Senaste nytt

Danmark öppnar upp för Svenskar men med restriktioner.

ulagun

Medlem
Tja. Blir nog två nätter i Köpenhamn snart. Måste gå på Axel Borgs Bodega och på Bjälkehuset. Man får abstinens om det går för länge.
Bokar väl två nätter på SAS Royal hotel centralt och sedan 4 på St Petri som avbokas....

Iden med att avboka ett antal hotellnätter för att "slippa" stanna 6 dagar gillar jag.
Men..
Fungerar det i praktiken? Är det helt fritt fram utan någon som helst kontroll vid danska gränskontrollen för hemvändande svenskar?
Tanken på att fastna vid gränsen när man ska hem och dess ev. konsekvenser är inte lockande.
 

Ubbe

Medlem
Iden med att avboka ett antal hotellnätter för att "slippa" stanna 6 dagar gillar jag.
Men..
Fungerar det i praktiken? Är det helt fritt fram utan någon som helst kontroll vid danska gränskontrollen för hemvändande svenskar?
Tanken på att fastna vid gränsen när man ska hem och dess ev. konsekvenser är inte lockande.

Chansen/risken att Danmark vill tvinga kvar en Svensk som är på väg hem måste vara minimal.
 

John Rambo

Medlem
Iden med att avboka ett antal hotellnätter för att "slippa" stanna 6 dagar gillar jag.
Men..
Fungerar det i praktiken? Är det helt fritt fram utan någon som helst kontroll vid danska gränskontrollen för hemvändande svenskar?
Tanken på att fastna vid gränsen när man ska hem och dess ev. konsekvenser är inte lockande.

Det Finns inga kontroller för utresande i Danmark. Däremot finns den sporadiska svenska gränskontrollen, men detta är inget som de har något tycke uti.

Danmarks gränskontroll mot Sverige är väldigt godtycklig, många har kommit igenom med halvdana dokument och ”intyg” på ärende i Dk etc.

Jag skulle bedöma planen som vattentät.

Senaste resan för mig hade jag med en utländsk god vän över ToR till Dk - det räckte med att hon försäkrade att hon bor hos mig i södra Sverige..
 
Toppen