Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ricci

Medlem
Citerar mig själv ... ingen kontroll imorse vid 7 , men när jag körde hem nu ikväll vid 19 så stod det en civil polis bil där .. oklart om de kollade resande eller om det hade varit någon incident
Kom också körande över från Danmark vid 18:40 tiden och såg att det stod en bil precis innan man tvingades köra ner vid Pepparholm för inspektion av dansk polis.
 

Nahoj

Medlem
Mycket är föränderligt just nu gällande olikartade restriktioner, men EU verkar i alla fall sträva efter att det ska bli mer likartade regler länder emellan. Om det lefer till mer tydlighet framledes återstår väl att se. Hursomhelst, det verkar som att det kommer bli mer foikus på att bedöma regioner (istället för ett helt land) när länderna kontrollerar varifrån man rest, och om det som följd ska bli någon slags restriktion.

Klistrar in några relevanta stycken, och länkar nedan så ni kan läsa om uppdateringarna i sin helhet:

"The Recommendation sets out four key areas where Member States will coordinate their efforts:

1. Common criteria

Member States will take the following key criteria into account when considering to restrict free movement in response to the coronavirus pandemic:

  • the notification rate (the total number of newly notified COVID-19 cases per 100 000 population in the last 14 days at regional level)
  • the test positivity rate (the percentage of positive tests among all tests for COVID-19 infection carried out during the last week)
  • the testing rate (the number of tests for COVID-19 infection per 100 000 population carried out during the last week)
To ensure that comprehensive and comparable data is available, Member States will provide the European Centre for Disease Prevention and Control with the necessary data on a weekly basis.

2. A common map

Based on data provided by the Member States, the European Centre for Disease Prevention and Control will publish a map of EU Member States, broken down by regions, which will show the risk levels across the regions in Europe using a traffic light system. Regions will be indicated in the colours ‘green’, ‘orange’, ‘red’ and ‘grey’ (if not enough information is available).

This map will also include data from Iceland, Liechtenstein, and Norway.

In this map, an area should be marked in the following colours:

  • green, if the notification rate is less than 25 and the test positivity rate is less than 4%;
  • orange, if the notification rate is less than 50 but the test positivity rate is 4% or more, or, if the notification rate ranges from 25 to 150 but the test positivity rate is less than 4%;
  • red, if the notification rate is 50 or more and the test positivity rate is 4% or more, or if the notification rate is more than 150;
  • grey, if not sufficient information is available or if the testing rate is 300 or less.
  • The map will also provide travellers with general information as to the risk level at their destination. Together with the information made available on the ‘Re-open EU’ web platform, travellers should be able to tell whether they can expect to be subject to certain measures if they travel to another region in the EU."
Vidare står det även om att länder fortsatt kan ha sina olika regler, exempelvis att ett land skulle kunna ha X antal negative PCR-tester som krav, och att ett annat land kan ha karantänkrav på 14 dagar.

"It is up to Member States to decide what measures to apply on people travelling from risk areas to their territories. This means that some Member States will not apply any restrictions on travel within the EU, while others might decide to apply certain measures, such as quarantine or testing, to travellers coming from ‘orange’, ‘red’ or ‘grey’ areas".

A common approach to travel measures in the EU | European Commission
 
Last edited:

011430121

Medlem
@011430121 våra respektive WAW weekends känns mer och mer i farozonen. Lusten att åka infinner sig inte riktigt längre.
Jag hade visserligen en resa till GDA tillsammans med några BC medlemmar, jag bokade av idag efter att ha sett på NRK TV Nyheterna, en PUB i Trondheim där en av personalen har konstateras ha Corona och 1000 personer har satts i karantän, tydligen en ny variant som är mer smittsam. Nu har ju inte Trondheim något med min Gdansk resa att göra men tänkte på viruset.

Det blev att av boka min resa, spridningen av viruset i Europa verkar gå fort nu till och med snabbare än i våras i vissa områden.

Hade en F&F biljett i Plus, om man vill ha en voucher så måste man avboka 3 dagar innan av resa (viste inte jag) det kostar 1300 SEK att avboka en F&F biljett.

Vet inte vad du har för biljett @GOTBound, tänk på detta med 3 dagar om du vill ha en voucher.
 

ChJ

Medlem
Kanske fel tråd, men jag provar:

Söker lite råd inför bokad resa till Gran Canaria i början av november. Avsikten är att resa med familjen (sambo och treåring). Vi har bokat eget boende som ligger avskiljt på södra delen av ön. Flyget är direktflyg ARN - LPA och hyrbil är bokad på LPA för transport till boendet.

Känner mig tudelad; hade det bara varit vi vuxna hade det nog känts annorlunda, men jag har börjat fundera på om det värt att riskera att hamna i en karantänsituation med en treåring? Resesuget är enormt, men det här kanske är en dålig idé? Allt är återbetalningsbart fram till fem dagar före avresa, så ingen panik att ta beslut ännu...
 

JAONHA

Medlem
EU:s tillfälliga undantag ang. slottider upphör den 24 oktober 2020 och det finns tydligen inga planer på förlängning
(Undantag från den regel som säger att flygbolag måste använda minst 80 % av sina ankomst- och avgångstider för att få behålla dem året därpå. )
The 80/20 slots rule may be back, and change UK aviation for ever

EU förlänger undantaget till 27 mars 2021

A first waiver to this rule was introduced in March, when the arrival of the pandemic in Europe saw planes being grounded across the EU. Today's decision extends this waiver to cover the entire winter season, until 27 March 2021.

Källa
Aviation: Slot waiver extension will relieve burdened sector and avoid emissions | Mobility and Transport
 

Nahoj

Medlem
Tyskland klassar nu Stockholm, Uppsala, Örebro och Jämtland som riskområden, och detta kommer att gälla från och med lördag den 17/10. Tidigare gällde uppdateringar med omedelbar verkan, men nu med litet framförhållning.

Angående restriktioner vid ankomst, behöver man innan man anländer undersöka vilka regler respektive delstat har.

Edit: Om att ovanstående gäller från 17/10, och om regler om att varje delstat bestämmer om vilka restriktioner som kommer gälla.


RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI
 
Last edited:
Toppen