En tanke runt det -- om standarden är 0 piloter, och systemet alltså egentligen flyger helt autonomt från A till B. Då är ju faktiskt "1 pilot" lika många "extrapiloter" som vi har idag...Personligen betalar jag gärna de extra kronorna för att två piloter ska finnas ombord, men då massan tydligt inte är beredda (eller kan) betala given summa så ser jag iaf incitamenten för flygbolagen.
Intressant, och jag har egentligen inte något emot att flyga i plan med bara en pilot men med ett helautomatiserat backup-system. Det som jag skulle ha problem med är risken för ett nytt Germanwings 9525 (pilotsjälvmord). För finns det ett automatiserat system så måste rimligtvis piloten kunna koppla ut det, och då blir ju risken uppenbar för ett liknande fall.
Eller låsa/barrikadera dörren till cockpit. Så som skedde vid Germanwings 9525. När piloten verkligen bestämt sig.Det är dock svårt att skydda sig emot i ett tvåpilotsystem också. Den självmordsbenägne piloten kan ju alltid börja med att ha ihjäl sin kollega.
Såklart kan man alltid döda sin kollega. Jag har ringa erfarenhet, noll faktiskt, gällande sånt här, men jag tror att barriären att döda en annan människa "med händerna" är högre än koppla ur en autopilot och sen krascha planet utan att behöva se de man tar livet av.Det är dock svårt att skydda sig emot i ett tvåpilotsystem också. Den självmordsbenägne piloten kan ju alltid börja med att ha ihjäl sin kollega.
Fast det har väl de flesta flygbolag implementerat en process för att undvika, som att en ur kabinpersonalen befinner sig i cockpit när en av piloterna behöver lätta på trycket?Eller låsa/barrikadera dörren till cockpit. Så som skedde vid Germanwings 9525. När piloten verkligen bestämt sig.
Fast det finns en betydligt större chans att pax överlever en krasch från 100 m jmf med 10 000 meter...I dagsläget är det helt omöjligt att stoppa. Vill en pilot krascha planet går det alltid, även om den andra piloten sitter bredvid. Om piloten som flyger trycker spaken fullt framåt när de är på typ 100 meters höjd finns det inte en chans att den andra piloten kan rädda situationen.