Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Undra hur SKV kommer att värdera att man genom tillgång till lounge vid tjänsteresa, pga privat intjänad status, kan sitta ostört och jobba betydligt effektivare och längre tid närmare flygets avgång...
 

Senator

Moderator
Undra hur SKV kommer att värdera att man genom tillgång till lounge vid tjänsteresa, pga privat intjänad status, kan sitta ostört och jobba betydligt effektivare och längre tid närmare flygets avgång...

Till min vetskap har inte den typ av ”förmån” varit uppe till diskussion i något fall med SKV. Bonuspoängen har. Låt oss hålla oss till den frågan och inte öppna flera ”cans of worms” onödigt.

Sverige är inte ensamma med frågeställningen. Amerikanska IRS valde redan 2002 att begrava frågan men mer ur ett administrativt perspektiv:

https://www.irs.gov/pub/irs-drop/a-02-18.pdf

Norge har etablerat en regel från 2019:

Slik skal bonuspoengene beskattes | Skattebetalerforeningen

Här läggs ansvaret över på arbetsgivarna.
 

HMJ

Medlem
Till min vetskap har inte den typ av ”förmån” varit uppe till diskussion i något fall med SKV. Bonuspoängen har. Låt oss hålla oss till den frågan och inte öppna flera ”cans of worms” onödigt.
Har det varit uppe, från artiklar eller SKV själva att det ENBART är bonuspoängen som dom är ute efter denna gång? Står väl att dom vill ha ut information om tusentals personer som uppnått den högsta nivån? Det är väl här i tråden folk tror att det är ju poängen som dom är ute efter? Kan ju lika gärna vara att dom vill förmånsbeskatta fri dryck i go, tillgång till lounge under privata resor SAMT om extrapoäng används i privat syfte? Eller har jag missuppfattat allt?
Nu är det ju högst troligt just poängen dom är ute efter, men man vet aldrig. Det är en intressant fråga som @Cristoffer Cedergren ställer.
Hela grejen känns som en väldigt stor apparat att dra igång för SKV och det kommer säkerligen bli otroligt fyrkantigt och i princip omöjligt för den enskilda individen att "klara sig undan" eller hur man ska uttrycka sig.


Källa:
SAS tvingas lämna ut bonusmedlemmars uppgifter | Dagens Juridik

Uppgifter om tusentals medlemmar i SAS bonusprogram tvingas fr... / Blendow Lexnova
 
Last edited:
Jag vet minst tre pers som reser massor i tjänsten, men bara i billig Go, så för att komma över gränsen till EBG skaffar Amex Elit (privat). Detta gör att det blir smidigare för dem på flera sätt när dom tjänstereser och det gynnar deras arbetsgivare.
 

bachelor

Medlem
Skrev det tidigare, men bästa argumentet för att
Har det varit uppe, från artiklar eller SKV själva att det ENBART är bonuspoängen som dom är ute efter denna gång? Står väl att dom vill ha ut information om tusentals personer som uppnått den högsta nivån? Det är väl här i tråden folk tror att det är ju poängen som dom är ute efter? Kan ju lika gärna vara att dom vill förmånsbeskatta fri dryck i go, tillgång till lounge under privata resor SAMT om extrapoäng används i privat syfte? Eller har jag missuppfattat allt?
Nu är det ju högst troligt just poängen dom är ute efter, men man vet aldrig. Det är en intressant fråga som @Cristoffer Cedergren ställer.
Hela grejen känns som en väldigt stor apparat att dra igång för SKV och det kommer säkerligen bli otroligt fyrkantigt och i princip omöjligt för den enskilda individen att "klara sig undan" eller hur man ska uttrycka sig.


Källa:
SAS tvingas lämna ut bonusmedlemmars uppgifter | Dagens Juridik

Uppgifter om tusentals medlemmar i SAS bonusprogram tvingas fr... / Blendow Lexnova

Även för SKV är det stor skillnad på saker som går att leda i bevis och saker som inte går att göra det. Att du "kan" dricka 10 öl i loungen eller få en flaska vin i go går aldrig att leda i bevis att du gjort, och eftersom det inte per default innebär en förmån blir det omöjligt. Jag kan sträcka mig så långt som att det i teorin skulle gå att förmånsbeskatta inträdet i loungen de gånger det kan kopplas att du nyttjat den i samband med privat resa. Men det är för små pengar även för SKV.

Det som däremot går att leda i bevis är att medlemmar bokat privata resor för poäng och det är det vi diskuterat här och det som i min mening är relevant. Sen finns det en del hinder för SKV att få reda på exakt info om var och en, men som sagt tidigare, det kommer de om de vill att kunna pressa oss på. SKV kan och gör idag massvis med såna utskicka och jag har själv fått dem tidigare. Det kan låta ungefär såhär, vi ser att du under åren x o y spenderat z antal poäng, vi vill att du redovisar för de poängen vad de lagts på annars förutsätter vi att de spenderats privat och du förmånsbeskattas. Värdet på poängen har vi räknat ut såhär.

Sen är ditt enda val att redovisa vad som hänt, inte svara eller ljuga och de två sista är inga bra val. Och vad risken är beror framför allt på hur stor summa det rör sig om. Det man istället ska fokusera på är argument för att slippa betala för de eventuella privatresor man har. Som vi pratat om tidigare borde en del av årskostnaden för kreditkortet kunna dras av och dels borde det gå att vara kreativ i vilka poäng som spenderats vs vilka poäng som ligger kvar på EB kontot. Just eftersom diamonds inte har nåt utgångsdatum på poängen så kan man inte givet anta att äldsta poängen spenderas först.
 

sandek

Medlem
Skrev det tidigare, men bästa argumentet för att


Även för SKV är det stor skillnad på saker som går att leda i bevis och saker som inte går att göra det. Att du "kan" dricka 10 öl i loungen eller få en flaska vin i go går aldrig att leda i bevis. Jag kan sträcka mig så långt som att det i teorin skulle gå att förmånsbeskatta inträdet i loungen de gånger det kan kopplas att du nyttjat den i samband med privat resa. Men det är för små pengar även för SKV.

Det som däremot går att leda i bevis är att medlemmar bokat privata resor för poäng och det är det vi diskuterat här och det som i min mening är relevant. Sen finns det en del hinder för SKV att få reda på exakt info om var och en, men som sagt tidigare, det kommer de om de vill att kunna pressa oss på. SKV kan och gör idag massvis med såna utskicka och jag har själv fått dem tidigare. Det kan låta ungefär såhär, vi ser att du under åren x o y spenderat z antal poäng, vi vill att du redovisar för de poängen vad de lagts på annars förutsätter vi att de spenderats privat och du förmånsbeskattas. Värdet på poängen har vi räknat ut såhär.

Sen är ditt enda val att redovisa vad som hänt, inte svara eller ljuga och de två sista är inga bra val. Och vad risken är beror framför allt på hur stor summa det rör sig om. Det man istället ska fokusera på är argument för att slippa betala för de eventuella privatresor man har. Som vi pratat om tidigare borde en del av årskostnaden för kreditkortet kunna dras av och dels borde det gå att vara kreativ i vilka poäng som spenderats vs vilka poäng som ligger kvar på EB kontot. Just eftersom diamonds inte har nåt utgångsdatum på poängen så kan man inte givet anta att äldsta poängen spenderas först.
SKV behöver väl inte bevisa något?
edit: såg att du skrev det
 

bachelor

Medlem
SKV behöver väl inte bevisa något?
edit: såg att du skrev det

Nja, de behöver inte själva "bevisa" eftersom omvänd bevisföring gäller. Men alla ärenden måste ju hålla för förvaltningsrätten, och blir rätt jobbigt att påvisa att du druckit öl på planet i go eller inte gjort det. Är ju liksom inte ens ord mot ord. Sen rör det också småpengar så SKV lär inte vara intresserade av varken lounge eller go fördelar, inte heller nån Georg Jensen skål eller liknande. Men man kan ju misstänka att de kanske vill plocka ett antal som år ut och år in reser i business/first för poäng.
 
  • Gilla
Reactions: HMJ

Senator

Moderator
Har det varit uppe, från artiklar eller SKV själva att det ENBART är bonuspoängen som dom är ute efter denna gång? Står väl att dom vill ha ut information om tusentals personer som uppnått den högsta nivån? Det är väl här i tråden folk tror att det är ju poängen som dom är ute efter? Kan ju lika gärna vara att dom vill förmånsbeskatta fri dryck i go, tillgång till lounge under privata resor SAMT om extrapoäng används i privat syfte? Eller har jag missuppfattat allt?
Nu är det ju högst troligt just poängen dom är ute efter, men man vet aldrig. Det är en intressant fråga som @Cristoffer Cedergren ställer.
Hela grejen känns som en väldigt stor apparat att dra igång för SKV och det kommer säkerligen bli otroligt fyrkantigt och i princip omöjligt för den enskilda individen att "klara sig undan" eller hur man ska uttrycka sig.


Källa:
SAS tvingas lämna ut bonusmedlemmars uppgifter | Dagens Juridik

Uppgifter om tusentals medlemmar i SAS bonusprogram tvingas fr... / Blendow Lexnova

Skrev det tidigare, men bästa argumentet för att


Även för SKV är det stor skillnad på saker som går att leda i bevis och saker som inte går att göra det. Att du "kan" dricka 10 öl i loungen eller få en flaska vin i go går aldrig att leda i bevis att du gjort, och eftersom det inte per default innebär en förmån blir det omöjligt. Jag kan sträcka mig så långt som att det i teorin skulle gå att förmånsbeskatta inträdet i loungen de gånger det kan kopplas att du nyttjat den i samband med privat resa. Men det är för små pengar även för SKV.

Det som däremot går att leda i bevis är att medlemmar bokat privata resor för poäng och det är det vi diskuterat här och det som i min mening är relevant. Sen finns det en del hinder för SKV att få reda på exakt info om var och en, men som sagt tidigare, det kommer de om de vill att kunna pressa oss på. SKV kan och gör idag massvis med såna utskicka och jag har själv fått dem tidigare. Det kan låta ungefär såhär, vi ser att du under åren x o y spenderat z antal poäng, vi vill att du redovisar för de poängen vad de lagts på annars förutsätter vi att de spenderats privat och du förmånsbeskattas. Värdet på poängen har vi räknat ut såhär.

Sen är ditt enda val att redovisa vad som hänt, inte svara eller ljuga och de två sista är inga bra val. Och vad risken är beror framför allt på hur stor summa det rör sig om. Det man istället ska fokusera på är argument för att slippa betala för de eventuella privatresor man har. Som vi pratat om tidigare borde en del av årskostnaden för kreditkortet kunna dras av och dels borde det gå att vara kreativ i vilka poäng som spenderats vs vilka poäng som ligger kvar på EB kontot. Just eftersom diamonds inte har nåt utgångsdatum på poängen så kan man inte givet anta att äldsta poängen spenderas först.

SKV behöver väl inte bevisa något?
edit: såg att du skrev det

Vi kanske kan förenkla det lite vid att använda några enkla engelska begrepp från redovisningen: "Tangible and Intangible benefits"?

Min tolkning av det som SKV kan göra i fallet resor är att titta på Tangible benefits som en arbetsgivare erbjuder en anställd som är mätbara. I så fall är antal poäng som man tjänar in via resor som är betalad av arbetsgivaren relativt enkelt att hävda dessa borde tillfalla arbetsgivaren. Om det tillfaller den anställda då är det en beskattningsbar förmån. Det som jag kan tycka är svårare att mäta rakt av är utlägg i tjänst. Det av anledningen att den anställda tar kreditrisken, och vissa arbetsgivare erbjuder inget kort som de står bak. Jag har också sätt stora arbetsgivare som inte står som betalningsansvariga. Så som lekman kan jag tycka denna är mer i gråzon av den anledningen (ansvarsfördelning).

Upparbetat status (också via resor som arbetsgivare har betalad för) är för mig en Intangible Benefit. Något som är svårare att mäta. Här pratar vi om loungebesök, men vad med fast track och extra bagage som används privat? Visst man kan titta på prisbilden av extra bagage och värdera detta, men det är helt omöjligt att kontrollera. Det går att göra en schablonvärde för varje loungebesök, men nu är vi plötsligen inne i ett övervakningssamhälle där alla våra rörelser skall dokumenteras. Det tror jag Datainspektionen skulle ha en åsikt om.

Sen finns det proportionalitet att tänka på. Att använda 150.000 Eurobonuspoäng privat på en Lufthansa First resa till New York som skulle (14 dagar innan avresa) kosta 50.000kr från poäng som arbetsgivaren har "sponsat" är något helt annat än om du åt två mackor och drack tre G&T i SAS Gold.

Jag tror att man skall låta alla frågor som inte har med användande av poäng upparbetat via arbetsgivare utanför eftersom det verkar (så långt) inte finnas något intresse runt detta.
 
Toppen