Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Visa bifogad bild 113183
Fritt fram att åka till Storbritannien nu
De påstår att de använder gränsen 20 fall per 100 000 invånare per 7 dagar. (Notera att vissa länder, t.ex. Norge använder 20 per 100 000 per 14 dagar och att det är siffran per 14 dagar som listas av ECDC, så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man jämför siffror.) Sverige har nu legat under den gränsen i drygt tre veckor (aktuell siffra är 13 om man räknar på senast tillgängliga dagssiffror), men karantänskravet har inte släppts. Varför de inte har gjort det är en bra fråga, jag har letat efter ledtrådar utan att hitta någon. Britterna har däremot återinfört karantän ganska snabbt mot bl.a. Frankrike och Nederländerna när de gick över 20, så åt det hållet används siffrorna. Portugal var för några dagar sedan uppe på 23, men klarade sig undan att få återinförd karantän förra veckan med ett motiv av typen "de testar så mycket så siffrorna blir lite högre då".

Storbritannien har inga fasta dagar då de officiellt uppdaterar listan, men de senaste förändringarna har offentliggjorts på torsdagkvällar och då börjat gälla kl 04 på söndag morgon. Så håll utkik på torsdag!

Tekniskt sett har de ingen lista över länder som är föremål för karantänskrav. Istället har den en lista kallad "travel corridor" på länder som är undantagna från kravet på 14 dagars self isolation (karantän), som gäller för alla andra länder/territorier/regioner. Sverige har alltså aldrig stått på den listan. Men några av länderna på den karantänsfria listan, bl.a. Danmark och Portugal, har nu lite högre smittotal än Sverige utan att bli dödskallemärkta! :mad: Det har även Storbritannien själva nu! :eek: Så jag kan tycka att inresande svenskar statistiskt sett borde förbättra hälsoläget genom att späda ut smittotalen... :rolleyes:
Ni som tänker åka till Storbritannien kommande veckor med anledning av det avskaffade karantänskravet från Sverige, och har tänkt flyga via CPH snarare än direkt från ARN: jag hoppas att ni har noterat att Danmark har ökande smittsiffror. ECDC-siffrorna just nu är 52,4 fall per 100 000 invånare per 14 dagar, att jämföra med Storbritanniens officiellt angivna gräns på 20 fall per 100 000 invånare per 7 dagar för att det ska vara karantänsfritt. D.v.s. man bör vara bekymrad när ECDC-siffran går över 40 (20 x 2), och 52,4 är ju klart över 40!

Jag blir därför inte alldeles förvånad om Storbritannien tillkännager karantänskrav vid inresa från Danmark imorgon (besked brukar komma på torsdagkvällar), med effekt från lördag morgon. Det skulle kunna hända nästa torsdag också (eller inte alls...), för Portugal fick en veckas respit med motivet att de testade mycket, vilket nog gäller Danmark också.

Enligt reglerna räcker det tyvärr med att ha bytt flyg i ett land "i karantän" (ej på Travel Corridor-listan) för att behöva sitta i 14 dagars karantän:
Transit stops
A transit stop is a stop where passengers can get on or off. It can apply to coaches, ferries, trains or flights. Your ticket should show if a stop is a transit stop.

If your journey involves a transit stop in a country, territory or region not on the travel corridor list, you will need to self-isolate when you arrive in England if:
  • new passengers get on
  • you or other passengers get off the transport you are on and mix with other people, then get on again
You don’t need to self-isolate beyond normal timescales if, during your transit stop in a non-exempt country, territory or region:
  • no new passengers get on
  • no-one on-board gets off and mixes with people outside
  • passengers get off but do not get back on
 

M.K

Medlem
Jag råkade hitta en intressant lista över flygavgångar till/från/inom Norge med bekräftat smittade de senaste 14 dagarna som deras FHM publicerar. Helt klart viktigt att fortsätta med seriös mask då jag ser alla dessa avgångar som drabbats.

Koronavirus og covid-19 på fly, skip, tog og buss - FHI

Kanske intressant för någon som rest dit här på BC. Finns det någon liknande information från Sverige för smittspårning vad gäller svenska destinationer?
 
Last edited:

011430121

Medlem
Jag råkade hitta en intressant lista över flygavgångar till/från/inom Norge med bekräftat smittade de senaste 14 dagarna som deras FHM publicerar. Helt klart viktigt att fortsätta med seriös mask då jag ser alla dessa avgångar som drabbats.

Koronavirus og covid-19 på fly, skip, tog og buss - FHI

Kanske intressant för någon som rest dit här på BC. Finns det någon liknande information från Sverige för smittspårning vad gäller svenska destinationer?

Intresant lista, det måste väl vara andra resor där den smittade inte har anmält att den varit ombord, eller är det obligatorisk anmälan i Norge när man har fått covid 19 för att kunna smittspåra?
 

ekf

Medlem
eller är det obligatorisk anmälan i Norge när man har fått covid 19 för att kunna smittspåra?
I Sverige är det ju obligatorisk smittspårning så fort man är bekräftat smittad av en samhällsfarlig sjukdom (att det sedan fungerade lite sisådär när antalet fall peakade är en annan sak), så det är väl inte så osannolikt att tro att det fungerar på liknande sätt i Norge?
 
Jag ska flyga T/R till Teneriffa från Köpenhamn och har tänkt att ställa bilen på flygplatsen.
Enligt nuvarande regler i Danmark så ska det inte vara något problem att åka hem till Sverige (transit) även om det sker med bil enligt vad jag kan läsa mig till. Är det någon som kan bekräfta att jag tolkar det rätt?
 

Palazzi

Medlem
En liten statusuppdatering: Idag är det exakt sju månader sedan jag kom hem från min senaste utlandsvistelse och nio månader sedan jag senast satt i ett flygplan.

Om än tråkigt så börjar man som sakteliga vänja sig. Känt igen mig i folks beskrivning av första tiden efter pension, när många brukar söka någon uppgift/mening att fylla tillvaron med. Verkar som tid har varit det som krävts för att hitta andra sysslor att fylla 17 vakna timmar med

För denna sakens skull önskar jag så fort som möjligt återgå till visst resande, om än kanske i andra former än tidigare. Jag har insett att jag mer saknar de kulturella bitarna av resandet och just flygplanssäten och hotellrum har inte fyllt mina tankar.

Blir inget resande 2020 och har heller inget bokat för 2021. Har bestämt mig för inköp av bekväm bil för långresande, under senhösten, så kan man vara mer flexibel inför ändrade regler. Köln-färja och 10h bil innebär nordligaste Italien.
 

LPC123

Medlem
En liten statusuppdatering: Idag är det exakt sju månader sedan jag kom hem från min senaste utlandsvistelse och nio månader sedan jag senast satt i ett flygplan.

Om än tråkigt så börjar man som sakteliga vänja sig. Känt igen mig i folks beskrivning av första tiden efter pension, när många brukar söka någon uppgift/mening att fylla tillvaron med. Verkar som tid har varit det som krävts för att hitta andra sysslor att fylla 17 vakna timmar med

För denna sakens skull önskar jag så fort som möjligt återgå till visst resande, om än kanske i andra former än tidigare. Jag har insett att jag mer saknar de kulturella bitarna av resandet och just flygplanssäten och hotellrum har inte fyllt mina tankar.

Blir inget resande 2020 och har heller inget bokat för 2021. Har bestämt mig för inköp av bekväm bil för långresande, under senhösten, så kan man vara mer flexibel inför ändrade regler. Köln-färja och 10h bil innebär nordligaste Italien.

kan bara instämma i vad du skriver! Landade 2 mars och har efter det bara varit utanför Landvetter för att i alla fall få se ett flygplan och känna lite doft av flygbränsle :(. Inget bokat varken privat eller jobb resten sv 2020 men har bokat en tur till Chicago i maj 21 som jag hoppas bli av. Sedan i mars har jag knappt varit utanför Göteborgs stadsgräns och saknar resandet enormt mycket. Har bara varit i stugan på Österlen och hemma i Götet. Kommer inte ihåg när det gick så många månader utan varken en flygresa eller natt på hotel? Tveksam till om 2021 kommer bli så mycket bättre på resande fronten än 2020? Men lite bättre måste det bli.
 

Tomas E

Medlem
Ni som tänker åka till Storbritannien kommande veckor med anledning av det avskaffade karantänskravet från Sverige, och har tänkt flyga via CPH snarare än direkt från ARN: jag hoppas att ni har noterat att Danmark har ökande smittsiffror. ECDC-siffrorna just nu är 52,4 fall per 100 000 invånare per 14 dagar, att jämföra med Storbritanniens officiellt angivna gräns på 20 fall per 100 000 invånare per 7 dagar för att det ska vara karantänsfritt. D.v.s. man bör vara bekymrad när ECDC-siffran går över 40 (20 x 2), och 52,4 är ju klart över 40!

Jag blir därför inte alldeles förvånad om Storbritannien tillkännager karantänskrav vid inresa från Danmark imorgon (besked brukar komma på torsdagkvällar), med effekt från lördag morgon. Det skulle kunna hända nästa torsdag också (eller inte alls...), för Portugal fick en veckas respit med motivet att de testade mycket, vilket nog gäller Danmark också.

Enligt reglerna räcker det tyvärr med att ha bytt flyg i ett land "i karantän" (ej på Travel Corridor-listan) för att behöva sitta i 14 dagars karantän:
Trevligt nog införde UK ingen karantän mot Danmark idag, dock mot Slovenien och Guadeloupe (men strök Singapore och Thailand). Slovenien har enligt ECDC ”bara” 46,7 fall per 100 000 inv per 14 dagar mot Danmarks 58,1, så vem vet hur det går nästa vecka...
 
Toppen