Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
Malaysia: Authorities announce extension of COVID-19 restrictions until December 31 /update 25

Malaysian authorities have announced that restrictions in place to limit the spread of the coronavirus disease (COVID-19) are to remain in place until December 31. A recovery movement control order (MCO) has been extended, permitting the government to quickly handle localized outbreaks of the disease. A ban on foreign tourists entering the country has also been extended until the end of the year.

International borders remain closed and entry into Malaysia is prohibited, except for Malaysian nationals and non-citizens holding certain categories of resident and employment passes or granted special entry. All arrivals must undergo a mandatory 14-day quarantine at a government facility. Individuals may be required to take a COVID-19 test on arrival and on completion of quarantine.


Där rök nyårsresan... (förväntat men iaf, höstlovet i KL var avskrivet sedan tidigare..)
 
Dom verkar ha lite svårt att bestämma sig. Denna artikel är från den 28/8 och där Regeringens biträdande taleskvinna säger att dom inte tänker öppna upp nu.

Thailand not opening to foreign tourists any time soon
Fast detta gäller väl Thailand i stort och inte Phuket? eller jag kanske missförstod.

Det är nog ändå ett slag i luften, det är ju inte många som stannar längre än 14 dagar och vara isolerad på någon lyxresot-all-inclusive är säkert bra för vissa turister men själv, har varit i Thailand runt 10 ggr vill gärna ge mig ut och utforska landet, framförallt om man har lite äldre barn som lätt tröttnar.

Att detta kommer ett par månader innan Jul och Nyår som är peak i Thailand är dock ett gott tecken på att man vill göra allt för att fånga turister. Jag tror man borde göra mer, att testa sig på flygplatsen, eller innan, och anlända med ett negativt covid-19 test och då klassas som vilken turist som helst. TUI m.fl tittar ju på detta.

Tänk om mitt elektroniska pass kunde länkas till 1177 och detta göras automatiskt, det hade varit medicin det.
 

Micce1980

Medlem
Efter allt för lång tid och en inställd skidsemester samt vandring i alperna samt den där spontanresan som brukar bli av ser det ut att kunna bli en långweekend i Hamburg i mitten av september. Kul stad och vi uppskattar flertalet av landets städer även om vi som regel bara kör igenom till alperna några gånger per år. Vad vi förstått så ska man ha munskydd på lokaltrafik samt i affärer, eller gäller det bara vissa affärer?

Hur är det med annars med pubar och restauranger, är det glesade platser och lägre antal gäster eller kör man på fullt ut?

Andra tips välkomnas och kommer bo på renaissance hotel, lite bökigt med parkering som det verkar men de har lovat att lösa det. Vi kommer alltså med bil och efter att snart tömt barskåpet är det dags att fylla på där med på vägen hem :)
 

Berglund

Medlem
Min uppfattning är nu att det är fritt att resa till Amsterdam och att munskydd bara krävs på flyget och flygplatsen, stämmer?
Ja, det är bara att köra på. Det var ingen som ställde frågor eller kontrollerade någonting när jag flög igenom där förra veckan. Inga som helst kontroller i mitten av augusti heller. Transfer genom terminalen, airside, har dessutom varit tillåtet länge.
 
Toppen