Senaste nytt

Norrköpings flygplats

Fredde18

Medlem
Det var min tanke också när jag läste det. Men efter att ha läst företagets inriktning och målsättning samt etablering i Norrköping blir det många frågetecken som kommer upp. Företaget har tagit hem en miljardaffär i Qatar och sedan skulle välja att driva Norrköpings flygplats som går med brakförlust, det verkar vara en dålig affärside. Jag tycker det hela verkar minst sagt lite konstigt med etableringen. Det blir ju en konkurrent till LFV. Det är kanske ett smart drag om nu LFV skall permittera 500 medarbetare så kanske dessa kan erbjudas arbete inom IBG. Jag tycker ju mer man studerar detta ju mer frågetecken kommer upp.
Vad tror du om det hela @henke12 som tydligen haft företaget i Hongkong och är inom branschen.
En ”killgissning” kan ju vara att man genom att bidra med säg 15-20milj. per år till flygplatsen (ungefär vad förlusten ligger på) så kan man få tillgång till en ”testplattform” för sina system. I en miljardaffär med förhoppningar om mer kanske det ses som en god investering.
 

henke12

Medlem
Det var min tanke också när jag läste det. Men efter att ha läst företagets inriktning och målsättning samt etablering i Norrköping blir det många frågetecken som kommer upp. Företaget har tagit hem en miljardaffär i Qatar och sedan skulle välja att driva Norrköpings flygplats som går med brakförlust, det verkar vara en dålig affärside. Jag tycker det hela verkar minst sagt lite konstigt med etableringen. Det blir ju en konkurrent till LFV. Det är kanske ett smart drag om nu LFV skall permittera 500 medarbetare så kanske dessa kan erbjudas arbete inom IBG. Jag tycker ju mer man studerar detta ju mer frågetecken kommer upp.
Vad tror du om det hela @henke12 som tydligen haft företaget i Hongkong och är inom branschen.

Ingen aning! Aldrig hört talas om företaget :)
 

Fredde18

Medlem
Väl medveten om Corona osv... men jag noterade i pressmeddelande från nya Air Gotland Express Air Gotland Express- Gotlands nya lokala flygbolag | Air Gotland Express
att VD för Norrköping flygplats är med i styrelsen. Han, Ola Matsson, var med när Gotlandsflyg startade för massa år sedan.
Kanske kan man nu vara med och påverka och få en linje från Norrköping över till ön? När denna linje tidigare fanns (90-talet) var det många östgötska värnpliktiga och övriga försvarsanställda som flög frekvent. Och nu ökar ju försvaret på Gotland igen med några hundra soldater som ska slussas fram och åter varje vecka.
Minns var ni läste det först :D
 

Alf

Medlem
Om det är någon linjejag saknar förutom Köpenhamn så är det Gotlandslinjen. Använde den mycket i jobbet och även på sommaren för semesterresor till Gotland. Borde kunna finnas underlag för denna linje. Enda gången jag frivilligt sätter mej i ett propellerplan. Med en restid på 20 minuter kan man stå ut.

Lite nostalgi, i slutet av förra seklet deltog jag i en KFÖ övning där ett kompani skulle förflyttas från Östergötland till Gotland. Detta gjordes med två F28 plan från Linjeflyg som flög i route från Norrköping till Visby på 100 meters höjd i ett skitväder med regn och kraftig blåst. Inte direkt behagligt, men fort gick det. Det är första och enda gången jag varit med om att både starta och landa i route med något passagerarplan. Jag pratade efteråt med piloterna och dom var supernöjda med att fått flyga på ”riktigt”.
 

apknug

Medlem
Helvete va coolt. Både landa o starta rote med två F28 or, de har ju lite längre spännvidd än Viggen som "lätt" kan styra undan om rote ettan skulle få motorbortfall på banan.

Märks att det var riktiga piloter som flög dessa. Jag har ingen statiskt för det men de flesta allvarliga incidenter o haverier med civila flygplan som avlöpt "bra" har flugits av före detta flygvapenpiloter.
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
Apropå att näringslivet kan tänkas bidraga/ta över flygplatsen. Kanske detta kan vara en möjlig kandidat?
Internationellt bolag etablerar sig i Norrköping och startar med... - IBG Europe AB
I en artikel i Folkbladet från mitten av maj (Norrköpings andra tidning) bekräftar IBG att det är de som är den ”civila aktören”. (Se tidigare inlägg i tråden) Jag länkar men det är förmodligen betalsida. (Jag har abonnemang själv så ser ej vilka artiklar som är låsta).
De visar intresse för att ta över flygplatsen – Folkbladet

Om nån är nyfiken kan jag sammanfatta texten.
 

Alf

Medlem
I en artikel i Folkbladet från mitten av maj (Norrköpings andra tidning) bekräftar IBG att det är de som är den ”civila aktören”. (Se tidigare inlägg i tråden) Jag länkar men det är förmodligen betalsida. (Jag har abonnemang själv så ser ej vilka artiklar som är låsta).
De visar intresse för att ta över flygplatsen – Folkbladet

Om nån är nyfiken kan jag sammanfatta texten.

Ja sammanfatta gärna, själv har jag bara NT och där har det inte skrivits något.
 

Fredde18

Medlem
Det kan jag göra men det är samma inlogg på NT som Folkbladet. Även om man bara har papperstidning ska man ha ett inlogg som funkar. Återkom annars så skriver jag ihop något!
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Martin_S

Medlem
Det kan jag göra men det är samma inlogg på NT som Folkbladet. Även om man bara har papperstidning ska man ha ett inlogg som funkar. Återkom annars så skriver jag ihop något!
Samma inloggning men kräver separat prenumeration. Iaf för mig som bara har en digital prenumeration på NT.

Jag skulle också uppskatta en sammanfattning.
 
Toppen