Senaste nytt

Wizz Air börjar flyga inrikes i Norge?

palmen

Moderator
Ja, efter en ev. Norwegian-konkurs och nedläggning av Bromma så är det väl definitivt möjligt att vi får se Wizzair i Sverige.
Borde finnas nog med underlag point to point för att förbise en av SAS USP:ar (anslutning).

Hur många linjer i Sverige flygs med flygplan av den storlek som Wizzair opererar? Det är väl den egentliga begränsningen; att de riskerar att få för många säten tomma.
De har väl inga A319 eller A220?

Svårt att se att etik hos resenärer skulle stoppa satsningen. Få arbetsgivare jag känner har råd att lägga ut mer än nödvändigt.
Har räknat flera gånger på detta och det blir inte billigare att flyga SAS i längden, för att man undviker problem mm.
Väljer man SAS gör man det av kundlojalitet, att det är enda valet eller av smidiga skäl. Lätt när man bestämmer själv, men när chefen bestämmer så brukar anledningen reduceras till ”enda alternativet”.
Göteborg och Luleå går definitiv fylla och säkert även Umeå. Kan de lägga till Malmö/Köpenhamn också så tar de nog andelar på de stora linjerna och sen låta sas flyga resten.
 

mha321

Medlem
Svårt att se att etik hos resenärer skulle stoppa satsningen. Få arbetsgivare jag känner har råd att lägga ut mer än nödvändigt.

Norwegian körde ju med liknande grejer ett tag i början, och det hindrade ju ingen då. Så det lär det inte göra nu heller. Man gillar att klaga högljutt på det, men därefter köper man det som är billigast ändå.

Göteborg och Luleå går definitiv fylla och säkert även Umeå. Kan de lägga till Malmö/Köpenhamn också så tar de nog andelar på de stora linjerna och sen låta sas flyga resten.
Och lägger de med Oslo också så får de ju "connection" möjlighet där och kan äta lite mer av SAS/Norwegian kakan på sådant.

Visserligen säljer väl inte Wizz connections, utan bara separata enkelbiljetter. Men så gjorde ju Norwegian i början också, och det hindrade ju inte folk från att boka det (ofta i tron om att de hade connection, men så länge det gick så gick det...)
 

Palazzi

Medlem
Återstår att se om de kommer till Sverige tror jag, baserat på att jag nyss läste om våra inrikes resande-volymer innan Corona. Misstänker att det kan finnas andra länder med större behov, om inga andra vinster finns i att inmuta marknaden.

Jag är tämligen övertygad om att minst 50% av anledningen till Norge-satsningen var för att fälla krokben för det stadsstöd som Norwegian önskade. När man gjorde det så drabbade det hela Norwegian, som konkurrerar med Wizzair på långt mycket mer än Norge.
Sedan är ju Norge en tacksam flygmarknad, och den som stod starkas genom Corona (per capita).

Den öppning jag ändå ser för Wizzair inrikes är väl att det vore rätt smidigt att slinga en kort Gdansk-linje (där bas finns) med en inrikes. Skavsta går väl bort inrikes pga sin position och Malmö har inte underlaget för A320 till annat än Stockholm ARN (och dit flyger man ej).
Köpenhamn-Luleå, Köpenhamn-Umeå, Köpenhamn-Oslo, Göteborg-Umeå, Göteborg-Luleå.
Jag tror dock inte att det är något man satsar på om man inte tror sig kunna sänka SAS på sikt, för ingen verkar ju tjäna några stora pengar på dessa linjer (Norwegian backade ju sakta ut redan innan sina problem).
Sen kanske det också kan vara en varumärkesbyggande åtgärd för Wizzair, om man har flygplan att avvara för en sådan insats :)
 

mha321

Medlem
Norsk inrikes har ju kallats för sas viktigaste marknad i många år. Det är väldigt uppenbart att det finns betydligt mer pengar att hämta där än på svensk inrikes. De har ju dessutom 3 rutter på top 15 inom Europa som är norsk inrikes.
 

011430121

Medlem
Tror att det är tuffare i Sverige, vi har betydligt bättre infrastruktur i järnvägar och vägnätet än Norge.
Innan Corona tappade inrikesflyget betydligt mer än utrikesflyget.
Malmö, Luleå, Kiruna och Umeå från Stockholm, ja där är flyget överlägset.
Har svårt att se hur man skall kunna fylla flera avgångar per dag med en maskin som tar 180 pax på övriga inrikes destinationer

SAS säger att de har för stora maskiner på vissa avgångar både inrikes och utrikes.
Sedan får vi se vad som händer med BRA, det lär nog dröja till tidigast våren innan det kommer något besked om de kommer att börja flyga.
Norwegian har försökt att flyga på vissa inrikeslinjer från Arlanda t.ex. Malmö, Östersund, Skellefteå, ser inte ut som om de flyger ARN-GOT längre även ARN-KRN verkar vara borttaget.
Har sökt på expertflyer.
 

HCas

Medlem
Kanske svårt att få bra avkastning på en investering i svensk inrikes men försöker de lär det inte bli några problem att konkurrera med SAS. Det enda SAS tidigare hade som kunde motivera de oftast dyrare biljetterna jämfört med Norwegian var ju en bild av att de bokade om utan att krångla om det blev strul och alltid betalade ut det de var skyldiga utan att konstra. Nu har de slängt bort båda de fördelarna så varför man inte skulle välja Wizz eller något annat lågprisalternativ kan man ju fråga sig. Särskilt om lågprisalternativet dessutom erbjuder ombordservice...
 
Last edited:

011430121

Medlem
Wizz har haft 5 ur personalen med konstaterad Covid som flyger inrikes i Norge
Borgmästaren i Oslo kallar personalen på Wizz för potentiella smittbomber.
Wizz har personal som sitter i karantän på hotell vid Gardemoen.

I artikeln kan man även läsa arbetstider och villkor för de Polska medarbetarna som flyger inrikes i Norge.

Källa DN.no
Artikeln ligger betalvägg, kan köpas för 1kr under 30 dagar.
Wizz Air har fem koronasmittede etter én ukes drift i Norge. Byrådsleder Raymond Johansen: – Potensielle smittebomber | DN
 
Toppen