Bromma ligger mycket närmare centrala Stockholm än Arlanda (mindre än 1 mil från centrala Stockholm, till skillnad från Arlanda som ligger över 4 mil bort) - m.a.o. kör man bil (eller åker taxi) så sparar man lätt 15-20 minuter jämfört med Arlanda bara i körtid. Om man också lägger till att avståndet från gate till gata är betydligt kortare på Bromma än på Arlanda sparar du ännu mer tid. Det är Brommas stora fördel, vilket är särskilt viktigt för de som bara reser till/från Stockholm över dagen. Att det tar 20 min att åka med Arlanda Express till/från Stockholm C är en relevant jämförelse endast om man åker flygbussen från Bromma dit eller ska just till det området och inte vidare med taxi/kollektivtrafik till sitt slutmål.
För ett halvår sedan låg antalet rörelser i peaktid på Bromma på en sådan nivå att det vore helt omöjligt för Arlanda att ta över de flygningarna, eftersom Arlanda i princip nått sitt kapacitetsmax i peaktid. Att lägga ned Bromma skulle därför innebära att antalet förbindelser till/från Stockholm skulle behöva minskas väsentligt i peaktid. Nu är läget ett annat och Bromma är överflödigt då Arlanda kan svälja all trafik därifrån, inkl. peaktid. Jag betvivlar inte att Swedavia har rätt men frågan är ju hur flyget är om två år? Det skulle inte förvåna mig det minsta om vi då är tillbaka på samma nivåer som vi var på för ett halvår sedan och då är problemet tillbaka - Arlanda är fullt i peaktid och kan inte svälja den trafik som annars gått till/från Bromma. Att lägga ned Bromma går att göra på en dag i princip men att bygga ut Arlandas landningskapacitet tar över 10 år då tillståndsprocessen ju inte ens påbörjats.