Senaste nytt

Amerikanska flygbolag återinförde gratis mat i Eco 2017-2019

Observera detta gäller innan covid.
Från 2017-2019 återinförde alla stora amerikanska flygbolag (AA, United, Delta) återigen gratis mat/snack ombord på korta flygningar. Samt dryck (ej alkohol).
Om vi bortser från covid tror ni detta är en kommande trend att fler flygbolag anser att passagerarna vill ha tillbaka servicen och tar efter, tex sas som till och med tar betalt för dryck på långflyg i dagens läge?
 

FilipJ

Medlem
There is no such thing as a free lunch. På något vis betalar vi såklart i slutändan.
Kan det helt enkelt ha att göra med att flygbolagen måste erbjuda något som till exempel Spirit inte kan erbjuda? Dessvärre har väl inte SAS den konkurrensen, och i och med de ekonomiska problem som kommer med pandemin är det nog osannolikt att detta är något man försöker prisa in i biljetterna. Får vi kaffe i Go ska vi nog vara nöjda.
 
  • Gilla
Reactions: HMJ

STO-ARN

Medlem
Observera detta gäller innan covid.
Från 2017-2019 återinförde alla stora amerikanska flygbolag (AA, United, Delta) återigen gratis mat/snack ombord på korta flygningar. Samt dryck (ej alkohol).
Om vi bortser från covid tror ni detta är en kommande trend att fler flygbolag anser att passagerarna vill ha tillbaka servicen och tar efter, tex sas som till och med tar betalt för dryck på långflyg i dagens läge?
Jag har flugit alla dessa tre, under denna tidsperiod, flera gånger per år, inom USA. Har aldrig fått annat än "Gratis Kaka, Pretzel & Coke"" på dessa flygningar. Och då har flygningarna ibland gått från "kust till kust"...
 
There is no such thing as a free lunch. På något vis betalar vi såklart i slutändan.
Kan det helt enkelt ha att göra med att flygbolagen måste erbjuda något som till exempel Spirit inte kan erbjuda? Dessvärre har väl inte SAS den konkurrensen, och i och med de ekonomiska problem som kommer med pandemin är det nog osannolikt att detta är något man försöker prisa in i biljetterna. Får vi kaffe i Go ska vi nog vara nöjda.
Du har dessvärre rätt.
 

Senator

Moderator
Det är väl en lite mer generell fråga kan jag tycka som handlar om att gå tillbaka till "old school" mao innan ca 2001 där allt ingick i alla biljetter, eller om vi skall fortsätta trenden med en a la carte prissättning. Jag tror att bolagens resultaträkningar och balansräkningar kommer vara så sargade att vi kommer se ännu värre exempel på det som hände mellan 2001 och 2010 när allt handlade om att spara kostnader och hitta nya intäktskällor.

Som resenär tror jag vi måste kalibrera våra förväntningar neråt ett tag framöver. Det här kommer ta 5-6 år innan vi återgår till något som liknade det vi hade 2019.
 
Det är väl en lite mer generell fråga kan jag tycka som handlar om att gå tillbaka till "old school" mao innan ca 2001 där allt ingick i alla biljetter, eller om vi skall fortsätta trenden med en a la carte prissättning. Jag tror att bolagens resultaträkningar och balansräkningar kommer vara så sargade att vi kommer se ännu värre exempel på det som hände mellan 2001 och 2010 när allt handlade om att spara kostnader och hitta nya intäktskällor.

Som resenär tror jag vi måste kalibrera våra förväntningar neråt ett tag framöver. Det här kommer ta 5-6 år innan vi återgår till något som liknade det vi hade 2019.

Finns få som fortfarande erbjuder - 2001 service. Bland annat singapore, qatar osv. Hur lyckas de?
 

Senator

Moderator
Finns få som fortfarande erbjuder - 2001 service. Bland annat singapore, qatar osv. Hur lyckas de?

En annan kostnadsmassa utan massor av historiska åtaganden som pensioner/vårdförsäkringar, konkurrenterna är annorlunda (ingen Ryanair eller Southwest), och renodlat fokus på interkontinentala + lite regionala rutter där köpkraften/köps-viljan är annorlunda.

I fallet Qatar finns det också en statlig ägare med ett större intresse som gör att fickorna är rätt djupa. Men Singapore börjar tappa en del mot regionala, mindre aktörer på point-to-point regionala rutter.
 

Homer

Medlem
Jag har flugit alla dessa tre, under denna tidsperiod, flera gånger per år, inom USA. Har aldrig fått annat än "Gratis Kaka, Pretzel & Coke"" på dessa flygningar. Och då har flygningarna ibland gått från "kust till kust"...

Och alltför ofta, beroende på rutt och tid på dagen, får man inte så mycket mer i "Domestic First".
 
En annan kostnadsmassa utan massor av historiska åtaganden som pensioner/vårdförsäkringar, konkurrenterna är annorlunda (ingen Ryanair eller Southwest), och renodlat fokus på interkontinentala + lite regionala rutter där köpkraften/köps-viljan är annorlunda.

I fallet Qatar finns det också en statlig ägare med ett större intresse som gör att fickorna är rätt djupa. Men Singapore börjar tappa en del mot regionala, mindre aktörer på point-to-point regionala rutter.
Ett intressant exempel i europa är nog aegian som ger fullservice på alla linjer. Ger varm mat även inom europa.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ett intressant exempel i europa är nog aegian som ger fullservice på alla linjer. Ger varm mat även inom europa.

Jag gissar att detta beror på att man delvis är på en annan marknad i det hörnet. Turkish och Aeroflot har väl också fullservice och i princip alla traditionella bolag österut. Mao så fort man börjar lämna Europa ökar servicen. Europa som helhet måste ju vara världens mest prispressade flygmarknad - det har tidvis varit så många som sex bolag varav tre rena LCC på sträckan Berlin-Stockholm, inte mycket marginaler i sådan konkurrens.
 
Toppen