Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

mha321

Medlem
Det här har alltid legat på ditt eget ansvar, inga nyheter eller andra förändringar. Du är ansvarig för att planera ditt resande.

Ja ur det perspektivet är det väl som vilket vanligt visum krav som helst. Det kollas inte när man bokar om man har de visum som krävs. Det kollas ofta men inte alltid vid check-in. (och såklart vid ankomst).

Massor med svenskar som rest in i länder med "stopp" under hela pandemin. Mig veterligen finns inget land som totalt bannlyst svenskar - däremot har det behövts särskilda tillstånd. Tex en inbjudan från rätt organisation inom regeringen i landed eller liknande. Och sådant kan man definitivt inte räkna med att bolaget ska hålla koll på - särskilt inte vid bokning.
 

Baker421

Medlem
INRESA USA TRANSIT VIDARE TILL MEXICO
jag har en resa bokad i Business med SAS 2 November till MIA men som jag tolkar det får jag inte resa in till USA eller göra transit där.
Är det någon som har erfarenhet eller mer info? Kan tycka att i så fall borde det inte ens gå att boka resa om man inte får komma in?

Jag har amerikanskt medborgarskap och det går tyvärr inte att transit USA, inklusive Miami. Man måste alltid gå genom immigration, även med bara handbagage. Och pga covid är det bara medborgare och vissa med speciella visum som får komma in just nu. Hoppas att det öppnar upp igen snart, men lite tveksam om början av november.
 

OLN

Medlem
Intyg PCR test max 72h före resa med en avgångstid 14:40 på en Söndag.
Mottagning med helgöppet labb.
Tips någon..?
 

OLN

Medlem
Hittade denna: Ture Åhlander Läkarpraktik - Uppsala
Pris för covid-19, PCR-test + intyg: 1 950 kr.

Pris lördagar och söndagar, reseintyg med PCR, svar samma dag: 2 950 kr.[/QUOTE]
 

mha321

Medlem
Ja en sak är säker, om inte regeringar går in och tar bort dessa begränsningar och krav på färska intyg snart så kommer flygandet aldrig komma igång igen.
Det är verkligen ett sätt att säga "vi vill inte se annat än absolut nödvändiga resor, men vi vill inte säga det rakt ut"...

Det enda positiva är att de (flesta?) iallafall är konsekventa och kör samma regler även om du kommer med tåg eller bil - och inte straffar flyget extra.
 

Tomas E

Medlem
Den här uppdaterades igår så nu verkar det som om det är ok att resa till UK från Sverige utan karantänkrav i UK förutsatt att du inte vistats i ett land som inte är ok de senaste 14 dagarna vilket är skoj. Från 12:e September efter 0400 skall tilläggas.

Travel restrictions and quarantine rules in the UK - Sweden Abroad
12 september kl 04.00 inträffade fem timmar och 19 minuter före du skrev ditt inlägg. :)
Regeln om vistelse de senaste 14 dagarna (samma som karantänsperioden) kan ju faktiskt tolkas "positivt" också! Från Sverige kunde du förut resa in i Storbritannien utan karantän om du först uppehåll dig 14 dagar i t.ex. Danmark eller Tyskland. Nu räknas Sverige (åtminstone för stunden) som en zon där man tillfrisknar om man kommer från bl.a. Nederländerna, Belgien, Frankrike och Spanien...
 
Toppen