Senaste nytt

Status 2020-03-25: den uppskattade finansiella smällen för flyget

ZZZebra

Medlem
Det finns ju en intressant intervju med Rickard Gustafson på SAS i senaste Affärsvärlden:

"Det ser ganska mörkt ut" | Affärsvärlden

Några klipp, om burn rate:

I slutet av juli uppgick kassan till 6,2 miljarder kronor, vilket inkluderade de 3,3 miljarder som utnyttjats från kreditfaciliteten som garanterats av danska och svenska staten. Under hösten beräknas ytterligare 12 miljarder kronor flyta in tack vare den rekapitaliseringsplan som godkänts av såväl ägarna som EU.

Bränner 700 miljoner i månaden

Samtidigt väntas SAS bränna mellan 500 och 700 miljoner kronor varje månad under resten av året.

Om förhandlingarna med facket:

Samtidigt som flygbolaget går på knäna mullrar det inom organisationen. Enligt den nya affärsplanen ska SAS spara 4 miljarder kronor och i slutet av juli hade närmare 4 000 uppsägningar, av totalt cirka 5 000, slutförts. Samtidigt rapporterade bolaget att lokala anställningsavtal var under omförhandling.

Det rör bland annat diskussioner med piloterna. SAS-ledningen har lagt fram ett förslag som innebär att hälften av 560 varslade piloter får stanna om de går med på sänkta löner. Men parterna har inte lyckats enas om en överenskommelse.

Problemet enligt Jesper Olsson, vice ordförande i fackklubben SAS Pilot Group, är att ledningen försöker få piloterna att acceptera lönesänkningar och sämre arbetsvillkor bortom krisen och 2022.

”Under en tidsperiod är vi helt inställda på att bidra med ytterligare besparingar för att hjälpa företaget. Men sedan är det tidslinjen. Var är den bortre parentesen? Vår utgångspunkt är att vi har en kollektivavtalsförhandling 2022. Men min uppfattning är att ledningen vill ha en överenskommelse som sträcker sig bortom 2022. Och det är absolut en av de stora bitarna för oss”, säger Jesper Olsson till Affärsvärlden.

Om återbetalningar:

”Problemet är att vi inte har system som är designande för att hela vår verksamhet ska stå på marken. Vi har miljontals ärenden att hantera. Många biljetter är också komplexa – kunden reser en sträcka med oss och en annan sträcka med en samarbetspartner. Då måste vi reda ut vem som ska få vad av de pengarna. Vi har också kunder som betalar delvis med pengar och delvis med eurobonuspoäng.”

Det sista tycker jag låter mycket märkligt, vartenda företag som blandar betalningar på nätet kan ju se vilken betalningsmix man använder (kreditkort/presentkort/lojalitetspoäng/rabattkoder). Låter otroligt att de löst detta manuellt varje gång man har en flygning med t ex SAS + LH på sträckan Stockholm-Munchen-Verona.
 
Om återbetalningar:

”Problemet är att vi inte har system som är designande för att hela vår verksamhet ska stå på marken. Vi har miljontals ärenden att hantera. Många biljetter är också komplexa – kunden reser en sträcka med oss och en annan sträcka med en samarbetspartner. Då måste vi reda ut vem som ska få vad av de pengarna. Vi har också kunder som betalar delvis med pengar och delvis med eurobonuspoäng.”

Det sista tycker jag låter mycket märkligt, vartenda företag som blandar betalningar på nätet kan ju se vilken betalningsmix man använder (kreditkort/presentkort/lojalitetspoäng/rabattkoder). Låter otroligt att de löst detta manuellt varje gång man har en flygning med t ex SAS + Lufthansa på sträckan Stockholm-Munchen-Verona.
Klart de inte har gjort det manuellt, utan herr "jag-lovar-alla-mars-resor-är-återbetalda-i-slutet-av-juni" Rickard friserar nog sanningen lite (man skulle nog säga ljuga om någon annan gjort samma sak).

Agehalls budord att aldrig lita på kundtjänst borde utökas till "Lita aldrig på kundtjänst eller VD".
 

Senator

Moderator
Första positiva nyheter börjar komma in:
Under mars månad så säger CEO Scott Kirby, United att inflöde till kassan är större än utflöde för första gången sedan pandemins start:
United’s Kirby predicts break-even cash flow this month | News | Flight Global
Det är inte samma sak som att man är lönsamma men ett steg i rätt riktning.

Den här sidan kommer också vara intressant att följa framöver. Det är antal passagerare som tar sig genom en TSA Security Check-point varje dag:
TSA checkpoint travel numbers (current year(s) versus prior year/same weekday) | Transportation Security Administration

Inte tillbaka till 2020 nivåer med 1-15:e mars nu är 59% av samma tidsperiod i mars 2020 och 47% av samma period i 2019. Den stora dippen i USA kom mellan 15:e mars 2020 med 1,519,192 resenärer till 31:e mars med 146,348. I april 2020 är det dagar med under 100,000 resande. Det lär bli en rejäl ökning i april 2021 jämfört med april 2020. Helåret lär nog också se ut markant bättre.
 

apknug

Medlem
Första positiva nyheter börjar komma in:
Under mars månad så säger CEO Scott Kirby, United att inflöde till kassan är större än utflöde för första gången sedan pandemins start

Positivt kassaflöde skulle i och för sig kunna bero på att bolaget har anammat SAS knep, betala inte tillbaka pengar för inställda resor, lansera nya rutter och sälja alla avgångar man inte ämnar flyga, för att sedan ersätta med Boeing 737-700.
 

Senator

Moderator
Positivt kassaflöde skulle i och för sig kunna bero på att bolaget har anammat SAS knep, betala inte tillbaka pengar för inställda resor, lansera nya rutter och sälja alla avgångar man inte ämnar flyga, för att sedan ersätta med Boeing 737-700.

Inte nödvändigtvis. Nu finns det en del skydd via US Department of Transportation som är rätt kostsamma för alla flygbolag:
Aviation Consumer Protection | US Department of Transportation

Efterfrågan som du ser i TSA statistiken visar helt andra nivåer av återhämtning jämfört med Europa. Man behöver inte SAS-knep.
 

sembl

Medlem
Det som sker just nu domestic USA är mycket intressant. Trycket att boka Florida är skyhögt. Kolla tex vad som finns i Maj mellan LAX-MIA. 6 direktflyg med 777. Sällan skådat. Det man förlorat internationellt tar man nu igen med stora plan inrikes.

Andra bolag gör samma sak. TSA siffrorna talar sitt tydliga språk. 14e april förra året hade man endast 87000 personer som passerade domestic.
80D78014-2773-421C-AB17-AB8C926AEEA6.png
 

Senator

Moderator
Delta är väl det av de amerikanska bolagen som både analytiker och aktiemarknaden har ansett har varit det bäst skötta flygbolagen av "The Big Three". Nu ser det ut som att man närmar sig lönsamhet igen:
Delta posts wider-than-expected Q1 loss but CEO Bastian sees 'pathway to profitability' by June

Jag tycker det är intressant eftersom det har varit en del snack om den lönsamma interkontinentala trafiken som en kassako, och den lär inte komma igång så den har någon större impact. Kanske dock har Delta bra med cargo på de rutter som går?
 
Toppen