Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

toer00

Medlem
Problemet ”stavas” resebyrå... som i sin tur betalat till AC, samtidigt som som ARN beslutat att flygbolagen ansvarar för at betala tillbaka...

Så jag tänkte parallellt skicka in ARN...

Däremot KFM får vänta...
 

cantona

Medlem
Hej

Mina flighter blev inställda idag med avresa 12/7 till Schweiz med hemresa 20/7. Avser GOT-CPH-ZRH-CPH-GOT. Resan köpt på SAS-hemsida så finns inga mellanhänder. Får se hur lång tid det tar att få pengar tillbaka men undrar om jag har rätt till 250€ också? Finns inga restriktioner till att åka vad jag vet.
Min planerade avgång var 06:20 men finns inga bra alternativ. Tidigast 16:00. För hemresan planerad avgång 20:25. Se bifogade bilder.

Står enligt Artikel 5
1, c, ii) - de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller
2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.

Nedanstående kanske inte täcker in punkt 2?

Den informationen jag fått av SAS är:

Dear Passenger,

Your flight has been canceled.XXXXXX

Due to the complexity of travel restrictions worldwide caused by COVID-19, you will not be automatically rebooked.

If you want to rebook your flight please go to Manage my bookings and flights | SAS

For more information and passenger rights: Message - Traffic Information | SAS

If you booked via a Tour operator or Travel agent, please contact them directly.

Regards,
SAS
This e-mail (including any attached documents) is proprietary and confidential
and may contain legally privileged information. It is intended for the named
recipient(s) only. If you are not the intended recipient, you may not review,
retain, copy or distribute this message, and we kindly ask you to notify the
sender by reply e-mail immediately and delete this message from your system.
Thank you.
E-mail is susceptible to unauthorised alterations which may corrupt
the message of the e-mail. SAS Group only sends and receives e-mails on the basis that SAS Group is not liable for any unauthorised alterations.
 

Attachments

  • SAS1.PNG
    SAS1.PNG
    136,5 KB · Visningar: 377
  • SAS2.PNG
    SAS2.PNG
    52,6 KB · Visningar: 373
Last edited:

Johans00

Medlem
Hej

Mina flighter blev inställda idag med avresa 12/7 till Schweiz med hemresa 20/7. Avser GOT-CPH-ZRH-CPH-GOT. Resan köpt på SAS-hemsida så finns inga mellanhänder. Får se hur lång tid det tar att få pengar tillbaka men undrar om jag har rätt till 250€ också? Finns inga restriktioner till att åka vad jag vet.
Min planerade avgång var 06:20 men finns inga bra alternativ. Tidigast 16:00. För hemresan planerad avgång 20:25. Se bifogade bilder.

Står enligt Artikel 5
1, c, ii) - de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller
2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.

Nedanstående kanske inte täcker in punkt 2?

Den informationen jag fått av SAS är:

Dear Passenger,

Your flight has been canceled.XXXXXX

Due to the complexity of travel restrictions worldwide caused by COVID-19, you will not be automatically rebooked.

If you want to rebook your flight please go to Manage my bookings and flights | SAS

For more information and passenger rights: Message - Traffic Information | SAS

If you booked via a Tour operator or Travel agent, please contact them directly.

Regards,
SAS
This e-mail (including any attached documents) is proprietary and confidential
and may contain legally privileged information. It is intended for the named
recipient(s) only. If you are not the intended recipient, you may not review,
retain, copy or distribute this message, and we kindly ask you to notify the
sender by reply e-mail immediately and delete this message from your system.
Thank you.
E-mail is susceptible to unauthorised alterations which may corrupt
the message of the e-mail. SAS Group only sends and receives e-mails on the basis that SAS Group is not liable for any unauthorised alterations.
Du lär inte se röken av några extra 250€ då Covid är en extraordinär omständighet, se artikel 5.3.
Europakommissionen släppte riktlinjer för ersättning då flygningar blivit inställda/ombokade i mars - https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf punkt 3 är av intresse i ditt fall.
 
Last edited:

cantona

Medlem
Du lär inte se röken av några extra 250€ då Covid är en extraordinär omständighet, se artikel 5.3.
Europakommissionen släppte riktlinjer för ersättning då flygningar blivit inställda/ombokade i mars - https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf punkt 3 är av intresse i ditt fall.

UD avråder inte från resor till Schweiz.
"UD har den 18 juni 2020 beslutat att från och med den 30 juni häva avrådan för icke nödvändiga resor till följande länder: Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz, Spanien och Ungern. Beslutet gäller även San Marino, Monaco och Vatikanstaten."

Och från Schweiz sida gäller - "Beslutet om extraordinärt läge upphörde den 19 juni."

Dvs det finns inga extraordinära omständigheter.

källa på båda citat - swedenabroad.se/
 

Myllys35

Medlem
UD avråder inte från resor till Schweiz.
"UD har den 18 juni 2020 beslutat att från och med den 30 juni häva avrådan för icke nödvändiga resor till följande länder: Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz, Spanien och Ungern. Beslutet gäller även San Marino, Monaco och Vatikanstaten."

Och från Schweiz sida gäller - "Beslutet om extraordinärt läge upphörde den 19 juni."

Dvs det finns inga extraordinära omständigheter.

källa på båda citat - swedenabroad.se/

Däremot har Schweiz precis släppt en lista (där Sverige ingår) med länder där inresande måste sättas i karantän - det är sannolikt analogt tillämpligt här. Således föreligger det extraordinära omständigheter.

Refund/ombokning är en sak, men att få den extra ersättningen under förordningen under rådande omständigheter är inte riktigt i linje med dess syfte :)
 

cantona

Medlem
Däremot har Schweiz precis släppt en lista (där Sverige ingår) med länder där inresande måste sättas i karantän - det är sannolikt analogt tillämpligt här. Således föreligger det extraordinära omständigheter.

Refund/ombokning är en sak, men att få den extra ersättningen under förordningen under rådande omständigheter är inte riktigt i linje med dess syfte :)

Men det hindrar inte SAS att flyga dit väl? De säljer biljetter till Grekland men har inte tillstånd att landa. Den extraordinära situationen verkar inte hindra dom direkt.
 

Johans00

Medlem
Men det hindrar inte SAS att flyga dit väl? De säljer biljetter till Grekland men har inte tillstånd att landa. Den extraordinära situationen verkar inte hindra dom direkt.
Jag skulle klassificera det drastiskt antal minskade resenärer till följd av Corona (vilket jag antar är anledningen till att SAS ställt in flighten) som en hyfsat extraordinär omständighet. Om du har för mycket fritid kan du ju skicka in ett ärende till ARN och rapportera tillbaka hur det går.
Läs denna tråd där liknande har diskuterats - Telefonbokning med flera värdecheckar? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen