Senaste nytt

Hilton Gold/Diamond statusmatch/challenge till mars 2021

mika

Medlem
Jag tillhör till dom som inte gillar statusmatch av de skäl som har nämnts många gånger på detta forum. Jag bestämde mig dock för att prova statusmatch med Hilton för två år sedan (första och enda statusmatch jag någonsin har gjort). Då hade jag flera Hilton-bokningar och tänkte att det skulle vara bra att testa hur HHD jämförs med Marriott Platinum/Titanium som jag har haft för flera år. I början av 2018 statusmatchade jag Marriott Platinum till HHD. I början var jag inte så nöjd med HHD och tänkte att jag ska bara fortsätta med Marriott efter testperioden. Jag tyckte (och tycker fortfarande) att Marriott vinner gällande hotellutbud, recognition och speciellt med guaranteed late check-out.

Men i år har jag stannat mycket på Hilton, speciellt i Europa. Jag tycker att jag har fått bra service, ofta bra upgrades och flera av hotell har varit av bra kvalitet. Fast jag inte hade planerat det, blev det så att jag nu har nått 30 stays i år och förnyade HHD. Jag tycker att både Hilton och jag vann. Hilton fick en ny bra kund och jag fick mycket mer flexibilitet genom att ha både HHD och Marriott Platinum, istället av bara Marriott Titanium. Även om jag inte har ändrat min åsikt gällande statusmatch, förstår jag nu iden med det bättre.
 

palmen

Moderator
Jag tillhör till dom som inte gillar statusmatch av de skäl som har nämnts många gånger på detta forum. Jag bestämde mig dock för att prova statusmatch med Hilton för två år sedan (första och enda statusmatch jag någonsin har gjort). Då hade jag flera Hilton-bokningar och tänkte att det skulle vara bra att testa hur HHD jämförs med Marriott Platinum/Titanium som jag har haft för flera år. I början av 2018 statusmatchade jag Marriott Platinum till HHD. I början var jag inte så nöjd med HHD och tänkte att jag ska bara fortsätta med Marriott efter testperioden. Jag tyckte (och tycker fortfarande) att Marriott vinner gällande hotellutbud, recognition och speciellt med guaranteed late check-out.

Men i år har jag stannat mycket på Hilton, speciellt i Europa. Jag tycker att jag har fått bra service, ofta bra upgrades och flera av hotell har varit av bra kvalitet. Fast jag inte hade planerat det, blev det så att jag nu har nått 30 stays i år och förnyade HHD. Jag tycker att både Hilton och jag vann. Hilton fick en ny bra kund och jag fick mycket mer flexibilitet genom att ha både HHD och Marriott Platinum, istället av bara Marriott Titanium. Även om jag inte har ändrat min åsikt gällande statusmatch, förstår jag nu iden med det bättre.
Det är precis så här det är tänkt att fungera och vad de olika kedjorna vill åstadkomma.
Sen finns det ju en stor/liten (beroende på vem man frågar) skara personer som maximerar detta enbart för att nå status utan att bo direkt mycket.
 

Capa

Medlem
Jag har några följdfrågor då jag överväger att försöka mig på en status challange med Hilton. Jag är HHS idag men kommer nästa år att (förhoppningsvis) bo desto mer på Hilton. Är EBG men har inte guldstatus eller motsvarande på någon annan hotellkedja. Avis PC såklart i och med EBG. Har Amex Elite men inte Plat. Skulle vilja ta mig från HHS till HHG (eventuellt diamond om det blir tillräckligt med nätter nästa år inom 90-dagarsfönstret). Var SPG Gold men verkar ha trillat ur det då de övergick i Marriot/Bonvoy. Har mailat dem. Nu till mina frågor:

-Vad har jag för möjligheter att få en statusmatch/challenge från HHS till HHG/HHD överhuvudtaget? Med lite flyt har jag Marriot/Bonvoy guld, annars bara EBG och Avis PC.. Läste här någonstans att någon kört en snyfthistoria med EBG/Avis PC och lyckats få en challenge. Inte "the BC way" kanske men man måste ju börja någonstans? Såhär i Coronatider kanske de är lite mer medgörliga också..

-10 nätter inom 90-dagar för HHG och 18 nätter för HHD har jag förstått. Vi kommer att bo minst 10 nätter på Hilton inom det 90-dagarsfönstret. Vi kommer också att ha 2 rum där jag kommer boka båda (ett för vår familj och ett för mina föräldrar). Har gjort så förut och fått poäng för båda. Vet någon om detta räknas så 10 nights eller 20 nights? Antar att det är "ass in seat/ass in bed" som gäller dvs 10 nights för mig som person?

-Det står 75.000 poäng för att nå guld, och det är det alls omöjligt att jag når guld den vägen. 20 nätter borde ge en del poäng..? Finns det något enkelt sätt att ta reda på hur mycket poäng som genereras?

Ursäkta om detta är lite nybörjarfrågor, men gillar verkligen Hilton, så kan tänka mig att lägga lite energi på detta :)
 

Berglund

Medlem
gillar verkligen Hilton, så kan tänka mig att lägga lite energi på detta :)
Låter utmärkt, bra början!

Då föreslår jag att du börjar med att lägga lite tid på att läsa villkoren för Hilton Honors programmet och sätter dig in lite i hur det fungerar med ”baspoäng” och ”bonuspoäng”.
-Det står 75.000 poäng för att nå guld, och det är det alls omöjligt att jag når guld den vägen.
75 000 baspoäng är nämligen inget man snyter ur näsan hur som helst.

Dagens utmaning, ta reda på hur det här ”base points” fungerar inom Hilton Honors programmet. :)
 

Capa

Medlem
Låter utmärkt, bra början!

Då föreslår jag att du börjar med att lägga lite tid på att läsa villkoren för Hilton Honors programmet och sätter dig in lite i hur det fungerar med ”baspoäng” och ”bonuspoäng”.

75 000 baspoäng är nämligen inget man snyter ur näsan hur som helst.

Dagens utmaning, ta reda på hur det här ”base points” fungerar inom Hilton Honors programmet. :)

Tack för info Berglund. Hittade en bra guide på nätet för detta (nerdwallet). Det är kristallklart nu :). 10p per USD spent på Hilton oavsett HH-nivå = 7500 USD per år i spend på Hilton för HHG. Inget man snyter ur näven som sagt, men heller inte omöjligt om man hyra flera rum åt gången givet hur prisnivåerna brukar se ut :confused:. Vi ska bo 10 nätter i jan/feb men vi kommer behöva två rum (20 nätter). Så om vi t.ex. har en roomrate på 375USD/natt så blir det 375*20=7500=HHG. Så tillkommer lite barnotor och skatter och annat. Förmodligen inte det smartaste sättet att nå HHG :D.

Efter att ha gjort min hemläxa så svarar jag mig själv nedan, i händelse av att någon annan har liknande frågor;

-10 nätter inom 90-dagar för HHG och 18 nätter för HHD har jag förstått. Vi kommer att bo minst 10 nätter på Hilton inom det 90-dagarsfönstret. Vi kommer också att ha 2 rum där jag kommer boka båda (ett för vår familj och ett för mina föräldrar). Har gjort så förut och fått poäng för båda. Vet någon om detta räknas så 10 nights eller 20 nights? Antar att det är "ass in seat/ass in bed" som gäller dvs 10 nights för mig som person?

Klippt ur Hiltons T&C:

"A Member may earn Base Points for up to four rooms per stay (“Earning Rooms”), if all eligible charges for Earning Rooms are paid on one folio. Base Points will be earned for all eligible folio charges incurred on Earning Rooms. The term "eligible folio charges" is defined below. Bonus Points issued on Base Points for tier bonuses (20%, 80% or 100%, depending on Member tier) will apply to the total Base Point credit earned for all Earning Rooms. For any other promotional bonuses, including double or triple point promotions, Hilton Honors Marketing Partner Bonus Points and other promotional bonuses (e.g. promotional miles), Bonus Points will be awarded on one room only. For purposes of obtaining tier status, a Member will receive stay and night credit for one room only. For the purposes of receiving Elite Member on-property benefits, a Member will receive these benefits for themselves only and for only one room during their stay even if they have booked multiple rooms on the same reservation."

Stays & Nights däremot får jag bara räkna för mitt eget rum, vilket gör HHD-kravet på 18 nights på 90 dagar lite svårare. 8 nätter på Hilton Slussen? :D. Har visserligen ytterligare 6 nätter i juni nästa år, men det är i alla fall över 90 dagar imellan dessa två resor så det hjälper tyvärr inte...


-Det står 75.000 poäng för att nå guld, och det är det alls omöjligt att jag når guld den vägen. 20 nätter borde ge en del poäng..? Finns det något enkelt sätt att ta reda på hur mycket poäng som genereras?

Se ovan. 10p per USD spent på Hilton oavsett HH-nivå = 7500 USD per år i spend på Hilton för HHG.


Som EBG borde du kunna fixa guld hos Radisson och sedan matcha till HHG. Problemet löst!
Status Match

Bra idé! :)

Har inte bott så mycket på Radisson i det sista (av förklarliga skäl) så har inte så mycket stays att visa upp. Frågan är hur de ser på detta? Vad är det för krav de ställer? Någon som lyckats få till statusmatch med SAS Radisson?

F.ö kan nämnas att jag hade varit intresserad av ett HHonors kreditkort om det fanns något sådant tillgängligt för oss svenskar.. Lyckades med konststycket att växla HHonors-poäng till Eurobonuspoäng förra året :rolleyes:. Det misstaget kommer inte att göras om. Siktar nu istället på 5th-night for free vid inlösen av HHonors-poängen :D
 

Berglund

Medlem
Efter att ha gjort min hemläxa så svarar jag mig själv nedan, i händelse av att någon annan har liknande frågor;
Snyggt!!!

Eftersom du sa att du kunde tänka dig att satsa lite på detta, så tänkte jag att då bör du ha en stabil grund att stå på. Själv är bäste dräng och man lär sig en del på att leta.

Får du challenge så kan det, beroende på hur du värderar HHD ett gäng nätter på Hilton Slussen vara värt det. Hilton förlängde dessutom kampanjen som ger 2000 poäng per stay plus 10 000 poäng efter tio nätter. Lyckas du få till en challenge nu och pula in 10 stays på Hilton Slussen, om en natt vardera, i den kampanjen får du dels lite Hiltonpoäng men också HHD. Inte det sämsta! :)

Enklaste och bästa sättet att få Hilton Gold, som svensk, boende i Sverige, garanterat och utan att behöva gå via olika challenge-/matchningserbjudanden - som kan ta Gud vet hur lång tid som helst att få svar på - är förstås att skaffa Amex Platinum. Då blir ditt Hiltonkonto automatiskt uppgraderat till Hilton Gold som en av förmånerna.

Om du inte har någon som kan värva dig så kan du söka värvning här på BC, där jag är en av värvarna och gör fullständigt skamlös reklam för mig själv! Välj någon här:
https://www.businessclass.se/forum/...ch-billhopvärvning-genom-businessclass.94626/
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Snyggt!!!

Eftersom du sa att du kunde tänka dig att satsa lite på detta, så tänkte jag att då bör du ha en stabil grund att stå på. Själv är bäste dräng och man lär sig en del på att leta.

Får du challenge så kan det, beroende på hur du värderar HHD ett gäng nätter på Hilton Slussen vara värt det. De förlängde väl dessutom kampanjen som ger 2000 poäng per stay plus 10 000 poäng efter tio nätter?! Lyckas få till en challenge nu och pula in 10 stays på Hilton Slussen, om en natt vardera, i den kampanjen får du dels lite Hiltonpoäng men också HHD. Inte det sämsta! :)
Förlängd till sjunde september?
 
Toppen