Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
:D Har också funderat på det. Tänker att det kan uppstå förklaringsproblem vid inresa ifall man inte skulle ha ett giltigt skäl, men det borde inte vara några problem att göra en transit. Om man vill vara extra säker, kan man se till att ha hela resan på en och samma biljettbokning.

Edit: Om loungerna är stängda, vilket föregående nya inkägg handlar om, får det räcka med en currywurst innan man flyger vidare. :rolleyes:

Currywursten lär funka, om du kan genomföra resan :)
Hur får man till en biljett med byte/transit på BER? Antar Easyjet? Fast då blir det väl PP-lounge om man inte har hög status på Lufthansa, och om nu loungerna alls är öppna vilket jag tvivlar på.
 

Ricci

Medlem
Jag har inte sett något specifikt om lounger, men all servering av mat eller dryck på plats är förbjuden, så om loungen är öppen utgår jag från att man måste ta med sig den mat och dryck man tar ut ur loungen. Det känns lite som idén med lounger faller då, så jag gissar att de får hålla stängt.
Jag får väl vänta då tills nästa vecka för att ev boka en testflight till BER.
 

NyfikenGrau

Medlem
Boka resa från 1 december och njut av trippen istället :)

Ett visst hopp är att man ska ta en översyn av läget i mitten av november för att se om man kan släppa på lockdown redan då. Tyska näringslivet morrar rejält redan nu så det är inte otänkbart.
 

Nahoj

Medlem
Tipsar om två resesidor där man kan se covid-/restriktionsläget världen över (visas på karta). Båda resesidorna bygger på en trafikljusmodell (grönt, gult och rött). Genom att klicka på respektive land får man mer fördjupande information om eventuella inreserestriktioner (observera att annan nödvändig information, som exempelvis reseförsäkringar (extra viktigt om UD har en reseavrådan till landet man tänkt resa till) och visum-/passkrav etc. behöver sökas någon annanstans).

Kayak:
Coronavirus (COVID-19) Travel Restrictions By Country

Travelport (kartfunktionen är utarbetad av Safeture som är ett svenskt företag):
Covid-19 Interactive restrictions map | Travelport



Det är givetvis även bra att undersöka nuvarande covid-/smittoläget till det land man reser till, och då rekommenderas två sidor från ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control). Följande om smittoläget världen över COVID-19 situation update worldwide, as of 28 October 2020 och följande är mer detaljerad angående smittoläget i Europa Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to the restriction of free movement in response to the COVID-19 pandemic in the EU/EEA and the UK
 
Last edited:

FilipJ

Medlem
Den ”sista” lokala resebyrån ansökte nyss om konkurs. Dum som man är har man ett presentkort på 2500kr som jag kunnat använda många gånger innan. Nu är det ju bara att räkna med inget tillbaka.
Använd era presentkort!
 

Doctor-X

Medlem
Den ”sista” lokala resebyrån ansökte nyss om konkurs. Dum som man är har man ett presentkort på 2500kr som jag kunnat använda många gånger innan. Nu är det ju bara att räkna med inget tillbaka.
Använd era presentkort!

Tråkigt :(
Känns dock som att resebyråer med fysisk lokal varit på utdöende länge sedan internetsintåg. Tveksamt om det finns utrymme för alla charterbolag framöver, tror säkert på en och annan konkurs där under 2021 om inget ändras drastiskt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ska försöka ta reda på detta imorgon men jag kan inte tänka mig att loungerna kommer vara öppna under november då de bör gå under gastronomi, dvs servering av mat och dryck som är förbjudet utom för takeaway.

Har nu ringt och kollat med både BER och FRA, ingen av dem hade några uppgifter alls än om hur det ser ut med lounger i november.

Min gissning: De vill inte skrämma bort de få kunder de fortfarande har. Det skulle förvåna mig mycket om lounger kommer få ha öppet med tanke på att där serveras mat och dryck för förtäring på plats, dvs precis sånt som är förbjudet i november..
 

Nahoj

Medlem
Har nu ringt och kollat med både BER och FRA, ingen av dem hade några uppgifter alls än om hur det ser ut med lounger i november.

Min gissning: De vill inte skrämma bort de få kunder de fortfarande har. Det skulle förvåna mig mycket om lounger kommer få ha öppet med tanke på att där serveras mat och dryck för förtäring på plats, dvs precis sånt som är förbjudet i november..

Vilken service. :D Tack!
 

011430121

Medlem
Boka resa från 1 december och njut av trippen istället :)

Ett visst hopp är att man ska ta en översyn av läget i mitten av november för att se om man kan släppa på lockdown redan då. Tyska näringslivet morrar rejält redan nu så det är inte otänkbart.
Vi får nog avvakta och se hur det utvecklar sig.
Jag hoppas min redan bokade resa i mitten av december till julmarknaderna i Berlin går att genomföra.
 

011430121

Medlem
Danskar uppmanas att inte resa någon stans i värden, förutom Västerbotten och Västernorrland!
SAS direktflyg CPH-UME med A350?

6690A40E-D315-4B9B-842F-0D33534934AE.png
 
Toppen