Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mr Basic

Medlem
Riktigt bra nyhet (räknar kallt med att UD lyfter avrådan till UK inom kort)! Har en weekend-resa bokad i oktober. :)
Slänger också ut ett par frågor gällande British Airways intra Europa.
•hur ser servering ut i business?
•hur ser servering ut i eco?
Vi är bokade i eco ARN-LHR men funderar på att uppgradera. :rolleyes:
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NPD

Ny medlem
Riktigt bra nyhet (räknar kallt med att UD lyfter avrådan till UK inom kort)! Har en weekend-resa bokad i oktober. :)
Slänger också ut ett par frågor gällande British Airways intra Europa.
•hur ser servering ut i business?
•hur ser servering ut i eco?
Vi är bokade i eco ARN-LHR men funderar på att uppgradera. :rolleyes:

Jag flög med BA CPH-LHR för ca 1,5 månad sen (passade på innan kravet på munskydd i affärer m.m. trädde i kraft där). I economy delades det ut (alltså gratis) en british airways-plastpåse med en vattenflaska, chipspåse och en kakförpackning. På hemsidan Food and drink | British Airways visas en förpackning kringlor, men det var alltså inte vad jag fick. Chipsen finns med olika smaker men det är i princip slupen som avgör vad man får (om man inte efterfrågar något särskilt när de delar ut). De informerade inte heller på planet att man kunde efterfråga juice m.m. gratis, som det står på hemsidan.

Alltså, det är en 2 timmars flygning, och maten är lite bättre i business, men man kan räkna med tämligen lite folk på flygplatserna nuförtiden; fast track behövs inte och loungerna saknar buffer. Och vill man ha mer vatten eller kaffe gratis i eco så behöver man bara fråga. Jag hade inte uppgraderat till business om det kostat mer än typ 100 kr extra.


För övrigt har den där 14 dagars karantänskravet i UK varit ett skämt. Jag bor i Skåne och skrev/ljög i inreseformuläret att jag varit i Danmark i två veckor innan och på LHR T5 stod det en, alltså en enda, ”border agent” som ensam ansvarade för att kolla allas inreseformulär och man skulle visa sin mobil att man hade formuläret som pdf (när man fyllt i formuläret får man det mejlat till sig) och den där "border agenten" tittade på mobilen i en halv sekund varefter det bara var att gå till ”e-gaten” med passet som vanligt.
 

Hachans

Medlem
För övrigt har den där 14 dagars karantänskravet i UK varit ett skämt. Jag bor i Skåne och skrev/ljög i inreseformuläret att jag varit i Danmark i två veckor innan och på LHR T5 stod det en, alltså en enda, ”border agent” som ensam ansvarade för att kolla allas inreseformulär och man skulle visa sin mobil att man hade formuläret som pdf (när man fyllt i formuläret får man det mejlat till sig) och den där "border agenten" tittade på mobilen i en halv sekund varefter det bara var att gå till ”e-gaten” med passet som vanligt.

Hur resonerar du kring att ljuga i inreseformuläret?
 

igelkotten

Medlem
För övrigt har den där 14 dagars karantänskravet i UK varit ett skämt. Jag bor i Skåne och skrev/ljög i inreseformuläret att jag varit i Danmark i två veckor innan och på LHR T5 stod det en, alltså en enda, ”border agent” som ensam ansvarade för att kolla allas inreseformulär och man skulle visa sin mobil att man hade formuläret som pdf (när man fyllt i formuläret får man det mejlat till sig) och den där "border agenten" tittade på mobilen i en halv sekund varefter det bara var att gå till ”e-gaten” med passet som vanligt.

Ja du... Hur ar det ett skamt tycker du? Baserat pa formularet sa har jag blivit uppringd, dar de meddelat mig om kravet pa karantan och fragat ifall jag foljer kravet. Eftersom du ljog, sa har de ju inget annat att ga pa. Tankevurpa...
 

Mr Basic

Medlem
Kändes konstigt, men nu har jag gjort min första flygbokning sedan februari.
Det blir om de inte ställer in CPH-LHR-CPH med BA 9-10/10 och se hur Eventyr och Galleries First fungerar numera :)
Typ lika, 8-11/10. Hade en bokning ARN-LHR-ARN som jag trodde var körd. Sedan hävde UK karantänkravet på svenskar och nu fattas bara att UD tar bort sin avrådan. Idag ställdes både ut- och hemresa in. Kunde dock boka om med business på utresan och eco+ på hemresan till samma pris (från bara eco+).
Ska bli intressant att prova BA short haul business för första ggn, om än med Corona-twist.

Edit. Som man längtat efter att sitta i ett flygplan och njuta av en GT :D
 
Toppen