Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

LPC123

Medlem
Så mycket gnäll på SAS att dom är dåliga på att betala tillbaka inställda resor men inte är stora Lufthansa bättre! Dom skjuter bara allt framför sig och svarar med nya datum för återbetalning hela tiden!
@MTheC skickade du bara ett mail till customer service eller hade du någon annan mottagare?
 

MTheC

Medlem
Så mycket gnäll på SAS att dom är dåliga på att betala tillbaka inställda resor men inte är stora Lufthansa bättre! Dom skjuter bara allt framför sig och svarar med nya datum för återbetalning hela tiden!
@MTheC skickade du bara ett mail till customer service eller hade du någon annan mottagare?
Jag hade en pågående dialog med LH (främst via chatten på FB messenger) och uttryckte mitt missnöje av (då) kring 20 ändringar av samma resa på en månad (varav 4 samma dag) och där många varit helt fel (ombokad till fel destination, fel klass, bokning som inte funkade pga MCT, bokning där anslutningsflyg gick innan jag landar etc). De sa att de inte kunde göra något men förstod missnöjet och så bad de mig maila in klagomål till customer relations (fick customer.relations@lufthansa.com som e-postadress, så tror det är den "vanliga" customer service) - vet inte om de jag var i kontakt med gjorde något notering kring det men fick i alla fall en relativt bra lösning.

Jag var dock inte ute efter en återbetalning utan klagade mer på hur de hanterade en planerad flygning. Det är för övrigt snart dags för den och det har nu gått 3 dagar utan någon ändring så håller tummarna för att det ska gå vägen och jag faktiskt kommer iväg...

Lite OT: Jag har dock dåliga erfarenheter av SAS, flera bolag inom LH-gruppen, TAP, British Airways och Finnairs hantering av krisen. Det enda bolag som varit bättre än jag förväntat mig är tyvärr ett jag sällan har möjlighet att välja: Alaska Airlines var exemplariska när jag hörde av mig till dem och frågade om jag kunde få avboka eller omboka en resa - de återbetalade allt inom några dagar och jag hade egentligen inga (giltiga) skäl för det då resan var köpt som en point to point i USA men behovet försvann efter att mitt flyg dit ställdes in. Ska dock komma ihåg den fantastiska hanteringen och välja dem när jag kan vid resor i USA.
 

Senator

Moderator
Så mycket gnäll på SAS att dom är dåliga på att betala tillbaka inställda resor men inte är stora Lufthansa bättre! Dom skjuter bara allt framför sig och svarar med nya datum för återbetalning hela tiden!
@MTheC skickade du bara ett mail till customer service eller hade du någon annan mottagare?

Jag hade en pågående dialog med LH (främst via chatten på FB messenger) och uttryckte mitt missnöje av (då) kring 20 ändringar av samma resa på en månad (varav 4 samma dag) och där många varit helt fel (ombokad till fel destination, fel klass, bokning som inte funkade pga MCT, bokning där anslutningsflyg gick innan jag landar etc). De sa att de inte kunde göra något men förstod missnöjet och så bad de mig maila in klagomål till customer relations (fick customer.relations@lufthansa.com som e-postadress, så tror det är den "vanliga" customer service) - vet inte om de jag var i kontakt med gjorde något notering kring det men fick i alla fall en relativt bra lösning.

Jag var dock inte ute efter en återbetalning utan klagade mer på hur de hanterade en planerad flygning. Det är för övrigt snart dags för den och det har nu gått 3 dagar utan någon ändring så håller tummarna för att det ska gå vägen och jag faktiskt kommer iväg...

Lite OT: Jag har dock dåliga erfarenheter av SAS, flera bolag inom LH-gruppen, TAP, British Airways och Finnairs hantering av krisen. Det enda bolag som varit bättre än jag förväntat mig är tyvärr ett jag sällan har möjlighet att välja: Alaska Airlines var exemplariska när jag hörde av mig till dem och frågade om jag kunde få avboka eller omboka en resa - de återbetalade allt inom några dagar och jag hade egentligen inga (giltiga) skäl för det då resan var köpt som en point to point i USA men behovet försvann efter att mitt flyg dit ställdes in. Ska dock komma ihåg den fantastiska hanteringen och välja dem när jag kan vid resor i USA.

Lufthansagruppen har inte varit särskilt mycket bättre nej. Den stora skillnaden jag såg var att när räddningspaket på €9mrd var klart, ja då gick det ganska snabbt att få pengarna tillbaka. Tyvärr är det väl ganska lika för de flesta större bolag i Europa (utöver British Airways, Ryanair, Wizzair) att det helt inte fanns likviditet eller krediter för att hantera detta. Intressant nog har de amerikanska bolagen varit bättre rustat denna gången.
 

stare

Medlem
Ringde LH Customer support, pengarna skall vara åter på mitt kort inom 3-5 dagar. Håller tummarna. Lite märkligt kan tyckas att anslutningsflygen jag fick gick ett dygn tidigare än min ankomst. Känns som om de vill att man löser in biljetterna.
 

Senator

Moderator
Ringde LH Customer support, pengarna skall vara åter på mitt kort inom 3-5 dagar. Håller tummarna. Lite märkligt kan tyckas att anslutningsflygen jag fick gick ett dygn tidigare än min ankomst. Känns som om de vill att man löser in biljetterna.

Bra att det löste sig. Systemen är inte alltid så logiska kan jag uppleva. I ditt fall skall du åka A-B via C, och "systemet" får en inställd flight på A-B, men ser inte att det ställer till problem på B-C. Inte ovanligt. Tror inte alls Lufthansa vill att du skall lösa in biljetterna, det är nog så att man behöver alla intäkter man kan få.
 

Senator

Moderator
Snubblade över denna informationen idag från Lufthansa:
https://www.lufthansa.com/us/en/lounges

Lounges which are available again: After the reopening of some of our own lounges, our partner lounges in Prague, Sofia and Nice are also available to Lufthansa guests again. Of course all of the lounges of our Star Alliance partners that are in service are available to you as well.

mao inte alla 3dje part är stängt

Permanent closing of lounges: Unfortunately, a few of our lounges won't be opened again. The ones in Bremen, Dresden, Cologne, Leipzig/Halle and Nuremberg will remain closed. Internationally, our lounge in Delhi will not reopen, however the Air India Lounge is available to you instead.

Är detta deras "Never to let a good crisis go to waste"? Väldigt intressant alla inrikeslounger som kommer stänga permanent..

och för alla som vill åka till MEX i Lufthansa First kommer en god nyhet, dock utan datum

Reopening of the First Class Terminal in Frankfurt: Currently, we are working on reopening our First Class Terminal in Frankfurt – including the limousine service. The Lufthansa First Class Lounge in section A of terminal 1 has been reopened already.
 
Last edited:

Moco

Medlem
Lufthansa är ändå en av få som hållit fanan högt (och behandlat sina kunder väl), och inte vänt kappan efter vinden, under denna period, och jag är tacksam för det.
 
Toppen