Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

HenrikC

Ny medlem
Då har man fått svar igen då från SK,

"I am sorry that your trip has been disrupted due to the Coronavirus. We regret that this has inconvenienced you and I fully understand your concerns.

As we mentioned in our previous, the flight was cancelled due to COVID-19, which is an extra ordinary circumstance, which is out of any airlines control. Therefore, I am unable to meet your request for the same.

I would like to share a document with you where it shows that flight was canceled due to COVID-19 situation."

Blir lite osäker på förkortningarna i det bifogade dokumentet men skulle tolkat det som commercial reasons.

Någon som har möjlighet att tolka eller översätta så att en normalsvensson som jag förstår?
SK1004.PNG
 

Tonton

Medlem
Då har man fått svar igen då från SK,

"I am sorry that your trip has been disrupted due to the Coronavirus. We regret that this has inconvenienced you and I fully understand your concerns.

As we mentioned in our previous, the flight was cancelled due to COVID-19, which is an extra ordinary circumstance, which is out of any airlines control. Therefore, I am unable to meet your request for the same.

I would like to share a document with you where it shows that flight was canceled due to COVID-19 situation."

Blir lite osäker på förkortningarna i det bifogade dokumentet men skulle tolkat det som commercial reasons.

Någon som har möjlighet att tolka eller översätta så att en normalsvensson som jag förstår? Visa bifogad bild 112331
Haha ja - har svårt att tolka ”CNL REASON COMM” som annat en ”cancellation reason commercial”. Öppet mål!

Dock lite oklart vad ’SI’ betyder i ”SI: Covid 19”.
 

Doctor-X

Medlem
Jag och miss Doctor-X har en bokning med SAS nästa helg till Gdansk och fick nu mail och SMS att flighterna har blivit inställda på hemvägen och vi är ombokade (hade detta på känn eftersom det var 737-700 på båda flighterna).

Original biljetter:
GDN-CPH 19:10-20:10
CPH-ARN 21:05-22:20
Ombokad till:
GDN-CPH 15:15-16:15
CPH-ARN 23:00-00:15

Det finns inga andra alternativ för hemresan, utan detta är vad som finns via SAS (andra flyg inom Star Alliance har likande tider - lika dåliga tider). Om jag kan få ledigt på måndagen kanske en ombokning till måndag skulle kunna fungera, men vet inte riktigt än.
SAS ställde nu alltså in flighterna 12 dagar och 6h innan avgång (första mailet idag kom 13:50 gällande GDN-CPH 15:15-16:15).

Jag vet att det är Corona-tider osv. men detta förstör mer eller mindre hela vår söndag (minst 2-3h hem från Arlanda, vilket gör att jobb på måndag kommer vara svårt) och resan till Gdansk är främst av familjeskäl för min sambo och således viktigt för henne att komma ner.

Om jag förstått rätt finns det rätt till ersättning via EU261/2004:
You can claim compensation from SAS if:
  1. SAS is the operating carrier (i.e. not when you have bought your ticket from SAS but fly with another air carrier) and,
  2. your flight was cancelled or you were delayed at your final destination more than 3 hours due to circumstances within SAS control and,
  3. a) we have failed to offer you an alternative route that allows you to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and reach your final destination less than four hours after the scheduled time of arrival, if we have informed you about the cancellation between 7 and 13 days prior to the original flight date or;

    b) we have failed to offer you an alternative route that allows you to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach your final destination less than two hours after the scheduled time of arrival, if we have informed you about the cancellation less than 7 days prior to the original flight date.
For detailed information, EC261/2004

Jag är inte ute efter rena cash då jag inte känner att jag behöver dränera SAS, men voucher eller poäng vore intressant. Tänker jag rätt att detta borde vara ett solklart case? Om jag ombokar till måndag på egen begäran faller då möjligheten till ersättning?
 

andreas

Medlem
Jag och miss Doctor-X har en bokning med SAS nästa helg till Gdansk och fick nu mail och SMS att flighterna har blivit inställda på hemvägen och vi är ombokade (hade detta på känn eftersom det var 737-700 på båda flighterna).

Original biljetter:
GDN-CPH 19:10-20:10
CPH-ARN 21:05-22:20
Ombokad till:
GDN-CPH 15:15-16:15
CPH-ARN 23:00-00:15

Det finns inga andra alternativ för hemresan, utan detta är vad som finns via SAS (andra flyg inom Star Alliance har likande tider - lika dåliga tider). Om jag kan få ledigt på måndagen kanske en ombokning till måndag skulle kunna fungera, men vet inte riktigt än.
SAS ställde nu alltså in flighterna 12 dagar och 6h innan avgång (första mailet idag kom 13:50 gällande GDN-CPH 15:15-16:15).

Jag vet att det är Corona-tider osv. men detta förstör mer eller mindre hela vår söndag (minst 2-3h hem från Arlanda, vilket gör att jobb på måndag kommer vara svårt) och resan till Gdansk är främst av familjeskäl för min sambo och således viktigt för henne att komma ner.

Om jag förstått rätt finns det rätt till ersättning via EU261/2004:


Jag är inte ute efter rena cash då jag inte känner att jag behöver dränera SAS, men voucher eller poäng vore intressant. Tänker jag rätt att detta borde vara ett solklart case? Om jag ombokar till måndag på egen begäran faller då möjligheten till ersättning?

Ett försök skadar inte. Standardsvaret kan troligtvis innehålla något i stil med; ”Cancelled due COVID-19 and therefore seen as extraordinary circumstances”

Sen är det upp till SAS att motivera det extraordinära kring er inställda avgång när SAS ändå flyger till/från destinationen på annan tid samma dag.

Återrapportera gärna hur det går. Jag har själv ett case med liknande karaktär.
 

cantona

Medlem
Du ska skicka till den nämnd eller motsvarighet som finns i det land där avreseorten finns. I ditt fall Danmark. Kontaktuppgifter nedan.

Visa bifogad bild 110059

Jag drog Brussels till ARN (ren chansning med tanke på ovanstående kommentar) avseende min resa och konstigt nog har de inte avvisat den anmälan trots att avresan är från Köpenhamn. Brussels har dessutom svarat och hänvisar inte till Corona. Däremot så påstår de att de har informerat mig om inställda flighter men erkänner också att de är medvetna om att meddelandet inte nått fram. Enligt allmänna villkor som Flygcity har så står det att de inte har någon skyldighet att informera mig om flightändringar. Brussles nekar mig kompensation enligt EU261/2004. Ska bli intressant vad ARN kommer fram till.
 

cantona

Medlem

Vände mig till Luftfartverket, efter att ha fått nej från GOT, som hänvisade mig tillbaka till Landvetter. Skickade ett mail till både "info" som flygplatsdirektören för Landvetter som vd:n för Swedavia där jag undrade om jag skulle behöva kontakta samtliga bolag som trafikerar Landvetter (eftersom de inte har sådan sammanställning) samt om de var de dummaste människorna som driver en flygplats.

I dag kom en sammanställning från direktören för Landvetter med det som jag efterfrågade.
 

Tonton

Medlem
Vände mig till Luftfartverket, efter att ha fått nej från GOT, som hänvisade mig tillbaka till Landvetter. Skickade ett mail till både "info" som flygplatsdirektören för Landvetter som vd:n för Swedavia där jag undrade om jag skulle behöva kontakta samtliga bolag som trafikerar Landvetter (eftersom de inte har sådan sammanställning) samt om de var de dummaste människorna som driver en flygplats.

I dag kom en sammanställning från direktören för Landvetter med det som jag efterfrågade.

Det var ju inte direkt trevligt?

En sak att klaga och försöka få igenom saker - en annan att vara uttryckligen nedlåtande...
 

cantona

Medlem
Det var ju inte direkt trevligt?

En sak att klaga och försöka få igenom saker - en annan att vara uttryckligen nedlåtande...

Fått nej tre gånger av någon som uppenbarligen ska veta vilka som trafikerar ens flygplats. Inkompetenta medarbetare får arbetsgivaren ta hand om. Uppenbarligen hade de den info som efterfrågades.
 
Toppen