Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

PILOTEN

Medlem
De pratar väl i det här läget bara om att lägga ner den komersiella trafiken, inte allmänflyget. Så du kan förhoppningsvis ha kvar den en stund! :)

.

Personligen tror jag tyvärr allmänflyget också helt försvinner från Bromma om den kommersiella trafiken upphör, underlaget är för litet och påtryckningen för stor gällande att använda området till bostäder osv. Det har varit en dyster utveckling för allmänflyget i Stockholm de senaste 10-15 åren där Bromma flygplats gjort allt för att få bort så mycket allmänflyg som möjligt från sitt område. Mer allmänflyg hade antagligen varit ett tillskott nu i dessa svåra tider
 

011430121

Medlem
Stockholms Handelskammare säger ha is i magen
Källa Dagens Industri
Handelskammaren efter nedläggningshotet: ”Ha is i magen”


Personligen tror jag tyvärr allmänflyget också helt försvinner från Bromma om den kommersiella trafiken upphör, underlaget är för litet och påtryckningen för stor gällande att använda området till bostäder osv. Det har varit en dyster utveckling för allmänflyget i Stockholm de senaste 10-15 åren där Bromma flygplats gjort allt för att få bort så mycket allmänflyg som möjligt från sitt område. Mer allmänflyg hade antagligen varit ett tillskott nu i dessa svåra tider
Det har sagts att de skall byggas bostäder på marken där flygfältet ligger
 

Sullon

Medlem
Jag har aldrig förstått hur Bromma har så många förespråkare. Att åka till Arlanda tar 18 min med Arlanda Express.

Kanske att man har en villa i Bromma och arbetspendlar till någon destination som Bromma flygplats erbjuder.

Fler flyg från Arlanda borde åka möjligheterna för den flygplatsen att vara relevant på sikt. Redan idag har vi tappat så mycket till Köpenhamn och Helsingfors.
 

SK989

Medlem
Bromma ligger mycket närmare centrala Stockholm än Arlanda (mindre än 1 mil från centrala Stockholm, till skillnad från Arlanda som ligger över 4 mil bort) - m.a.o. kör man bil (eller åker taxi) så sparar man lätt 15-20 minuter jämfört med Arlanda bara i körtid. Om man också lägger till att avståndet från gate till gata är betydligt kortare på Bromma än på Arlanda sparar du ännu mer tid. Det är Brommas stora fördel, vilket är särskilt viktigt för de som bara reser till/från Stockholm över dagen. Att det tar 20 min att åka med Arlanda Express till/från Stockholm C är en relevant jämförelse endast om man åker flygbussen från Bromma dit eller ska just till det området och inte vidare med taxi/kollektivtrafik till sitt slutmål.

För ett halvår sedan låg antalet rörelser i peaktid på Bromma på en sådan nivå att det vore helt omöjligt för Arlanda att ta över de flygningarna, eftersom Arlanda i princip nått sitt kapacitetsmax i peaktid. Att lägga ned Bromma skulle därför innebära att antalet förbindelser till/från Stockholm skulle behöva minskas väsentligt i peaktid. Nu är läget ett annat och Bromma är överflödigt då Arlanda kan svälja all trafik därifrån, inkl. peaktid. Jag betvivlar inte att Swedavia har rätt men frågan är ju hur flyget är om två år? Det skulle inte förvåna mig det minsta om vi då är tillbaka på samma nivåer som vi var på för ett halvår sedan och då är problemet tillbaka - Arlanda är fullt i peaktid och kan inte svälja den trafik som annars gått till/från Bromma. Att lägga ned Bromma går att göra på en dag i princip men att bygga ut Arlandas landningskapacitet tar över 10 år då tillståndsprocessen ju inte ens påbörjats.
 
Last edited:

ARN-MIA

Medlem
Arbetar på en av SAS största företagskunder och vi kommer inte att ha gått tillbaka till normala nivåer inom 5+ år. Kontorsyta har redan sagt upp då man räknar med 0.6 skrivbord per person numera pga. hemarbete. Flyget är obefintligt och vi har XXX planerade nya videorum plus de vi redan tidigare hade. Nya tider...
 

Gweilo_2

Medlem
Hade jag varit kommunalpolitiker hade jag sedan länge kastat lystna blickar på den marken för att utveckla bostäder. Hur mycket jag än tycker om flyg så ser jag inte riktigt nyttan med Bromma kontra exploatering.
Behövs mer kapacitet på Arlanda ? Kanske - även om jag är skeptisk
 
Hade jag varit kommunalpolitiker hade jag sedan länge kastat lystna blickar på den marken för att utveckla bostäder. Hur mycket jag än tycker om flyg så ser jag inte riktigt nyttan med Bromma kontra exploatering.
Behövs mer kapacitet på Arlanda ? Kanske - även om jag är skeptisk
Precis, det finns stor samhällsnytta att ändra från flygplats till bostäder.
 
  • Gilla
Reactions: hco

chazzie

Medlem
Fler flyg från Arlanda borde åka möjligheterna för den flygplatsen att vara relevant på sikt. Redan idag har vi tappat så mycket till Köpenhamn och Helsingfors.

Det kan jag tycka är främsta anledningen att flytta allt till Arlanda, Sverige har tappat en hel del till andra länder i Norden så kan vi få lite mer matartrafik så ökar möjligheterna att ha eftertraktade direktlinjer också.

Bromma ligger "mitt i stan", men det gör snart Arlanda också, jag har lite svårt att förstå hur bostäder kan byggas runt en flygplats och sen tycker man att det låter mycket, å andra sidan är det väl "the story" för nästan alla flygplatser i världen av någon slags storlek.

Arlanda Express är på tok för dyr, så vill man flytta allt till Arlanda och samtidigt värna om miljön bör ett mer konkurrenskraftigt pris sättas på en ToR för AE.
 
  • Gilla
Reactions: hco

SK989

Medlem
Arlanda Express är på tok för dyr, så vill man flytta allt till Arlanda och samtidigt värna om miljön bör ett mer konkurrenskraftigt pris sättas på en ToR för AE.
Ett alternativ till det vore att en resa med pendeltåget till Arlanda skulle kosta lika mycket som en vanlig SL-resa, dvs. 37 kr alternativt ingenting extra om man redan har ett månadskort på SL. Men även om det blir enklare/billigare att ta sig till Arlanda spelar det ingen roll om flygplatsen inte har tillräcklig kapacitet för starter/landningar på de tider folk vill flyga. Man kan absolut sia om att flyget inte kommer tillbaka till de nivåer vi hade för ett drygt halvår sedan men det är ju alldeles för tidigt att vara säker på det ena eller andra. Att lägga ned Bromma redan nu är i mitt tycke väldigt förhastat. Man bör vänta minst 1-2 år för att kunna göra en prognos värd namnet och visst - det kostar att göra så men det kan kosta mycket, mycket mer för samhället att lägga ned flygplatsen och sedan visar sig Arlanda vara helt otillräckligt redan om två år.
 
Toppen