Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Franco

Medlem
Börjar också bli frustrerad över väntade återbetalningar... Har haft tålamod hittills... Men...
Avbokade en Eurobonus-resa till Colombo den 9/3. Fick bekräftat 31/5 och 14/7 av SAS (chatt/telefon) att bokningen var köad rätt för återbetalning av skatter. Idag fick jag veta via chatten att "den har trillat ur kön":
En annan bokning, en returresa Nice-Oslo-Stockholm 25/5, ställdes in av SAS. Bad om voucher men fick veta att bara återbetalning fungerar eftersom utresan gjorts. Begärde återbetalning 31/5 och fick nu i dagarna SEK 616, trots att returresan kostade över SEK 2000. Någon har antingen räknat fel, eller anser att inte full återbetalning ska göras... Grrr...
 

cantona

Medlem
Det billigaste är ju att betala i de mål som väcks vid domstol, så slipper man rättegångskostnader.

Nej, det gör man inte. Om jag tar SAS till domstol så vill jag ha ersättning för biljetten plus de 900 som anmälan kostar. Tänker inte avstå de pengarna plus de kostnaderna som tillkommer om man först skickade motparten till Kronofogden (300+380+ränta).
 

cantona

Medlem
Nej folk med status får definitivt inte återbetalning snabbare. Och de som köpt dyrare flexibla biljetter blir snarare straffade för det med senare återbetalning.

Det enda man får med status är att man får lite kortare väntetid i telefon till meddelandet "vi kan också se att biljetten inte har blivit återbetald ännu".

Återbetalningshanteringen är verkligen totalt usel. Men den är minst lika usel för de som har status.

Har fått det bekräftat av två Diamond som jag känner att de fått snabb återbetalning för billigaste möjliga biljetter de köpt. Därmed inte sagt att alla Diamond får/fått det.
 

mha321

Medlem
Har fått det bekräftat av två Diamond som jag känner att de fått snabb återbetalning för billigaste möjliga biljetter de köpt. Därmed inte sagt att alla Diamond får/fått det.
Det är snarare slumpen, är jag rätt övertygad om.

I min egen helt ovetenskapliga undersökning bland ca 15-20 bekanta och kollegor så är det helt klart fler gold/diamond som väntar på återbetalningar från mars, medans alla utom en utan status har fått sina återbetalningar för mars. Det är också fler som köpt flexibel plus biljett som fortfarande väntar på återbetalning jämfört med de som haft billigaste go. (och såklart att ebg/ebd hade i snitt fler utestående biljetter, men om man justerar till andel av biljetterna som har hanterats).

Men varken två eller 15 personer är tillräckligt många för att utgöra ett vettigt statistiskt underlag.
 

cantona

Medlem
Det är snarare slumpen, är jag rätt övertygad om.

I min egen helt ovetenskapliga undersökning bland ca 15-20 bekanta och kollegor så är det helt klart fler gold/diamond som väntar på återbetalningar från mars, medans alla utom en utan status har fått sina återbetalningar för mars. Det är också fler som köpt flexibel plus biljett som fortfarande väntar på återbetalning jämfört med de som haft billigaste go. (och såklart att ebg/ebd hade i snitt fler utestående biljetter, men om man justerar till andel av biljetterna som har hanterats).

Men varken två eller 15 personer är tillräckligt många för att utgöra ett vettigt statistiskt underlag.

Inga större svårigheten för en controller att hålla koll på vilka skulder som förfallit och när och därmed vilka borde utbetalas först. Men jag hoppas alla får sina pengar och allt återgår till det normala.
 
Det är dåligt i sig att SAS är sega med återbetalningar men det märkliga är ju att dom fortsätter att sälja biljetter till avgångar som sedan ställs in, för att då få ännu fler återbetalningsärenden i kön. Kriminellt!
 

Tonton

Medlem
Om Diamond kunder får det återbetalt betydligt tidigare än andra så varför inte.

Enig. Så sjukt trött på detta flygbolag nu. Inställd resa i mars - ingen återbetalning än och mjuka löften. Folk med status verkar ju trilla in i kön och få återbetalning betydligt snabbare.

Jag tar KF-vägen imorgon - inte för det handlar om större pengar, men det är inte ok att hålla ens pengar nästan ett halvår räntefritt.

Har fått det bekräftat av två Diamond som jag känner att de fått snabb återbetalning för billigaste möjliga biljetter de köpt. Därmed inte sagt att alla Diamond får/fått det.

Själv är jag Diamond och har jagat mina pengar sedan mars utan lycka.

Statusmedlemar har definitivt ingen fördel i detta. Jag tror definitivt att detta är en missförståelse, då man fortfarande får autosvar vid kontakt med kundtjänst som säger att Guld- och Diamandmedlemmar får förtur.

Det som (vi nog) kan konstatera är dock: Begär du återbetalning via onlineflödet så får du pengarna mycket snabbare än via det manuella flödet.

Jag har nu begärt tre återbetalningar online och fått pengarna dagen efter. De återbetalningar jag har behövt begära manuellt har fastnat. Detta är även linje med andra bekanta jag känner - som även de är Guld- eller Diamandmedlemmar.
 

cantona

Medlem
Själv är jag Diamond och har jagat mina pengar sedan mars utan lycka.

Statusmedlemar har definitivt ingen fördel i detta. Jag tror definitivt att detta är en missförståelse, då man fortfarande får autosvar vid kontakt med kundtjänst som säger att Guld- och Diamandmedlemmar får förtur.

Det som (vi nog) kan konstatera är dock: Begär du återbetalning via onlineflödet så får du pengarna mycket snabbare än via det manuella flödet.

Jag har nu begärt tre återbetalningar online och fått pengarna dagen efter. De återbetalningar jag har behövt begära manuellt har fastnat. Detta är även linje med andra bekanta jag känner - som även de är Guld- eller Diamandmedlemmar.

Om du har jagat de sedan mars utan lycka och dessutom fått de dagen efter ... det blir en pedagogisk omöjlighet att förklara.
 

mha321

Medlem
Om du har jagat de sedan mars utan lycka och dessutom fått de dagen efter ... det blir en pedagogisk omöjlighet att förklara.
De flesta som har någon form av status har ju mer än en bokning.

Och det är ju rätt uppenbart att det nu finns ett automatiserat system som inte fanns i mars/april. Och *om* man lyckas få in sin avbokning i det så går det fort...
 

majoren

Medlem
Det som (vi nog) kan konstatera är dock: Begär du återbetalning via onlineflödet så får du pengarna mycket snabbare än via det manuella flödet.
Stämmer med mina erfarenheter. Återbetalning begärd on line har på senare tid gått snabbt, medan de manuellt begärda återbetalningarna dröjer (med något undantag). Är nu uppe i ett 25-tal återbetalningar. Efter SAS bolagsstämma den 22 september och genomförd rekapitalisering borde bolaget snabbt kunna betala tillbaka.Så det gäller att ha tålamod till en bit in i november.
 
Toppen