Senaste nytt

Söker biljett Arlanda - Bonn ToR

Xilan

Medlem
Som rubriken antyder. Arlanda - Bonn. 28-30 oktober.
Tar gärna emot tips på en bra resväg med bästa möjliga kombination av flyg och tåg. Är det bäst att flyga till Frankfurt eller Düsseldorf direkt, eller Köln med byte?
Har någon erfarenhet av byte från flyg till tåg i Tyskland?

  • Varifrån vill du börja din resa?
Arlanda
  • Var är din destination?
Bonn
  • När vill/behöver du resa ut?
28 okt, på eftermiddagen eller kväll
  • När vill/behöver du komma hem?
30 okt. Vill åka tidigast 14.00 från Bonn
  • Hur länge vill du vara borta?
Enligt ovan. 2 nätter
  • Hur många personer som skall resa?
1 person
  • I vilken kabinklass?
Spelar ingen roll. Men biljetten måste vara om och avbokningsbar
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Gärna Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person)
Behöver åka så priset är sekundärt. Gärna under 7-8000:-
  • Vad är det viktigaste för dig?
Så smidig resa som möjligt. Kort restid. Inrikes tåg i Tyskland från exempelvis Düsseldorf eller Frankfurt är ok
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nope
 

011430121

Medlem
LH till Köln, du flyger till Frankfurt och sedan tåg, vet inte om du kan boka direkt till Bonn
Bokar du i C klass så är det F på tåget
 

Fredrik

Medlem
Lite nördvarning på följande men Kölns flygplats är faktiskt Köln/Bonn. Direktflyg till CGN är direktflyg till Bonn.

Det går dock inga direktflyg utan det är Lufthansa till München med byte eller Eurowings via Hamburg. Tåget från Frankfurt går till Köln stannar inte i Bonn(närmast i Siegburg).

Jag skulle kolla på flyg till Dusseldorf med Eurowings. Avståndet till Bonn är ganska litet och är förmodligen det enklaste.
 

marbe166

Medlem
Så här i coronatider så är nog flyget till Frankfurt ditt bästa bet, störst chans att de kommer att gå. Från Frankfurt Flughafen Fernbahnhof går det vissa ICE den gamla (vackra, men långsamma) vägen längs Rhen, och de stannar på Bonn Hbf, annars stannar som sagt en del, men inte alla, snabba ICE i Siegburg/Bonn, och därifrån går spårvagnar in till Bonn.
 

Xilan

Medlem
Så här i coronatider så är nog flyget till Frankfurt ditt bästa bet, störst chans att de kommer att gå. Från Frankfurt Flughafen Fernbahnhof går det vissa ICE den gamla (vackra, men långsamma) vägen längs Rhen, och de stannar på Bonn Hbf, annars stannar som sagt en del, men inte alla, snabba ICE i Siegburg/Bonn, och därifrån går spårvagnar in till Bonn.

Det går inga direkttåg från Düsseldorf Flughafen till Bonn, vilket gör det lika enkelt/krångligt som Frankfurt i mina ögon.
Det är precis så jag menar. Jag vill ha en så okrånglig resa på totalen som möjligt. Om man via byten och lång väntan kommer till Köln, och sen i alla fall måste ta tåg. Eller om man via direktflyg hamnar i Düsseldorf men måste ta två olika tåg för att ta sig till Bonn.
Då tycker jag att direkt till Frankfurt är ett bättre val även om tågresan blir längre. Det är dessutom förmodligen en av de destinationer i Europa från Arlanda med lägst sannolikhet för inställda flyg.

Jag hittar dock ingen möjlighet att boka tåget på Lufthansas hemsida. Dvs ARN-FRA går givetvis bra, men går det att köpa tågresan på samma biljett på något sätt?
 

011430121

Medlem
Det är precis så jag menar. Jag vill ha en så okrånglig resa på totalen som möjligt. Om man via byten och lång väntan kommer till Köln, och sen i alla fall måste ta tåg. Eller om man via direktflyg hamnar i Düsseldorf men måste ta två olika tåg för att ta sig till Bonn.
Då tycker jag att direkt till Frankfurt är ett bättre val även om tågresan blir längre. Det är dessutom förmodligen en av de destinationer i Europa från Arlanda med lägst sannolikhet för inställda flyg.

Jag hittar dock ingen möjlighet att boka tåget på Lufthansas hemsida. Dvs ARN-FRA går givetvis bra, men går det att köpa tågresan på samma biljett på något sätt?
Du söker på LH, Arlanda till Köln och får då upp tåg på Frankfurt-Köln

E982942F-B639-4F37-89A8-082F2AFE7719.png
 
Last edited:

Xilan

Medlem
Det tar 19 minuter med tåg mellan Köln och Bonn
I dessa tider får man nog acceptera detta.

Absolut! Det får man acceptera helt klart. Tack för input!

Ditt förslag är alltså
Arlanda - Frankfurt (Lufthansa)
Frankfurt - Köln (tåg på samma biljett som ovan)
Köln - Bonn (tåg på separat biljett)

Biljett till Köln - Bonn köper man på stationen i Köln eller? Motsvarar det pendeltåg eller SJ med svenska mått mätt?
 
Toppen