Senaste nytt

SAS Mastercard Premium - diamantkunder

samet

Medlem
Tycker att valet av tidpunkt för att öka årsavgiften för kortet är märkligt, speciellt när man inte kan resa i lika stor utsträckning som normalt. 10 k poäng som kompensation, är lågt. Det hade varit bättre att de förlänger premium-nivån istället, eller att de "fryser" nivån (att ingen nedjustering sker förrän ett visst datum). Sannolikt så kommer det tyvärr ta lång tid innan reseförhållandena återgår till det normala, så för riskgrupper som inte kan resa förrän det finns ett vaccin tillgängligt, är inte kompensationspoängen värda mycket, ifall de förlorat premium-nivån som de kämpat för att uppnå, men inom det närmaste inte har möjlighet att nyttja innan det förfaller.

Premium-nivån baseras ju på 12 månader och behålls därefter i 12 månader. Visst påverkat brist på resande intjänandet av poäng men har svårt att tro att det är så många som faller ner pga. detta. Visst kommer det finnas några som normalt sett är på gränsen som nu inte klarar det.

Rätt eller fel får jag för mig att de flesta tjänar mestadelen av sina poäng på annat än resor.

Jag persobligen har senaste åren haft ca 1/5 av min poängintjäning från flygbolag.
 

Thornado

Medlem
har svårt att tro att det är så många som faller ner pga. detta. Visst kommer det finnas några som normalt sett är på gränsen som nu inte klarar det.

Rätt eller fel får jag för mig att de flesta tjänar mestadelen av sina poäng på annat än resor.

Eftersom tråden handlar om diamantkunder så kan vi ju anta att dessa tjänar in minst 58k poäng per år genom att flyga (om de har Amex Elite + MC Premium för totalt 32k statuspoäng - ja, jag vet att vissa har två Amex Elite och därmed behöver flyga ännu mindre, men det borde vara en minoritet). Detta innebär alltså att minst 29% av de poäng som krävs under ett år för att komma upp i högsta FlyPremium-nivån flygs in, så det är ju ändå en icke försumbar andel. Dessutom så gissar jag att många drar in betydligt färre poäng på alternativa vägar nu också (framförallt kreditkortspend då mångas spend lär vara avsevärt lägre detta år jämfört med tidigare år då det blivit färre resor, och därmed lägre utgifter för hotell och liknande).
 

samet

Medlem
Eftersom tråden handlar om diamantkunder så kan vi ju anta att dessa tjänar in minst 58k poäng per år genom att flyga (om de har Amex Elite + MC Premium för totalt 32k statuspoäng - ja, jag vet att vissa har två Amex Elite och därmed behöver flyga ännu mindre, men det borde vara en minoritet). Detta innebär alltså att minst 29% av de poäng som krävs under ett år för att komma upp i högsta FlyPremium-nivån flygs in, så det är ju ändå en icke försumbar andel. Dessutom så gissar jag att många drar in betydligt färre poäng på alternativa vägar nu också (framförallt kreditkortspend då mångas spend lär vara avsevärt lägre detta år jämfört med tidigare år då det blivit färre resor, och därmed lägre utgifter för hotell och liknande).

Jag förstår hur du resonerar samt att jag håller med om att de troligtvis tjänar in betydligt mer än så och då bör ha god marginal till de 200k.

Men då perioden för fly-premium är 12 månaders intjäning och därefter ytterligare 12 månader på den nivån. Så ser jag inte efter ca 5 månaders flygbrist något reellt problem på en överskådlig tid.
 

Flytoheaven

Medlem
Bara så att jag förstått det rätt. Man får alltså dessa 10 000 mot att man behåller kortet mot den högre avgiften? Då antar jag att man inte kan göra detta innan man betalat den högre avgiften eftersom de då inte har någon garanti att man faktiskt behåller kortet? Eller kan man vara så sniken att man får poängen och sedan ändå säger upp kortet (och får tillbaka avgiften)? Jag kommer inte göra det men är det tekniskt möjligt?
Jag pratade med SEB idag och jag fick också 10k poäng men dom upplyste om att jag skulle säga upp kortet endå så tar dom tillbaka det 10k poängen.
 

FF#1

Medlem
Det här verkar ju intressant, är också EBD och lite irriterad på höjd avgift och begränsade möjligheter att använda poäng.
Ska nog skicka in lite synpunkter och i bästa fall få några poäng.
 
Jag har svårt att se varför EBD skulle kompenseras överhuvudtaget. I så fall borde väll alla andra kunder också kompenseras, om vi pratar utifrån Covid-19 situationen. Någon som vill förklara resonemanget?

Kanske ska ändra rubiken på tråden om det handlar om alla kunder.
 

mha321

Medlem
Jag har svårt att se varför EBD skulle kompenseras överhuvudtaget. I så fall borde väll alla andra kunder också kompenseras, om vi pratar utifrån Covid-19 situationen. Någon som vill förklara resonemanget?

Kanske ska ändra rubiken på tråden om det handlar om alla kunder.
EBD är väl de enda som fått höjd avgift?

Alla kunder har mindre chans att använda och nå FlyPremium. Men EBD får dessutom betala dubbla priset som tack för det. Så nog har de en extra anledning att känna förlorat värde...
 

intuition

Medlem
EBD har väl iofs en rabatt som innebär att de hittills betalat halva priset av vad kortet kostar?

Nu menar jag inte att märka ord, men tänker så att kortet kostar ju SAS något och att den kostnaden är samma för alla, oavsett status. SEB tar betalt dels för att stå som utställare, dels för att hantera transaktioner och kundtjänst. Sedan tänker jag att årsavgiften är bestämd i samråd med SAS, och överskottet på årsavgiften betalar SEB ut till SAS och SAS använder den för att täcka kostnader för förmånerna i kortet. Sedan finns ju också intäkter för transaktionerna, och där finns också någon sorts delning av intäkter. SEB ser alltså till att täcka sina kostnader och vinstbehov, och sedan får SAS det som blir över.
SAS har valt att lägga en nivå-förmån på diamant-medlem som alltså gör att intäkterna minskar. Jag antar att man bedömt det som bättre att ta bort en rabatt än att höja priser rakt över. Kan ha att göra med hur stor andel av kortets innehavare som har rabatten och ev också med hur mycket de som har rabatten kostar.

Jämför med Amex, där SAS istället valt att försämra växlingskursen på MR->EB, dvs tjäna mer på alla transaktioner.
 
Toppen