Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Alf

Medlem
Grundproblemet, att planet är så pass instabilt, att det krävs piloter för att flyga det, dvs inte bara "operate" på engelska, är svårt att komma ifrån.

Fast vilken gamal stridspilot som helst vid spakarna med automatiken urkopplad o jag sitter gärna där bak med en GT, eller hellre på Jump Seat.

Det får nog vara en riktigt gammal stridspilot. Något mer instabilt flygplan än dagens JAS Gripen får du leta efter.

Det är helt och hållet en utbildningsfråga att kunna flyga B737-Max och det är en av de stora missarna Boeing gjort genom att mörka utbildningsbehovet. Det blir tyvärr så när ekonomerna får för stort inflytande på kostnaderna. Snålheten bedrar visheten, håller än idag.
 

mha321

Medlem
Det får nog vara en riktigt gammal stridspilot. Något mer instabilt flygplan än dagens JAS Gripen får du leta efter.

Det är helt och hållet en utbildningsfråga att kunna flyga B737-Max och det är en av de stora missarna Boeing gjort genom att mörka utbildningsbehovet. Det blir tyvärr så när ekonomerna får för stort inflytande på kostnaderna. Snålheten bedrar visheten, håller än idag.
Det är också en väldig skillnad på att designa från början för instabilitet-för-prestanda från början (gäller väl i princip alla militära flyg sedan rätt långt före Gripen också, men även t.ex. MD-11 var ju i grunden ett sådant om än lite mindre), och att tvingas installera den typen av justeringar i efterhand på ett flygplan som från grunden var designat för att vara stabilt.
 

apknug

Medlem
Det får nog vara en riktigt gammal stridspilot. Något mer instabilt flygplan än dagens JAS Gripen får du leta efter.

Det är helt och hållet en utbildningsfråga att kunna flyga B737-Max och det är en av de stora missarna Boeing gjort genom att mörka utbildningsbehovet. Det blir tyvärr så när ekonomerna får för stort inflytande på kostnaderna. Snålheten bedrar visheten, håller än idag.
Det är också en väldig skillnad på att designa från början för instabilitet-för-prestanda från början (gäller väl i princip alla militära flyg sedan rätt långt före Gripen också, men även t.ex. MD-11 var ju i grunden ett sådant om än lite mindre), och att tvingas installera den typen av justeringar i efterhand på ett flygplan som från grunden var designat för att vara stabilt.
Fast är inte gripen tämligen stabilt om man flöjlar carnardvingen? Är det inte det piloten ska göra om det elektroniska styrsystemet ballar ur?

Finns det nån som spakar gripen här, eller känner nån, som kan bekräfta om det inte tränas på att flyga med flöljlad carnardvinge?
 
Coronakrisen gör att jag faktiskt tror det kommer gå bra. Boeing och flygbolagen har fått mer tid att både testa och utbilda i lugn och ro. När flygtrafiken kommer igång ordentligt 2021-2022 så har ju många gamla plan hunnit skrotas och då behövs väl MAX:en.
 

Alf

Medlem
Inte med 737 max att göra men ändå värt det att prata om tycker jag, angående Boeing Dreamliners. Vad tycker ni? Skulle ni fortsätta flyga med Dreamliners eller undvika ni dem?

Production Problems Spur Broad FAA Review of Boeing Dreamliner Lapses - WSJ

Boeing And The FAA Discuss A Fourth New 787 Dreamliner Issue - Simple Flying

Ett litet tips, lägg in originaltexten. Det blir så fruktansvärd dålig och ibland obegriplig svenska när man kör texten i ett översättningsprogram, speciellt när det handlar om flyg.

Nu har B787 så många flygtimmar och de flesta barnsjukdomar är troligen borta annars hade de visat sej. Det handlar också mycket om att ha tillgång till ett kvalificerat Och kompetent underhåll. Därför tittar jag åtminstone först på vilket bolag som flyger. Nu skall jag dock erkänna att jag inte flugit B787 men det beror inte på att jag undvikit den utan det har bara inte blivit så.
 
Toppen