Senaste nytt

Singapore Airlines och Corona

Axxo

Medlem
Mail från SQ igår: AMS - SIN (Ombokad från First till Business - fick nya säten)
Mail från SAS idag: AMS - SIN - CANCELED.

Undra vad som gäller?

Utresan är i mitten av december.

Jag pratade precis med Tallin och dom nedgraderade min och min sambos First till business på samma flygtider (Aircraft change - samma flygtider). Vi valde nya säten. Dvs, våran flighten var inte "CANCELED" som det stod SAS hemsida under "My Bookings"

Däremot så fick mina föräldrar lite problem med samma flight. Dom hade bokat business sedan tidigare och deras befintliga seat nummer gällde inte längre. Tallin kunde inte boka nya säten åt dom fast deras flight var comfirmd. Dom bad ringa SQ och se om man kan boka säten via dom. Alla säten på den här fighten var blockerade förutom dom två säterna jag blev nedgraderad till.
 

Tongen2

Medlem
Vi får se vem som ringer Tallin först och får svar! Jag kommer ringa in och boka av lite senare mot lunchtid idag. Rapporterar sen vad som sägs om service fee, om svaret inte kommit här innan.

Avbokat och klart. Får tillbaka allt, poäng+voucher(såklart) men även alla skatter och avgifter.
Däremot lär det ta "several weeks" att få tillbaka pengar, så allt verkar ju vara i sin ordning då!

Så nu sitter man här med en hel drös med poäng till vilken nytta? Hoppas på förlängd voucher för de som går ut nu 2020 och att Corona försvinner fortare än kvickt!
 

Maja

Medlem

palmen

Moderator
De skulle ha det på sträckan AMS-SIN-AMS, men exakt vilken flygplanstyp ska jag inte skriva i sten.

Men det verkar som om det blivit flygplansbyte från Boeing 777-300ER till A350.

Källa: More First Class seats to Europe as SIA switches Amsterdam to the Boeing 777 from October 2020 | Mainly Miles

Går också miste om denna flygning, men i december.
Singapores A350 har inte first. Det var planerat att gå med B777-300ER precis på samma sätt som Köpenhamn hade en gång i tiden. Är väl stir risk att First inte kommer tillbaka till Amsterdam då de troligtvis har några A350 över just nu.
 

Maja

Medlem
Singapores A350 har inte first. Det var planerat att gå med B777-300ER precis på samma sätt som Köpenhamn hade en gång i tiden. Är väl stir risk att First inte kommer tillbaka till Amsterdam då de troligtvis har några A350 över just nu.
Japp, har också insett det.

Frågan är, kan man boka First med SQ från någon annan europeisk flygplats? Alltså pre. Corona? Just nu vet jag att man inte kan boka något alls med SQ.
 

palmen

Moderator
Japp, har också insett det.

Frågan är, kan man boka First med SQ från någon annan europeisk flygplats? Alltså pre. Corona? Just nu vet jag att man inte kan boka något alls med SQ.
Frankfurt och London gick bra tidigare. Öppnades uppgifter väldigt mycket där för Eurobonus jämfört med hur det var innan. Nya sviterna gick dock inte boka de som redan hade bokat dessa flighter innan de bytte till nya sviterna fick dock behålla platserna, dock lär det ju inte ha varit någon som faktiskt fick möjligheten att åka.
 

Maja

Medlem
Frankfurt och London gick bra tidigare. Öppnades uppgifter väldigt mycket där för Eurobonus jämfört med hur det var innan.

Får ha det i åtanke! Ska fundera på om jag ska skippa Singapore helt och bara stanna kvar i Tokyo och sikta på ANA First båda vägarna istället. Får klura ett tag till helt enkelt.
 

Capa

Medlem
Exakt samma situation för oss, nedgraderade från first till business. Enligt Tallin så får man tillbaka dessa 450kr per biljett också om man avbokar allt. Vi har utresa i slutet av januari och stannar 2 veckor i Singapore. Ska man kasta in handduken redan nu eller ska man avvakta och se om det vänder innan dess i Singapore? Hur resonerar ni? Själv har jag ställt in alla resor för innevarande år, men det här ligger ju lite längre fram än så. Svårt tycker jag men lutar åt avbokning :(. Intressant info är att vi blivit nedgraderade även på hemresan som är i mitten av februari (också från first till business). Men de kanske har ställt in alla first-flygningar till och med februari nästa år?
 
Toppen