Senaste nytt

Oroligheterna i Hong Kong, hur resonerar Ni?

Kevinator

Medlem
Har sedan tidigare bestämt mig för att aldrig åka till Kina och nu är Hong Kong med på den listan. Jättesynd!
Lite nyfiken på hur du resonerar kring HK. Vi ska ju inte diskutera politik på detta forum, funderar därför om ditt beslut har något med reseupplevelsen att göra eller om det endast baseras på politisk preferens?

Jag är inte så insatt i nya lagen, men det vore intressant att förstå hur den ev påverkar upplevelsen av utländska besökare (passkontroll / tull, hotell, nöjen, transport, etc.)? Min hypotes är att reseupplevelsen för den genomsnittlig besökare inte alls påverkas. Eller?
 

Abbs

Medlem
Lite nyfiken på hur du resonerar kring HK. Vi ska ju inte diskutera politik på detta forum, funderar därför om ditt beslut har något med reseupplevelsen att göra eller om det endast baseras på politisk preferens?

Jag är inte så insatt i nya lagen, men det vore intressant att förstå hur den ev påverkar upplevelsen av utländska besökare (passkontroll / tull, hotell, nöjen, transport, etc.)? Min hypotes är att reseupplevelsen för den genomsnittlig besökare inte alls påverkas. Eller?
Hong Kong security law: What is it and is it worrying? - BBC News
The law will also apply to non-permanent residents and people "from outside [Hong Kong]... who are not permanent residents of Hong Kong".
 

onzai

Medlem
Lite nyfiken på hur du resonerar kring HK. Vi ska ju inte diskutera politik på detta forum, funderar därför om ditt beslut har något med reseupplevelsen att göra eller om det endast baseras på politisk preferens?

Jag är inte så insatt i nya lagen, men det vore intressant att förstå hur den ev påverkar upplevelsen av utländska besökare (passkontroll / tull, hotell, nöjen, transport, etc.)? Min hypotes är att reseupplevelsen för den genomsnittlig besökare inte alls påverkas. Eller?

För besökare har tyvärr utbudet av restauranger och butiker minskat både pga demonstrationerna under förra året och under detta året Covid-19, men på positiva sidan finns för stunden, i alla fall att, redan innan Covid-19 hade effekt på turistnäringen så gick besökande antalet ner från fastlands Kina vilket ger mer plats för invånare och andra utlandsbesökande. Priser på hotell har gått ner vilket är positivt för besökare. För besökare till HKG gäller samma yttrandefrihetsregler som för invånare, men man behöver som turist inte springa runt skrika "Hong Kong Independence" eller liknande fraser. Vi alla vet att man som besökare försöker anpassa sig till de länder man besöker och då är det inga problem att komma till HKG.
 

Mr.cake

Medlem
De senaste åren har jag rest till Hong Kong ett flertal gånger. Tyvärr så ser det ut att bli ett stopp med detta oavsett transfer eller inte. Tycker att det är extremt ledsamt att se hur utvecklingen har gått.
 

chazzie

Medlem
Frågan är om det inte även kommer bli samma visumkrav som för fastlandet framöver, det är trots allt bästa sättet att "hålla koll" på icke-egna medborgare. Tråkigt då jag bara besökt HK en gång, men gillade det skarpt och vill absolut tillbaka men detta såklart ställer allt på sin spets.
 
Detta är ju en svår balansgång, att skriva om på detta forum då vi ska vara opolitiska. :)
Jag kan väl dock säga att jag inte är jätteförvånad. Redan 1997 ställde jag mig frågande till hur länge det skulle vara.
Man kan ju kanske tycka att britterna var naiva som trodde att avtalet skulle hållas. Eller så brydde man sig inte...

Jag gillar också Hongkong och tar mig alltid dit om jag "tvingas" spendera en weekend i Kina under mina tjänsteresor, men tyvärr så tror jag att intresset för Hongkong, både som turistland och "affärsland" kommer att avta. Det kommer att öppnas möjligheter för andra att kliva fram.

Personligen så både hoppas och tror jag att Taiwan kommer att försöka sno åt sig en del av kakan. Det borde t ex ligga helt i linje med den enorma expansionen man gör av flygplatsen i Taipei.

För övrigt så är det inget konstigt med att lagarna gäller även utländska personer. Så är det väl i de allra flesta fallen i alla länder, att man har samma lagar för både egna invånare och utländska medborgare. Där gäller det väl som vanligt för oss resenärer att utföra det jobb vi kommit för att utföra (eller turista) men att i övrigt hålla oss neutrala. Man har ju alltid möjligheten att rösta med fötterna, dvs att inte åka dit, varken i jobb eller som turist om man tycker att det känns bäst.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Hachans

Medlem
Lite nyfiken på hur du resonerar kring HK. Vi ska ju inte diskutera politik på detta forum, funderar därför om ditt beslut har något med reseupplevelsen att göra eller om det endast baseras på politisk preferens?

Jag är inte så insatt i nya lagen, men det vore intressant att förstå hur den ev påverkar upplevelsen av utländska besökare (passkontroll / tull, hotell, nöjen, transport, etc.)? Min hypotes är att reseupplevelsen för den genomsnittlig besökare inte alls påverkas. Eller?

Det har helt och hållet att göra med Kinas politik. Jag är inte det minsta intresserad av att ge legitimitet till deras lagar etc genom att fortsätta besöka Hong Kong. Jag är glad att jag har hunnit se det.

Jag tror säkert att individuella besökare inte märker något särskilt när de åker. Men när nu övervakningen ökar, friheter minskar för de som bor där och Kina tänker statuera exempel med aktivister och så så känner jag inte riktigt att det är en utveckling jag vill stötta. Det känns inte moraliskt rätt för mig.

Men det är mitt personliga ställningstagande, det är upp till var och en att avgöra var deras gräns går. Min går här.
 

henrik l

Medlem
Frågan är om det inte även kommer bli samma visumkrav som för fastlandet framöver, det är trots allt bästa sättet att "hålla koll" på icke-egna medborgare. Tråkigt då jag bara besökt HK en gång, men gillade det skarpt och vill absolut tillbaka men detta såklart ställer allt på sin spets.

Det där är väl en "10 000-kronorsfråga":) Den stora frågan är väl vad partiet vill med HK? Har inte läst något om Macao, men hur det det ut med lagstiftningen där?
 
Toppen