Senaste nytt

SAS öppnar loungerna på nytt

Det är också krav på mask enligt SAS på Facebook
I have now received an answer on your question.
Yes, you need to wear a face mask when you are in the lounge, except for when you are eating. And when eating you need to sit down, so you cannot wander around when eating.
 
Detta har diskuterats ad infinitum i massor av trådar och det har även bekräftats av besättningsmedlemmar.
Det råder inget som helst tvivel om att anledningen till detta är kostnadsbesparing, ingenting annat.
Tack för info. Jag har ju inte tid att hänga här, men du som verkar veta kanske kan tipsa om en bra tråd i ämnet?
 
Det är väl ganska klart att alkohol kostar en massa pengar, mer än all annan catering tillsammans, och SAS har väldigt ont om just pengar.
Inget problem för andra jämförbara flygbolag, men SAS är ju inte som andra...
Såklart kostar alkohol pengar, lika självklart att alkohol försämrar ens omdöme. Det är ju faktiskt så att länder har förbjudet alkohol efter vissa klockslag pga det. Jag har ingen aning om SAS gör detta för att spara pengar, jag har alldeles för lite information för att ens gissa om det är av penga- eller hälsoskäl. Det enda jag vet är att alkohol försämrar omdömet vilket gör att man rent teoretiskt skulle kunna minska smittspridningen genom att plocka bort alkoholen.
 

Kris

Medlem
Såklart kostar alkohol pengar, lika självklart att alkohol försämrar ens omdöme. Det är ju faktiskt så att länder har förbjudet alkohol efter vissa klockslag pga det. Jag har ingen aning om SAS gör detta för att spara pengar, jag har alldeles för lite information för att ens gissa om det är av penga- eller hälsoskäl. Det enda jag vet är att alkohol försämrar omdömet vilket gör att man rent teoretiskt skulle kunna minska smittspridningen genom att plocka bort alkoholen.
Jag trodde det var för att minska smittspridningen som det ställs ut sprit lite varstans...
 

Moco

Medlem
Om SAS nu helt plötsligt tagit över FHMs och Socialstyrelsens arbetsuppgifter så kanske de kan lägga ned flygproduktionen helt och hållet då med tanke på flygets påstådda miljöpåverkan. Skämt åsido, men har svårt att se att det är pga folkhälsoskäl de drar in på allt. MEN, då kan jag rekommendera i princip vilket annat flygbolag som helst eftersom de flesta stora europeiska bolagen har återgått till både servering (inklusive alkohol) såväl ombord som i lounger. Jag har heller inte sett något samband mellan ökad smittspridning och att LH serverar G&T på halvtomma plan och i halvtomma lounger, ej heller något problem med fylla och brist på social distansering i dessa miljöer (bortsett från 3 ryssar som pga överdriven alkoholkonsumtion inte fick flyga med till Sao Paulo i lördags - men de var heller inga loungebesökare).

Personligen tycker jag att SAS hanterat pandemin väldigt illa. Få resenärer kommer att rusa tillbaka till SAS när de sänkt sig till denna Ryanair-nivå.
 

SK989

Medlem
Som många skriver är jag också övertygad om att SAS alkoholfria policy bara har med pengar att göra. Visst kan dåligt omdöme få folk att strunta i eller glömma bort hygien och social distansering och alkohol påverkar ju bevisligen omdömet men det är det ju mycket annat som gör. Trötthet p.g.a. för lite sömn till exempel, därför borde SAS tills vidare inte ha några fakirflyg med avgång kl. 06 på morgonen längre.
 

lilly k

Medlem
Man kommer inte ha någon alkohol i de nyöppnade loungerna... Förstår inte vad med smittspridningen som gör att SAS inte kan alkohol i loungen. Fylla bland passagerarna gör att folk inte upprätthåller hygien och avstånd?? Jag har varit i några lounger under sommaren och då har det funnits alkohol.
Är det bekräftat från SAS att ingen alkohol kommer att serveras i loungen?
 
Toppen