Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Morgan

Medlem
Hur ser processen ut när man betalade flyget med Swish (!)?

SAS kan ju inte swisha tillbaka pengarna utan behöver väl ett kontonummer? Någon som vet hur det går till så jag slipper vänta femtioelva minuter i telefonkö...
 

Berglund

Medlem
SAS kan ju inte swisha tillbaka pengarna utan behöver väl ett kontonummer?
Jag är ganska säker på att man som företagare/säljande part kan gå in i sitt konto och reversera en transaktion. Det här kan inte vara första gången man har behövt återbetala en Swishbetalning, helt övertygad om att det finns något sorts systemstöd för det.
 

Samosaguas

Medlem
Så här skrev kundtjänst i chatten till mig för en stund sen:

"We expect to process all bookings in March before the end of June, however it is possible that some bookings are not processed before that"

Jag gissar att det är "possible" att just min bokning är en dessa som SAS tyvärr inte hinner med innan slutet av juni. Någon som vågar slå vad? :)
Inga pengar återbetalda under juni så frågade i chatten om status på min bokning och fick följande svar:

Jag är ytterst ledsen över detta, det är korrekt att vår återbetalningsavdelning hade som mål att hinna ikapp med mars under juni men på grund av den massiva ström av både våra egna återbetalningar och återbetalningar via resebyråer så kunde de inte hinna ikapp. De har fortsatt in på juli med de sista som de inte hann med. De håller också på att se över ett automatiskt system nu för att ordna med detta så att hanteringarna ska gå snabbare för alla kunder som fortsatt väntar på detta.

Och på frågan när jag kunde förvänta mig en återbetalning blev svaret:

De kommer att ta de sista nu under början på juli som de inte hann med under juni. Jag kommer att skicka en påminnelse på denna bokning också att de ska hantera denna så snart som möjligt.
 

MTheC

Medlem
Det är ju något som inte stämmer i det som SAS kundtjänst ger som besked. Jag har nu andra avbokade resan denna vecka där jag inom kort, mindre än 10 min, får e-mail om att jag kommer ha pengarna tillbaka inom 3-5 dagar. Jag har inte sett några pengar tillbaka än men ändå skillnad i besked mot vad andra (och jag själv för resor under våren).
 

intuition

Medlem
Det är ju något som inte stämmer i det som SAS kundtjänst ger som besked. Jag har nu andra avbokade resan denna vecka där jag inom kort, mindre än 10 min, får e-mail om att jag kommer ha pengarna tillbaka inom 3-5 dagar. Jag har inte sett några pengar tillbaka än men ändå skillnad i besked mot vad andra (och jag själv för resor under våren).
Avser uppgiften "3-5 dagar" hur lång tid återbetalningen i helhet ska ta, eller hur lång tid det tar från att SAS faktiskt har gjort återbetalningen till att den syns hos mottagaren?

Det här är mailet jag får direkt efter att jag avbokar plus pro via hantera min bokning.
Skärmavbild 2020-07-03 kl. 09.05.43.jpg
 

MTheC

Medlem
Avser uppgiften "3-5 dagar" hur lång tid återbetalningen i helhet ska ta, eller hur lång tid det tar från att SAS faktiskt har gjort återbetalningen till att den syns hos mottagaren?

Det här är mailet jag får direkt efter att jag avbokar plus pro via hantera min bokning.
Visa bifogad bild 110239
Det mailet fick jag först, sedan en liten stund senare så kom detta mail:
Sas refund.JPG

Jag tror inte det första mailet (det som du har med i ditt inlägg) betyder att de faktiskt utfört återbetalningen men är inte säker. I det andra så står det att de har återbetalt beloppet men i det första så står det att de kommer behandla återbetalningen. Jag kan även se att jag faktiskt idag fick tillbaka pengarna på mitt konto för den första avbokningen så tog 3 arbetsdagar.
 

intuition

Medlem
Det första mailet är bara en s.k. "cancellation confirmation".
Tidigare gick det med automatik vidare till återbetalning (och jag tror inte att man brukade få något mer mail). Nu verkar det som att vissa biljetter har återgått till automatisk återbetalning, och att man då får ett andra mail med bekräftelse på att själva återbetalningen faktiskt är utförd.
(Varför jag skriver "vissa" är att det samtidigt finns rapporter om att andra nya avbokningar hamnar i jättekön kalle, dvs hanteras som covid-fall.)
 

MTheC

Medlem
Det första mailet är bara en s.k. "cancellation confirmation".
Tidigare gick det med automatik vidare till återbetalning (och jag tror inte att man brukade få något mer mail). Nu verkar det som att vissa biljetter har återgått till automatisk återbetalning, och att man då får ett andra mail med bekräftelse på att själva återbetalningen faktiskt är utförd.
(Varför jag skriver "vissa" är att det samtidigt finns rapporter om att andra nya avbokningar hamnar i jättekön kalle, dvs hanteras som covid-fall.)
Det är ju just detta som är intressant - försöker lista ut lite vad det är som gör att mina två senaste avbokningar gått så smidigt. Det var inte samma typ av avbokningar då det ena var en bonusresa och det andra en betald biljett. Det som de dock har gemensamt är att de båda var bokade relativt nyligen (den ena i maj och den andra i juni), bokade på SAS hemsida och avbokade via hemsidan. De avbokades också av mig så inte genom inställda flyg.
 

TLC

Medlem
Jeg har selv oplevet dette flere gange. Det sker primært ift afbestilling af bonusbilletter.
Du får en afbestillingsbekræftelse med det samme du afbooker.
Hvis du indenfor 30-45 minutter, efter du har afbestilt, får mailen som @MTheC viser, perfekt - så får du refusion indenfor syv dage direkte på dit kreditkort.
Hvis du IKKE får denne besked, så er den refusion sat i køen = 3 måneder før du får refusion.

Jeg har af flere omgange afbestilt flere booking (eurobonus booking) samtidig (indenfor 2-3 minutter), lad os bare sige 3 reservation på samme tid. Normalt er 2 ud af 3 gået til automatisk refusion - den sidste hænger og venter i køen.
 
Last edited:
Toppen