Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Sticktown

Medlem
Så börjar det, som jag för en tid sedan nog aldrig trodde skulle bli aktuellt för mig, närma sig. Jag har snart skrapat ihop till min första 2-4-1 voucher, och samtidigt ligger det en hög Eurobonuspoäng och väntar på att bli använda. Jag passar här på att tacka för alla tips jag har fått från detta eminenta forum, och jag får bara erkänna att jag väl mer eller mindre är fast i detta träsk, och jag gillar det skarpt. :)

Så till saken. Skulle jag ha missat att svaret på mina funderingar ligger i någon tråd jag har missat hoppas jag att ni kan länka mig vidare.

Mitt primära mål är att få med hela familjen (2 vuxna och två barn, 12 och 14 år) business class till Thailand/Indonesien (Bali)/Malaysia/Tokyo någon gång under 2021/2022. Förutsättningarna är alltså en 2-4-1, samt i dagsläget drygt 200k EB poäng. Eftersom poängen än så länge inte räcker till oss alla fyra, undrar jag hur man kan gå tillväga för att få med alla på samma bokning. Eller är det bara att hacka i sig att det få bli en awardbokning där jag använder poäng för att boka till två-tre personer, och en separat bokning för övriga som betalas cash? Kan Tallin hantera enbart awardbokningen eller kan de även boka fler biljetter som betalas cash? Är det skillnad om vi skulle boka direkt med SAS, tex till Bangkok eller Shanghai?

Om man nu tvingas göra två separata bokningar, då känns det väl vettigt att boka en vuxen och ett barn i respektive bokning? Tänker att om det skulle bli strul med förseningar och ombokningar vill man inte gärna ha barnen på en separat bokning.

Hoppas det går att förstå vad jag menar även om jag inte hanterar BC-lingo fullt ut ännu.
 
Last edited:

Resetokig

Medlem
Så börjar det, som jag för en tid sedan nog aldrig trodde skulle bli aktuellt för mig, närma sig. Jag har snart skrapat ihop till min första 2-4-1 voucher, och samtidigt ligger det en hög Eurobonuspoäng och väntar på att bli använda. Jag passar här på att tacka för alla tips jag har fått från detta eminenta forum, och jag får bara erkänna att jag väl mer eller mindre är fast i detta träsk, och jag gillar det skarpt. :)

Så till saken. Skulle jag ha missat att svaret på mina funderingar ligger i någon tråd jag har missat hoppas jag att ni kan länka mig vidare.

Mitt primära mål är att få med hela familjen (2 vuxna och två barn, 12 och 14 år) business class till Thailand/Indonesien (Bali)/Malaysia/Tokyo någon gång under 2021/2022. Förutsättningarna är alltså en 2-4-1, samt i dagsläget drygt 200k EB poäng. Eftersom poängen än så länge inte räcker till oss alla fyra, undrar jag hur man kan gå tillväga för att få med alla på samma bokning. Eller är det bara att hacka i sig att det få bli en awardbokning där jag använder poäng för att boka till två-tre personer, och en separat bokning för övriga som betalas cash? Kan Tallin hantera enbart awardbokningen eller kan de även boka fler biljetter som betalas cash? Är det skillnad om vi skulle boka direkt med SAS, tex till Bangkok eller Shanghai?

Om man nu tvingas göra två separata bokningar, då känns det väl vettigt att boka en vuxen och ett barn i respektive bokning? Tänker att om det skulle bli strul med förseningar och ombokningar vill man inte gärna ha barnen på en separat bokning.

Hoppas det går att förstå vad jag menar även om jag inte hanterar BC-lingo fullt ut ännu.
Vad roligt att ni nu kan börja kolla resor, den roliga delen!

Det blir tyvärr ingen barnrabatt för era barn då gränsen går vid 12 år. Hade ni rest med SAS bonusbiljett hade de kunnat resa för 50% av poängpriset. Detta finns dock inte med Star Alliance resor.

Att åka till t.ex. Indonesien, Thailand eller Malaysia i business kostar 165k eurobonus per person utan rabatt då ni måste åka med ett annat Star Alliance bolag. Skulle ni istället välja t.ex. Tokyo som är en av SAS destinationer i Asien kostar det 100k. Kolla in denna länk för att se vilka destinationer SAS flyger till i Asien, OBS Singapore exkluderat, Resmål – direktflyg inrikes, till Europa, Asien & USA | SAS.

Ni kommer inte kunna få ihop en bokning med en kombination av biljetter betalda med poäng och cash. Då är det nog bättre att göra som du själv skrev att ta en vuxen och ett barn per bokning.

Jag kan även passa på att tipsa om Turkish airlines 787 som tar er till Bali. Det ska vara en bra upplevelse och alla recensioner lockar!

Lycka till!
 

Sticktown

Medlem
Tack för svar och tips. Jag anade att det var omöjligt att få till allt på samma bokning.

Ja, Turkish ser ut som ett attraktivt alternativ om det blir *A till slut. Alternativet är ju att utnyttja det billigare poängpriset till någon av SAS egna destinationer, och att boka separat biljett vidare därifrån.

Får se om jag kan skrapa ihopp ytterligare en 2-4-1 voucher tidigt 2021, alternativt öka på poängpotten tillräckligt för att täcka alla fyra biljetterna.
 

Sticktown

Medlem
Gäller förresten samma princip om jag bara har en voucher, men ytterligare poäng att täcka icke 2-4-1 biljetter? Alltså, kan Tallin bara boka själva 2-4-1 biljetterna, eller även andra awardbiljetter om jag har poäng nog till det, och då på samma bokning?
Jag utgår från att om jag bokar själv hos SAS så går det fint att boka både 2-4-1 och vanlig awardbiljett samtidigt.
 

daniel_se

Medlem
Har Tallin något spelrum med antalet poäng, eller kan man köpa till lite poäng om man ringer in? Jag har 199k och tittar på en 200k resa men vill helst inte vänta till nästa månad när AMEX-poängen trillar in.
 

Samosaguas

Medlem
Har Tallin något spelrum med antalet poäng, eller kan man köpa till lite poäng om man ringer in? Jag har 199k och tittar på en 200k resa men vill helst inte vänta till nästa månad när AMEX-poängen trillar in.
Nej vad jag hört så har Tallinn inte något spelrum när det gäller poängen. Du har möjligtvis inte några Coop-poäng som du kan omvandla till Eurobonus-poäng? Annars är väl tipset just nu att köpa något via Sas Onlineshopping och hoppas på att överföringen går snabbt.
 

ekf

Medlem
Har Tallin något spelrum med antalet poäng, eller kan man köpa till lite poäng om man ringer in? Jag har 199k och tittar på en 200k resa men vill helst inte vänta till nästa månad när AMEX-poängen trillar in.
Det har jag aldrig hört talas om. Tyvärr är funktionen för att köpa extrapoäng via hemsidan nere för tillfället.
Du kanske har Coop-poäng som du kan överföra? Eller köp något via shoppingportalen kanske?
 

daniel_se

Medlem
Tack för svar. Inga COOP poäng tyvärr och när man köper i shoppen tar det ju ofta flera veckor innan det dyker upp ändå. Får bli till att vänta några veckor till nästa AMEX/MC batch trillar in.
 

ekf

Medlem
Tack för svar. Inga COOP poäng tyvärr och när man köper i shoppen tar det ju ofta flera veckor innan det dyker upp ändå. Får bli till att vänta några veckor till nästa AMEX/MC batch trillar in.
Du skulle ju kunna tanka 500 liter drivmedel med ditt Preem-registrerade Amex på en bemannad Preem-station också.. De poängen brukar synas dagen efter för mig.
Ett lite mer seriöst förslag involverar shoppingportalen igen, teckna ett Halebopabonnemang utan bindningstid via den. Jag tror att jag fick kampanjpoängen efter 1-2 dagar.
 

daniel_se

Medlem
Du skulle ju kunna tanka 500 liter drivmedel med ditt Preem-registrerade Amex på en bemannad Preem-station också.. De poängen brukar synas dagen efter för mig.
Ett lite mer seriöst förslag involverar shoppingportalen igen, teckna ett Halebopabonnemang utan bindningstid via den. Jag tror att jag fick kampanjpoängen efter 1-2 dagar.
Det blev en matkasse istället, känns vettigare än 500l soppa eller ett mobilabbonemang :)
 
Toppen