regeringen är uppenbart glad i att stänga ned med kort varsel. Det är lätt att invända att det är långt dit och det stämmer i och för sig men jag har inte svårt att föreställa mig en ytterligare omgång lockdown efter jul/nyår och då börjar det närma sig. Vill man stå kvar med bokningar i ett sånt läge?

Vad skiljer det sig i villkor om du ändrar nu eller väntar? Jag vet inte om jag förstår problemställningen och vad du funderar på? :) Jag har en returbiljett från LHR till ARN den 6:e december för en resa som jag ändrade i september. British Airways har nu ställt in alla flyg LHR-ARN mellan 1-5 december men flyger den 30:e november och den 6:e december..... för nu..

Jag väntar in till några dagar innan om det inte redan nu kommer en avbokning innan. Då tar jag pengarna, då jag inte kommer åka på denna. Men vad som händer i mars är svårt att veta. Kanske är halva UK vaccinerat?
 

Fredrik

Medlem
Exakt,
och det är det jag borde sluta med. Det som stör mig primärt är dock att en bokning som är så långt fram känns osäker.
 

Palazzi

Medlem
Trots att inlägg från hobby-virologer undanbedes så känner jag mig ändå manad att saxa denna, till synes, positiva nyhet från Pfizer (Pfizer: Vaccin mot covid-19 ger 90 procent skydd - DN.SE som pekar på 90% skydd efter två doser (uppnått inom 28d).

Vet inte om de bara är först ut med fas 3-testning, eller om resultatet är exceptionellt bra. Uppmärksamheten är iaf stor, och kanske kan denna tråd bli mindre dyster inom kort. Säkert så att massvaccination kommer när också våg två ebbat något, men det är ju fortsatt så (även då) att människor drabbas och att reslusten naggas.

Jag "firar" 12 mån inom Sverige, i slutet på Februari, så ett ändrat läge då och det kan bli tal om att passera gränsen även för mig :)
 

Senator

Moderator
Trots att inlägg från hobby-virologer undanbedes så känner jag mig ändå manad att saxa denna, till synes, positiva nyhet från Pfizer (Pfizer: Vaccin mot covid-19 ger 90 procent skydd - DN.SE som pekar på 90% skydd efter två doser (uppnått inom 28d).

Vet inte om de bara är först ut med fas 3-testning, eller om resultatet är exceptionellt bra. Uppmärksamheten är iaf stor, och kanske kan denna tråd bli mindre dyster inom kort. Säkert så att massvaccination kommer när också våg två ebbat något, men det är ju fortsatt så (även då) att människor drabbas och att reslusten naggas.

Jag "firar" 12 mån inom Sverige, i slutet på Februari, så ett ändrat läge då och det kan bli tal om att passera gränsen även för mig :)
Det är markant skillnad på ett verifierbar utlåtande som är med i alla nyhetskällor jämfört med experter som sitter hemma i soffan utan erfarenhet och expertis, men med starka åsikter som om man var en expert Pfizer flaggade tidigt att man hade kommit långt.

OT: börserna gillar läget skarpt!
 
Toppen