Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nordman

Medlem
Så har då även jag gjort flygdebut efter Covid-19:s inträffande och förstår precis vad Tegnell menade om problemen med munskydd. Såg mig omkring: I terminalerna bär inte alla det. I gaten sitter det på hakan hos en del. Ombord gjorde jag en stilstudie: En hade det lika ofta på som av. Han satt dessutom på säte A och ropade över gången till sin kompis på säte F. Kompisen lät munskyddet glida ner på hakskägget när han svarade. Den som satt på C och "översköljdes" av A-mannens rop (och ev utdunstningar) hade munnen täckt men näsan oskyddad hela tiden. Resan blev ett illustrativt exempel på hur olika vi förhåller oss till användningen av munskydd och hur vi kanske känner oss säkrare trots bristfällig disciplin vid bruket av dessa.
 

airborn

Medlem
Lyckades boka 2 biljetter till Los Angeles i november med SAS (AMEX 2-4-1). Håller tummarna att Trumpan släpper på restriktionerna för oss från Europa att komma in.

Blev nyfiken på SAS Covid-19 strategi och hur det fungerar i longhaul

Bl.a:

" Alla icke-nödvändiga, lösa artiklar som tidningar i stolsfickan, kuddar, filtar och brickor har tagits bort."

Vad betyder det? att man får ingen filt eller kudde i affärsklass? lite surt speciellt på en 11 timmars nattflyg.

sedan undrar jag också om de verkligen kräver mask även om man sitter på sin plats i affärsklass? man har ju naturlig social distansiering redan.

ett tag kvar till till resan och mycket kan hända till dess, men jag var mest nyfiken på hur SAS gör i C-klass idag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

bachelor

Medlem
Så har då även jag gjort flygdebut efter Covid-19:s inträffande och förstår precis vad Tegnell menade om problemen med munskydd. Såg mig omkring: I terminalerna bär inte alla det. I gaten sitter det på hakan hos en del. Ombord gjorde jag en stilstudie: En hade det lika ofta på som av. Han satt dessutom på säte A och ropade över gången till sin kompis på säte F. Kompisen lät munskyddet glida ner på hakskägget när han svarade. Den som satt på C och "översköljdes" av A-mannens rop (och ev utdunstningar) hade munnen täckt men näsan oskyddad hela tiden. Resan blev ett illustrativt exempel på hur olika vi förhåller oss till användningen av munskydd och hur vi kanske känner oss säkrare trots bristfällig disciplin vid bruket av dessa.
Oavsett detta så kommer person x som träffar nån av dessa männniskor i ett senare tillfälle att skyddas om det nu råkar vara så att nån av dessa har smitta. Tror man ska förstå det som att om även om dårar hanterar sitt skydd på fel sätt hjälper det ändå de som hanterar det rätt samt de som av någon anledning inte har något skydd. Till de som säger att det är fritt fram att själv bära skydd har inte tänkt på hur mycket ytterligare man minskar risk genom att båda har skydd. Därför är det viktigt i vissa miljöer att skydd är tvingande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen