Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

011430121

Medlem
Även vårt broderland i söder har uppdaterat.
Källa Omni
8F2F425C-84AC-4706-9004-72C8513DD536.png
 

011430121

Medlem
Kanske fel tråd, men jag provar:

Söker lite råd inför bokad resa till Gran Canaria i början av november. Avsikten är att resa med familjen (sambo och treåring). Vi har bokat eget boende som ligger avskiljt på södra delen av ön. Flyget är direktflyg ARN - LPA och hyrbil är bokad på LPA för transport till boendet.

Känner mig tudelad; hade det bara varit vi vuxna hade det nog känts annorlunda, men jag har börjat fundera på om det värt att riskera att hamna i en karantänsituation med en treåring? Resesuget är enormt, men det här kanske är en dålig idé? Allt är återbetalningsbart fram till fem dagar före avresa, så ingen panik att ta beslut ännu...
Tur du söker ett litet råd, grips inte av panik som du själv skriver, 5 dagar före avresan vet ni nog åt vilket håll pandemin är på väg.
Hoppas ni får en trevlig resa.
 

mha321

Medlem
Tyskland klassar nu Stockholm, Uppsala, Örebro och Jämtland som riskområden, och detta kommer att gälla från och med lördag den 17/10. Tidigare gällde uppdateringar med omedelbar verkan, men nu med litet framförhållning.

Angående restriktioner vid ankomst, behöver man innan man anländer undersöka vilka regler respektive delstat har.

Edit: Om att ovanstående gäller från 17/10, och om regler om att varje delstat bestämmer om vilka restriktioner som kommer gälla.


RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI

Är det verkligen upp till delstaten? Som jag tolkar det är det 14 dagars karantän i alla delstater, och de kan sedan välja att sätta ännu högre krav?
 

Tomas E

Medlem
Goda nyheter, Storbritannien har idag uppdaterat sin resekorridorslista, och Sverige finns fortfarande kvar. Dock viktigt att man INTE gör någon flygplatstransfer i ett land, som Storbritannien klassar som högriskområde (exempelvis Danmark).

Coronavirus (COVID-19): travel corridors - GOV.UK
Dessutom har Storbritannien från denna vecka justerat princip för uppdateringar en smula. Veckans förändringar tillkännages fortfarande torsdag kväll, men de börjar gälla söndag morgon 04:00 (inte lördag som tidigare). Således 2,5 dygns förvarning om ändringar snarare än 1,5 dygn. I nuläget kan man alltså vara relativt säker på karantänsfri inresa från Sverige till Storbritannien (förutsatt att den inte gått via något olämpligt annat land) till lördag 24 okt.
 

Doctor-X

Medlem
Tyskland klassar nu Stockholm, Uppsala, Örebro och Jämtland som riskområden, och detta kommer att gälla från och med lördag den 17/10. Tidigare gällde uppdateringar med omedelbar verkan, men nu med litet framförhållning.

Angående restriktioner vid ankomst, behöver man innan man anländer undersöka vilka regler respektive delstat har.

Edit: Om att ovanstående gäller från 17/10, och om regler om att varje delstat bestämmer om vilka restriktioner som kommer gälla.


RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI

Hur funkar detta om man t.ex. bor i Kalmar Län men tar bilen till Arlanda och flyger till Tyskland - räknas det då som att man varit i Stockholms Län? Behöver man ha med sig personbevis på engelska för inresa till Tyskland?
 

Nahoj

Medlem
Hur funkar detta om man t.ex. bor i Kalmar Län men tar bilen till Arlanda och flyger till Tyskland - räknas det då som att man varit i Stockholms Län? Behöver man ha med sig personbevis på engelska för inresa till Tyskland?

Jag är inte säker på detta, men det är utifrån det jag vet. Flyger du från Kalmar till Arlanda och sedan vidare till Tyskland, är det mindre sannolikt att det uppstår förklaringsproblem vid ankomst, än om man tar bilen till Arlanda och sedan flyger därifrån. Restriktionsreglerna bygger på om man vistats i ett "riskområde", men sedan har en del länder olika regler huruvida de tillåter flygplatstransfer eller inte. Känner inte till något om att Tyskland inte skulle acceptera flygplatstransit på vägen dit, men viktigt att kolla upp ändå innan avfärd (egentligen viktigt att kolla vårt man än reser i dessa tider).

Frågan om personbevis, vet inte om det är ett krav att ha med sig till Tyskland, men för säkerhetsskull kan det på resa vara bra att ha med från folkbokföringen vart man är folkbokförd (speciellt om man ska göra transit i ett område som är klassat som riskområde av destinationslandet, då det i sådant fall är till ens fördel att kunna styrka att man inte bor i det området).
 
Last edited:
Toppen