Senaste nytt

Drömmen om utlandsboende; när Sverige inte alltid känns fullgott

pedantic

Medlem
Och rekommenderar du att man har en mäklare på plats som sköter förhandling och budgivning? Antar att vissa lägenheter kan gå för under annonserat pris?
Mäklaren har en annorlunda roll i den spanska processen, så det är mer om man vill anlita ett eget ombud för att sköta budgivningen, men det är annars relativt enkel att sköta just budgivningen över telefon/mail.

När det gäller annonserade priser är det vanligaste att man börjar med en 10-15% under (speciellt senaste åren då det varit stort utbud och ökad nyproduktion), det som är listat pris är mer det vi på svenska marknaden kallar för acceptpris.
 

Palazzi

Medlem
Mäklaren har en annorlunda roll i den spanska processen, så det är mer om man vill anlita ett eget ombud för att sköta budgivningen, men det är annars relativt enkel att sköta just budgivningen över telefon/mail.

När det gäller annonserade priser är det vanligaste att man börjar med en 10-15% under (speciellt senaste åren då det varit stort utbud och ökad nyproduktion), det som är listat pris är mer det vi på svenska marknaden kallar för acceptpris.

Här kommer halvt respons på det du skriver och halvt egen utläggning :
Exakt samma förfarande i Italien, på de flesta orter.
För den intresserade kan jag nämna att immobiliare.it (som Hemnet i Italien) har en statistiksida där man genom kartvy kan se prisläget på Italiensk bostäder.

Tyvärr ser man inte trender (upp-/nedgång) i översiktsvy, men så fort man kommer ner på regions- eller stadsnivå så ser man om trenden pekar nedåt eller uppåt.

Marknaden generellt har bara vikit någon procent, men det finns enskilda städer som drabbats hårt.
Det ska dock sägas att bostäder i de flesta städer brukar få se 5-10% prisfall redan innan prutmånen om 10. Undantaget detta är främst storstäderna eller de riktigt turisttäta.
+100 dagar är inte en ovanlig annons-tid, och om man inte fullkomligt förälskat sig i ett nyligen utkommet hus så skulle jag råda er att vänta.

Semesterbostäder på den Italienska klacken ser ut att tydligt ha vikit nedåt. Campione d’Italia har sjunkit 30% på 400d (dock fortsatt dyrt), men där finns en mycket tydlig anledning.

Annars inga nyheter. Sicilien och Kalabrien fortsatt billigt, men kanske allra billigast är bortglömda Molise-regionen. Bra väder och vatten, men generellt rätt tråkiga kuststäder.
För enkel transport, och billigt, ligger Abruzzo bäst till, med nära anslutning till Roms flygplats numera (tacka FlixBus för det).
 

P.Andersson

Medlem
Köpte lägenhet på Mallorca för 3år sedan.
Den bästa investeringen i livskvalité jag gjort.

Det jag gillar mest är naturen, kulturen, den orörda arkitekturen, Palmas utbud, folket och klimatet.

En Cortado på lokal bar kostar €1.
En öl kostar €1,50.
Solen skiner hela året.
Der är väldigt lätt och billigt att ta sig dit.
Ja listan kan göras lång.
Vi planerar för att flytta ner till ön på 75% basis nu i oktober.

Åh, lycko dig! Älskar Mallorca. Vad kostar en lägenhet där på ett ungefär?
 

fly4fun

Medlem
Har du spanskt bolån? Och rekommenderar du att man har en mäklare på plats som sköter förhandling och budgivning? Antar att vissa lägenheter kan gå för under annonserat pris?

Jag har inga lån, köpt cash. Man ska absolut ta hjälp av en mäklare som hjälper en. Det är säjaren som betalar provisionen till både sin och köparens mäklare (ca 5-6% som fördelas mellan mäklarna). Man kan absolut köpa under annonserat pris. Skulle gissa att 5-10% under utropspris är mer eller mindre standard och det händer nog att man kan köpa enstaka objekt 15% under utropspris.

Det 40+ sidiga spanska köpkontraktet med ett komiskt stort antal analog stämplar håller inte med. ;)

Att dokumentet som skrivs på, är tjockare än i Sverige gör det inte till mer formalia. Det tar bara längre tid att läsa. Därför jag gav min jurist fullmakt och sparade in 2h på att läsa 40 sidor.
 

RickardG

Medlem
Annars inga nyheter. Sicilien och Kalabrien fortsatt billigt, men kanske allra billigast är bortglömda Molise-regionen. Bra väder och vatten, men generellt rätt tråkiga kuststäder.
Norra halvan av Sicilien kanske inte är så dumt. Jag har fina minnen från Cefalú, Taormina, Giarre, Noto m.fl. och det är väl hyfsat enkelt med förbindelser från Sverige till Catania och Palermo.
Bra klimat året runt, och överflöd av kultur, natur och mat/vin.
 

Robert flysas

Moderator
Trevlig tråd:cool: Vi hade träffat en familj som var riktigt trevlig i Bretagne, Frankrike. Nära sol o hav, natur och mysiga Franska byar. Lugn o ro. Efter 3:e resan dit under 3 månader träffade vi mäklaren o bank, försäkringsbolag etc etc etc. Utgångspriset fick vi ner, allt verkade bra. I Frankrike betalar dock köparen noitarie avgifterna, dvs stå för säljarens % så det blev lika dyrt ändå:)Det var ett mysigt, lagom stort stenhus med bubbelpool och nära till ridning. Men det blev inget köp. Man måste verkligen vara ”nu kör vi” eller ta något annat. Men man lär sig alltid något nytt. Den där pirrande känslan i magen vid visningen är lika speciell varje gång
 

Robert flysas

Moderator
Jag är mer inne på att hyra än att köpa nu. Gärna USA eller Canada. Men även medelhavet. Får säkert inspiration här nu:)
 

Trox

Medlem
Jag har fastnat för Syd- och mellanamerika. Jag gillar klimatet och trivs bra när jag är där. Costa Rica är ett alternativ som är lockande. Vad jag kan se så är det skattetekniskt fördelaktigt. Men det blir när pensioneringen närmar sig. På lite mer lagom avstånd för frekventa resor lockar Italien eller Spanien.
 

MTheC

Medlem
Jag har fastnat för Syd- och mellanamerika. Jag gillar klimatet och trivs bra när jag är där. Costa Rica är ett alternativ som är lockande. Vad jag kan se så är det skattetekniskt fördelaktigt. Men det blir när pensioneringen närmar sig. På lite mer lagom avstånd för frekventa resor lockar Italien eller Spanien.
Costa Rica är väldigt nice!
Låter som du har lite koll på hur det funkar med skatt, har du koll på hur det funkar för Costa Rica? Kan man komma undan SINK-skatten?
 

Trox

Medlem
Costa Rica är väldigt nice!
Låter som du har lite koll på hur det funkar med skatt, har du koll på hur det funkar för Costa Rica? Kan man komma undan SINK-skatten?

SINK kommer man nog inte undan. Men, Costa Rica tar inte ut ngn skatt på inkomster som kommer från andra länder, så totalt borde det vara fördelaktigt.
 
Toppen