Tycker att valet av tidpunkt för att öka årsavgiften för kortet är märkligt, speciellt när man inte kan resa i lika stor utsträckning som normalt. 10 k poäng som kompensation, är lågt. Det hade varit bättre att de förlänger premium-nivån istället, eller att de "fryser" nivån (att ingen nedjustering sker förrän ett visst datum). Sannolikt så kommer det tyvärr ta lång tid innan reseförhållandena återgår till det normala, så för riskgrupper som inte kan resa förrän det finns ett vaccin tillgängligt, är inte kompensationspoängen värda mycket, ifall de förlorat premium-nivån som de kämpat för att uppnå, men inom det närmaste inte har möjlighet att nyttja innan det förfaller.
har svårt att tro att det är så många som faller ner pga. detta. Visst kommer det finnas några som normalt sett är på gränsen som nu inte klarar det.
Rätt eller fel får jag för mig att de flesta tjänar mestadelen av sina poäng på annat än resor.
Eftersom tråden handlar om diamantkunder så kan vi ju anta att dessa tjänar in minst 58k poäng per år genom att flyga (om de har Amex Elite + MC Premium för totalt 32k statuspoäng - ja, jag vet att vissa har två Amex Elite och därmed behöver flyga ännu mindre, men det borde vara en minoritet). Detta innebär alltså att minst 29% av de poäng som krävs under ett år för att komma upp i högsta FlyPremium-nivån flygs in, så det är ju ändå en icke försumbar andel. Dessutom så gissar jag att många drar in betydligt färre poäng på alternativa vägar nu också (framförallt kreditkortspend då mångas spend lär vara avsevärt lägre detta år jämfört med tidigare år då det blivit färre resor, och därmed lägre utgifter för hotell och liknande).
@Robert flysas Tack för at du lyfte frågan även här. Såg det också på FB får någon vecka sedan men glömde bort... Skickade in ett kortfattat klagomål via appen och fick efter två dagar erbjudande om 10 000 poäng som kompensation. Är EBD.
Jag pratade med SEB idag och jag fick också 10k poäng men dom upplyste om att jag skulle säga upp kortet endå så tar dom tillbaka det 10k poängen.Bara så att jag förstått det rätt. Man får alltså dessa 10 000 mot att man behåller kortet mot den högre avgiften? Då antar jag att man inte kan göra detta innan man betalat den högre avgiften eftersom de då inte har någon garanti att man faktiskt behåller kortet? Eller kan man vara så sniken att man får poängen och sedan ändå säger upp kortet (och får tillbaka avgiften)? Jag kommer inte göra det men är det tekniskt möjligt?
EBD är väl de enda som fått höjd avgift?Jag har svårt att se varför EBD skulle kompenseras överhuvudtaget. I så fall borde väll alla andra kunder också kompenseras, om vi pratar utifrån Covid-19 situationen. Någon som vill förklara resonemanget?
Kanske ska ändra rubiken på tråden om det handlar om alla kunder.