Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Tomas E

Medlem
Förstår inte den hetsjakt som bedrivs mot SAS. Amex ger ett helt korrekt råd: Vänta lite till. Genom den rekapitalisering som beslutades på bolagsstämman är ju SAS ekonomi - och återbetalningarna till dig och mig - tryggade.
SAS har mig veterligen aldrig erkänt att deras långsamma återbetalningar beror på likviditetsbrist, vilket alla utomstående inser är orsaken, utan har skyllt på att det är så komplicerat att betala tillbaka. Så ärligt talat, varför nu börja tro på något SAS säger?
 
SAS själva har svarat "ultimo januari" till de danska myndigheterna. Vi är snart där
Vilket gör att SAS ljuger antingen till media / oss eller till myndigheterna.

För som tidigare visat så har de 800000 fall kvar, och återbetalar 5000 per dag. Från det kan man dra slutsatsen att de aldrig hinner till januari.

Oavsett kul att du värnar om SAS och att man inte skall hetsa för att man väntat i 7 månader. De hade ju såklart gjort samma sak om du inte hade klarat av att betala och du varje månad sa att snart skall du betala...
 

majoren

Medlem
Det måste ligga många småruttna hundar begravda bakom sådana inlägg...[/QUOTE]
Sex återbetalningar, sex hundar!
När jag just nu gick in på mitt Amexkonto låg det återbetalning för ytterligare tre resor från SAS. Totalt har de i mitt fall sedan 17 oktober gjort återbetalning på sex resor (den äldsta avbokad manuellt den 1 juli).

Min uppfattning är att SAS nu börjar få upp farten på återbetalningarna. I och med att rekapitaliseringsplanen nu gått i lås är de omedelbara likviditetsbekymren ur världen. Myndigheterna i främst Norge, men även Danmark, stöter ju också på. Som framgår i såväl press som här på forumet börjar dröjsmålet med återbetalningar också ge en hel del badwill.

Kan inte se annat än att SAS inom en relativt snar framtid kommer att ha betalat tillbaka vad de är skyldiga sina resenärer. Varför hetsa! När nu SAS tryggat sin likviditet är ju pengarna hos dem lika säkra som på banken!
 

Sebbeh

Medlem
Det måste ligga många småruttna hundar begravda bakom sådana inlägg...
Sex återbetalningar, sex hundar!
När jag just nu gick in på mitt Amexkonto låg det återbetalning för ytterligare tre resor från SAS. Totalt har de i mitt fall sedan 17 oktober gjort återbetalning på sex resor (den äldsta avbokad manuellt den 1 juli).

Min uppfattning är att SAS nu börjar få upp farten på återbetalningarna. I och med att rekapitaliseringsplanen nu gått i lås är de omedelbara likviditetsbekymren ur världen. Myndigheterna i främst Norge, men även Danmark, stöter ju också på. Som framgår i såväl press som här på forumet börjar dröjsmålet med återbetalningar också ge en hel del badwill.

Kan inte se annat än att SAS inom en relativt snar framtid kommer att ha betalat tillbaka vad de är skyldiga sina resenärer. Varför hetsa! När nu SAS tryggat sin likviditet är ju pengarna hos dem lika säkra som på banken!

Jag har inte haft pengar låsta hos SAS. Men jag skulle också vara duktigt irriterad om mina pengar skulle vara låsta hos SAS. Även om jag skulle veta att jag får tillbaka pengarna. Eftersom man faktiskt kan låta pengarna växa istället för att låna ut dessa till SAS utan ränta.
 
Tycker allt annat än en vecka är oacceptabelt. Hade SAS varit ok med att vi gör likadant, dvs bokar en resa och betalar om ett par månader/när vi känner för det, ja då hade det varit en annan sak.

Prövar nog Amex.
Tyvärr är dina förväntningar orealistiska. Under normala omständigheter kan en återbetalning ta upp till 15 dagar. Jag har själv väntat sedan 14 april, och nu gjort chargeback via AMEX. Hitintills har AMEX krediterat 10,000 SEK av totalt 20,000 SEK.

Men att förvänta sig pengarna inom en vecka är som upplagt för att bli besviken.
 

Moco

Medlem
Tyvärr är dina förväntningar orealistiska. Under normala omständigheter kan en återbetalning ta upp till 15 dagar. Jag har själv väntat sedan 14 april, och nu gjort chargeback via AMEX. Hitintills har AMEX krediterat 10,000 SEK av totalt 20,000 SEK.

Men att förvänta sig pengarna inom en vecka är som upplagt för att bli besviken.

Fast det är inte rätt. Om vi tar Sverige säger lagen 7 dagar för reguljära biljetter. För paketresor som omfattas av paketreselagen gäller att du ska få tillbaka pengarna inom 14 dagar från det att resan ställdes in eller när avbeställningen gjordes.
 

ulagun

Medlem
Det måste ligga många småruttna hundar begravda bakom sådana inlägg...
Sex återbetalningar, sex hundar!
När jag just nu gick in på mitt Amexkonto låg det återbetalning för ytterligare tre resor från SAS. Totalt har de i mitt fall sedan 17 oktober gjort återbetalning på sex resor (den äldsta avbokad manuellt den 1 juli).

Min uppfattning är att SAS nu börjar få upp farten på återbetalningarna. I och med att rekapitaliseringsplanen nu gått i lås är de omedelbara likviditetsbekymren ur världen. Myndigheterna i främst Norge, men även Danmark, stöter ju också på. Som framgår i såväl press som här på forumet börjar dröjsmålet med återbetalningar också ge en hel del badwill.

Kan inte se annat än att SAS inom en relativt snar framtid kommer att ha betalat tillbaka vad de är skyldiga sina resenärer. Varför hetsa! När nu SAS tryggat sin likviditet är ju pengarna hos dem lika säkra som på banken![/QUOTE]

Hur bär du dig åt för att få dessa återbetalningar? Någon hemlig genväg/kontakt till SAS?
I så fall dela gärna med dig till oss här på BC, istället för att gång på gång försvara deras urusla hantering
Ligger ute med två dyra biljetter från 15.e mars. Mejlade gold servicen i september som svarade att de skulle påskynda vårt ärende.
Ursäkta men ren lögn. Inget händer.
Däremot har SAS tydligen väldiga resurser att skicka oss mejl efter mejl på återupptagna destinationer och annan reklam. Märklig prioritering
Ser f.ö inte fram emot "servicen" på 3.40 flygning FAO-CPH imorgon. Smaken på Corona servetterna kan inte jämföras med en GT.
Hade det inte varit för överflöd av EB-poäng skulle vi valt Lufthansagruppen till LIS
 
Fast det är inte rätt. Om vi tar Sverige säger lagen 7 dagar för reguljära biljetter. För paketresor som omfattas av paketreselagen gäller att du ska få tillbaka pengarna inom 14 dagar från det att resan ställdes in eller när avbeställningen gjordes.
Jag säger inte vad någon lag säger, utan hur det ser ut i verkligheten. Det är på den jag försöker bygga mina förväntningar :)
 
Toppen