Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

MrRob

Medlem
Att det finns platser på varje individuellt flyg behöver inte nödvändigtvis också innebära att det finns genomgående biljetter hela vägen tillgängliga.

Så kan det givetvis vara. Jag kan inte logiskt förstå hur (eller snarare varför) det skulle vara så men allting fungerar inte alltid som man vill att det ska göra.
 

Berglund

Medlem
Jag kan inte logiskt förstå hur (eller snarare varför) det skulle vara så men allting fungerar inte alltid som man vill att det ska göra.
Married segments.

Du får Googla och läsa på själv men i korthet kan man likna det vid att vissa flyg säljs som en helhet medan andra säljs styckvis. För att SAS ska få sälja den fina platsen ombord på HKG planet, måste de också sälja tillhörande anslutning för att fylla HKG kärran. Alltså kan det finnas plats kvar på linjen CPH-HKG men ”slutsålt” på de platser man reserverat för ARN-CPH-HKG och vise versa.

I ett sådant fall ser du tillgänglighet på varje enskild flight men inte på en genomgående biljett.

Naturligtvis kan det också vara ungefär vad för något som helst som i övrigt som spökar för dig.
 

Wille91

Medlem
Av ren nyfiken testade jag söka en award från AGH-ARN-CPH-PEK. Verkar omöjligt på hemsidan även om varje separat segment har lediga platser (Plus från GOT/AGH-ARN, Plus ARN-CPH och Business CPH-PEK). Däremot verkar det gå utmärkt att boka GOT-ARN-CPH-PEK -- men bara i Plus hela vägen.

Är det en bugg i funktionen på hemsidan eller finns det någon EB/SAS-policy som sätter käppar i hjulen för att kunna boka en resa som börjar i Plus ned till CPH och därefter går i Business till PEK från antingen AGH eller GOT?

För 2 år sedan bråkade jag med detta då vi skulle till Västkust- USA. Lyckades inte boka någon utresa från AGH/MMX via ARN och sedan CPH. Jag tror det har att göra med att Skåningar ska ta sig till Kastrup.

Lösningen den gången var MMX- ARN- LAX (då linjen gick därifrån), hem gick det däremot bra med SFO- CPH- ARN- MMX (personalen på Kastrup tittade skumt på en men sparade ca 3 tkr/person i plus mot att flyga från CPH direkt). Tvärtom, att börja resan med flyg MMX- ARN- CPH- SFO gick absolut inte!
 

MrRob

Medlem
För 2 år sedan bråkade jag med detta då vi skulle till Västkust- USA. Lyckades inte boka någon utresa från AGH/MMX via ARN och sedan CPH. Jag tror det har att göra med att Skåningar ska ta sig till Kastrup.

Lösningen den gången var MMX- ARN- LAX (då linjen gick därifrån), hem gick det däremot bra med SFO- CPH- ARN- MMX (personalen på Kastrup tittade skumt på en men sparade ca 3 tkr/person i plus mot att flyga från CPH direkt). Tvärtom, att börja resan med flyg MMX- ARN- CPH- SFO gick absolut inte!

Vi brukar oftast ta tåget till CPH eftersom det är enklast, billigast och snabbast. Flygskatten är också lite billigare direkt från CPH. Som sagt mest nyfiken på logiken bakom fenomenet!
 

JohanGE

Medlem
Ett alternativt tips är att boka award till USA och sedan köpa en revenue vidare till Kuba. Detta eftersom Kuba ligger i en dyrare zon än USA, så då går awardpriset upp med 35000 poäng per person om man bokar det som sammanhållen award.
Absolut. Tänkte dock minimera antalet economy-flyg (och tänkte inte betala för Business/First). Men det är under en relativt lång period (även pre-Corona) som jag inte lyckats söka upp HAV genom Uniteds sökverktyg.
 

JohanGE

Medlem
Jag har en liggande bokning med Turkish i Nov som inte är inställd än iaf. Avgång 02:00 från Istanbul är alltid spännande -- men det gör att connection från Sverige kommer in dagen innan vilket kan ställa till det för sökmotorer.

Hade även alternativ med Air Canada när jag bokade den, men då var det "bara" Air Canada Rouge på YYZ-HAV. Fanns även Copa via Panama (Lufthansa till Panama har jag för mig det var), men då är det 737 som gäller sista biten.
Skulle också föredra TK till HAV faktiskt. Är det deras 787 som flyger den sträckan? Ska försöka med sök av IST-HAV istället. Tack för tipset.
 

mha321

Medlem
Skulle också föredra TK till HAV faktiskt. Är det deras 787 som flyger den sträckan? Ska försöka med sök av IST-HAV istället. Tack för tipset.
De skulle byta till 787 åtminstone. De sista flighterna som gick före nedstängningen gick med A330. Kommer inte ihåg när det skulle bytas, men min flight var med 787-9.

Sedan återstår väl att se när trafiken drar igång igen. Det kan nog bli mycket omstuvningar på linjerna -- Turkish var ju redan tidigare kända för ganska frekventa byten av flygplanstyp...
 

MrRob

Medlem
Av ren nyfiken testade jag söka en award från AGH-ARN-CPH-PEK. Verkar omöjligt på hemsidan även om varje separat segment har lediga platser (Plus från GOT/AGH-ARN, Plus ARN-CPH och Business CPH-PEK). Däremot verkar det gå utmärkt att boka GOT-ARN-CPH-PEK -- men bara i Plus hela vägen.

Är det en bugg i funktionen på hemsidan eller finns det någon EB/SAS-policy som sätter käppar i hjulen för att kunna boka en resa som börjar i Plus ned till CPH och därefter går i Business till PEK från antingen AGH eller GOT?

Nu köper sökfunktionen AGH som avreseort, och kan dessutom boka i Business, så det måste ha varit något tillfälligt igår kväll.
 

Attachments

  • SAS Bonus AGH.jpg
    SAS Bonus AGH.jpg
    55,6 KB · Visningar: 336

ilon

Medlem
Någon som vet hur man på bästa sätt hittar Awards till Havana, Kuba? Nu när SAS egna sökmotor ligger nere försökte jag förgäves att leta på Uniteds dito, men det verkar inte ens gå att söka till just Havana. Någon med tips eller rent av erfarenhet av att boka till det resmålet?
Jag bokade (och flög) award BOG-HAV-BOG förra året, då kollade jag tillgänglighet via sas awardsida för att sedan boka via Tallinn.
Vi flög dit (direkt) med Avianca och hem med Copa via PTY, samtliga flighter i business ombord 737.
Det var iaf för oss värt det, då en revenue-biljett samma sträcka är rätt dyr, särskilt i C.
Lufthansa flyger BTW till BOG, och brukar gå att hitta biljetter i first dit.
 

JohanGE

Medlem
Jag bokade (och flög) award BOG-HAV-BOG förra året, då kollade jag tillgänglighet via sas awardsida för att sedan boka via Tallinn.
Vi flög dit (direkt) med Avianca och hem med Copa via PTY, samtliga flighter i business ombord 737.
Det var iaf för oss värt det, då en revenue-biljett samma sträcka är rätt dyr, särskilt i C.
Lufthansa flyger BTW till BOG, och brukar gå att hitta biljetter i first dit.
Det alternativet vore ju något, givet att Lufthansa öppnar upp fler First destination dvs. och att en av dem just går till BOG.
 
Toppen