Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Berglund

Medlem
Jag har talat med SAS Goldservice vid flertalet tillfällen på temat för att få rätsida på saken och har fått följande svar/förtydliganden:
- extension av status med 12 månader träder endast i kraft om man inte tjänat in till nuvarande status under sin kvalificeringsperiod, vilket är logiskt.
- möjlighet till extension av status gäller i dagsläget endast medlemmar med utgående kvalificeringsperiod mellan 31mar20 och 28feb21.
- För att exemplifiera;
Jag har egenintjänad EBG med exp 31mar21 och omfattas alltså inte av extension i nuläget. Jag behöver tjäna in status under innevarande kvalificeringsperiod (1apr20 - 31mar21). Om mitt exp-datum ist hade varit 28feb21 hade mitt EBG förlängts till 28feb22 + grace.

Ja.
Detta är det enda rimliga.

Detta har varit och är fortfarande huvudtolkningen även här på forumet. Att sedan vissa vill ha/fantiserar ihop en tolkning som ger maximalt till dem själva har väldigt lite med verkligheten att göra.
 

Berglund

Medlem
Ett annat, hypotetiskt alternativ är ju såklart att de i likhet med andra bolag väljer att sänka tröskelvärden för status framöver.
Att sänka tröskelvärdena är detsamma som att i efterhand dubblera värdet av redan intjänade statuspoäng. Detta motverkar syftet, som rimligtvis borde vara att sätta folk i planen - nu! Inte ge någon form av bonus för föygningar som redan är avklarade.

Om man istället gör som Air France/KLM (och Hilton m.fl.) och utlovar dubbelt upp, av både statuspoäng och miles, på alla nya flygningar man gör från och med nu. Då driver man trafik, genom incitament för kunderna lockar man dem tillbaka till flyget så snart det bara går. Ur bolagets perspektiv är det bättre att öka värdet på framtida intjäning av poäng än att sänka tröskelvärdena och därmed låta redan existerande poäng få högre betydelse.
 

GMTmax

Medlem
Ja.
Detta är det enda rimliga.

Detta har varit och är fortfarande huvudtolkningen även här på forumet. Att sedan vissa vill ha/fantiserar ihop en tolkning som ger maximalt till dem själva har väldigt lite med verkligheten att göra.
Håller med, men tycker ändå att det är fullt rimligt att SAS inom kort ser över sitt sista-datum för extension eller vidtar andra lättnader för kvalificering. BA valde ju exempelvis att innefatta exp-datum till sista juni 21 i sin extension OCH sänka tröskelnivåer.
Blir intressant att se hus SAS agerar framöver.
 

palmen

Moderator
Håller med, men tycker ändå att det är fullt rimligt att SAS inom kort ser över sitt sista-datum för extension eller vidtar andra lättnader för kvalificering. BA valde ju exempelvis att innefatta exp-datum till sista juni 21 i sin extension OCH sänka tröskelnivåer.
Blir intressant att se hus SAS agerar framöver.
Tämligen säker på att vi får info om detta innan september är slut i år. Då är det 6 månader kvar för de med kvalificeringsår som går ut i mars 2021, dvs de första som omfattas av att inte få förlängt.
Oavsett vad sas kommer fram till vad de vill göra har man då 6 månader på sig att planera hur man ska lägga upp planen för nuvarande kvalår.
 

GMTmax

Medlem
Att sänka tröskelvärdena är detsamma som att i efterhand dubblera värdet av redan intjänade statuspoäng. Detta motverkar syftet, som rimligtvis borde vara att sätta folk i planen - nu! Inte ge någon form av bonus för föygningar som redan är avklarade.

Om man istället gör som Air France/KLM (och Hilton m.fl.) och utlovar dubbelt upp, av både statuspoäng och miles, på alla nya flygningar man gör från och med nu. Då driver man trafik, genom incitament för kunderna lockar man dem tillbaka till flyget så snart det bara går. Ur bolagets perspektiv är det bättre att öka värdet på framtida intjäning av poäng än att sänka tröskelvärdena och därmed låta redan existerande poäng få högre betydelse.
Förstår ditt resonemang, men tycker inte att det harmonierar lika bra med den valda vägen att förlänga utvalda exp med 12 mån utan något krav på resande (dvs tröskel = 0). Och om du har flugit in baspoäng med exp 31mar21 så har du ju rest under krisen, dvs ingen fördubbling av ”gamla” poäng.
 

trekker

Medlem
Det som gör detta extra problematiskt, iallfall för mig, är ju Life Time EBG. Jag har brytpunkt den 1:a Maj, 3 månader har gått nu men jag räknar med att vara strandsatt till minst efter nyår. Jag bor på en outpost som man just nu inte kan flyga med SAS till/från (tror jag), dessutom är det uteslutet att flyga till Sverige för mig då jag måste sitta i karantän i 14 dagar när jag kommer tillbaks till UK från Sverige. Hade det inte varit för lifetime hade jag ju bara räknat bort SAS tills vidare och sen flygit in ett EBG när det väl var dags igen, men att tappa lifetime halvvägs kommer göra att jag förlorar intresset av att fortsätta med SAS och kommer nog isåfall flytta allt mitt flygande till BA framöver.
 

Canadien

Medlem
Det som gör detta extra problematiskt, iallfall för mig, är ju Life Time EBG. Jag har brytpunkt den 1:a Maj, 3 månader har gått nu men jag räknar med att vara strandsatt till minst efter nyår. Jag bor på en outpost som man just nu inte kan flyga med SAS till/från (tror jag), dessutom är det uteslutet att flyga till Sverige för mig då jag måste sitta i karantän i 14 dagar när jag kommer tillbaks till UK från Sverige. Hade det inte varit för lifetime hade jag ju bara räknat bort SAS tills vidare och sen flygit in ett EBG när det väl var dags igen, men att tappa lifetime halvvägs kommer göra att jag förlorar intresset av att fortsätta med SAS och kommer nog isåfall flytta allt mitt flygande till BA framöver.

Går ju fort att flyga in EBG med lite Lufthansa i C eller PE longhaul, eller C inom Europa
 

trekker

Medlem
Går ju fort att flyga in EBG med lite Lufthansa i C eller PE longhaul, eller C inom Europa
Visst gör det, men det tjänar ju SAS lika lite på som om jag sitter hemma. Kommer ju få göra en beräkning beroende på gällande omständigheter efter nyår om det är värt eller inte.
 

Ano

Medlem
Verkar inte ha fått någon förlängd guldstatus väl? Börjar bli lite svettigt med tanke på att 30 september närmar sig. De ska väl skriva det nya datumet? Det har de ju inte gjort....
Det torde vara först efter 31 December 2020 du kommer kunna se på profilen om du faktiskt har fått förlängd status så som det är tänkt/meddelat. Fram tills dess är du ju guld genom din uppnådda status från föregående period + dennas grace-period.
Möjligtvis går det att få bekräftelse/besked kring det via kontakt med SAS innan dess.
 
Toppen