Senaste nytt

Vilka försäkringar täcker vid resemål under Covid?

Nahoj

Medlem
Finns det några bra tips på var man kan teckna en reseförsäkring som gäller nu om min vanliga reseförsäkring inte gäller?

Såg någonstans, var säker på att jag skärmdumpade men hittar det ingenstans.

Kolla in reseförsäkringen, som Gouda (del av Gjensidige) säljer. I deras Q&A står följande:

"Kan jag köpa en reseförsäkring om UD avråder för att resa?

Vår försäkring täcker om du planerar att resa, trots att UD avråder, om avrådan är relaterad till Covid-19. Försäkringen täcker om du skulle insjukna med COVID-19, på samma sätt som för andra sjukdomar.

Det försäkringen inte täcker i samband med COVID-19 är evakuering, till exempel om UD utmanar alla svenskar att resa hem pga Covid-19. Vid tex krig eller andra oroligheter som inte är kopplat till COVID-19 gäller evakueringsskyddet i försäkringen som vanligt"

Coronavirus: Så gäller din försäkring! - Gouda

Har själv inte tecknat försäkring genom dem, men har läst att andra tecknat genom dem.
 

Johanna

Medlem
Kolla in reseförsäkringen, som Gouda (del av Gjensidige) säljer. I deras Q&A står följande:

"Kan jag köpa en reseförsäkring om UD avråder för att resa?

Vår försäkring täcker om du planerar att resa, trots att UD avråder, om avrådan är relaterad till Covid-19. Försäkringen täcker om du skulle insjukna med COVID-19, på samma sätt som för andra sjukdomar.

Det försäkringen inte täcker i samband med COVID-19 är evakuering, till exempel om UD utmanar alla svenskar att resa hem pga Covid-19. Vid tex krig eller andra oroligheter som inte är kopplat till COVID-19 gäller evakueringsskyddet i försäkringen som vanligt"

Coronavirus: Så gäller din försäkring! - Gouda

Har själv inte tecknat försäkring genom dem, men har läst att andra tecknat genom dem.
tack super, tror det var dom jag läste om som jag inte hittar.
 
Vore väldigt intressant att höra från någon som är/varit försäkrad via Gouda och har behövt deras hjälp på plats/få tillbaka utlägg. Hur de har varit att göra med?
 

jtq

Medlem
Jag är också intresserad av erfarenheter, har hemförsäkring via Länsförsäkringar och deras reseförsäkring gäller inte vid UDs avrådan.
 

jtq

Medlem
Har nu tecknat en försäkring via Gouda som jag behöver till en visumansökan.

15 december till 15 mars världen exklusive USA kostade 3435kr.

Försäkringsbrevet var på svenska, har mejlat och frågat om man kan få det på engelska, får se vad de svarar. Skickar med det svenska försäkringsbrevet till visumansökan och hoppas att det accepteras.
 

nissefalk

Medlem
Även Folksams vanliga funkar i coronatider

Jag kollade med Folksam och deras försäkring gäller som vanligt men,

Man måste vara kund hos dom vilket jag inte är så kunde inte köpa bara reseförsäkring.
Man kan inte för tillfället pga av rådande situation få förlängd reseförsäkring bortom 45 dagar

Normalt åker vi till USA hela vintern så letar efter alternativ för försäkring då mitt nuvarande bolag, Länsförsäkringar, inte erbjuder något skydd.
Skall kolla med Gouda också

Och så då den sista lilla detaljen, hur tar jag mig in i USA men det är en helt annan historia.....
 

Senator

Moderator
Jag kollade med Folksam och deras försäkring gäller som vanligt men,

Man måste vara kund hos dom vilket jag inte är så kunde inte köpa bara reseförsäkring.
Man kan inte för tillfället pga av rådande situation få förlängd reseförsäkring bortom 45 dagar

Normalt åker vi till USA hela vintern så letar efter alternativ för försäkring då mitt nuvarande bolag, Länsförsäkringar, inte erbjuder något skydd.
Skall kolla med Gouda också

Och så då den sista lilla detaljen, hur tar jag mig in i USA men det är en helt annan historia.....

Om du läser från inlägg #17 här så hittar du kanske svaret:
New York över jul och nyår? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Toppen