Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

MTheC

Medlem
Ja eller det uppenbara i att föredra att vara hemmavid om man själv eller någon annan blir så sjuk att det blir allvarligt och kräver sjukhusvistelse. Det + det som @Berglund påpekar; det är inte samma sak att semestra och följa regler/anpassa sig efter det som gäller i det land man besöker. Då är det sannolikt bättre att vänta tills detta är över.
Kan helt förstå oron, för mig skulle det kännas lika illa att ligga på sjukhus i Sverige som utomlands men full respekt för att andra resonerar annorlunda. Skulle dock självklart inte ta med mig folk som är i riskgrupper. Jag ser väl också just att risken känns högre i Sverige med värre smittspridning, inga munskydd som används och en massa folk som semestrar hemma.
 

MTheC

Medlem
Lite så här har jag tänkt kring fördelar med Sverige:
× Skönt åka i egen bil och slippa flygplan/flygplatser etc
× Lättare vara spontan pga kortare avstånd
× Generellt mer glesbefolkat
× Lättare anpassa sig efter smittan, typ handla mat på coop.se lättare på semestern än carrefour.fr för mig
× Snabbare ta sig hem om man blir dålig (egen bil)
× Trygghet med hur vården fungerar (men inte nödvändigtvis bättre)
Tack för bra input! Just det där med snabbare att ta sig hem om man blir sjuk (och att man kan åka i egen bil, mest av respekt för andra) är sådant jag också funderat över och om man skulle kunna slippa flyg.

Aspekten med glesbefolkat kanske stämmer men intrycket jag fått från de bekanta jag har som nu inlett semestern i Sverige är att det är avsevärt trängre här på turistorterna (och stränderna) än vad jag hör från bekanta i en del andra länder i Europa. Vet inte om det handlar om att man tar det på större allvar i andra länder och har mer respekt för varandra. Jag kan bara kolla ut där jag bor och när det varit bra väder så har det inte varit några 2 meter mellan sällskapen vid stranden eller bryggan utan snarare 2 cm.
 

Sebbeh

Medlem
För oss blir det bilen uppåt i landet mot Piteå och Kiruna för att hälsa på familj och bo i deras stugor. Sen hoppas vi kunna åka över till Finland också för att semestra där hos familj i deras stugor där. Sen får vi vart det bär efter det. Beror mycket på hur saker och ting utvecklar sig.

Vi känner inget sug att åka iväg då vi har småbarn. Känns lättare och säkrare med bil så vi kan ta oss hem. Ett plus är att vi kan vara väldigt flexibla.
 
Den stora frågan, för oss som har bokningar till USA, blir ju när Trump kommer öppna upp för européer. Idag kom ju besked om stoppade visum året ut. Svårt att veta hur långt fram man ska skjuta upp bokningar.
 

Senator

Moderator
Den stora frågan, för oss som har bokningar till USA, blir ju när Trump kommer öppna upp för européer. Idag kom ju besked om stoppade visum året ut. Svårt att veta hur långt fram man ska skjuta upp bokningar.

Misstänker att han vill visa sig hård inför valet så gissar på efter årsskiftet, kanske till jul...

Jag har kollat lite runt på CNN, Homeland och US CBP hemsidor. Kan någon dela med sig en källa som beskriver vad som har hänt idag?
 

NyfikenGrau

Medlem
Har också helt missat den här nyheten...arbetsvisum ser jag nåt om men verkar inte från idag?

Hur som helst, hittade en annan intressant nyhet, verkar som listan på länder utanför EU som får klartecken för resor imorgon har läckt ut;

On the current "safe" list, still likely to be amended, are Algeria, Australia, Canada, Georgia, Japan, Montenegro, Morocco, New Zealand, Rwanda, Serbia, South Korea, Thailand, Tunisia and Uruguay.

Coronavirus: EU to allow in visitors from 14 'safe' countries - BBC News
 

Morgan

Medlem
Aspekten med glesbefolkat kanske stämmer men intrycket jag fått från de bekanta jag har som nu inlett semestern i Sverige är att det är avsevärt trängre här på turistorterna

Du har kanske rätt. Men lättare att semestra "off the beaten track" i omgivning man känner till. Finns säkert motsvarighet till Sörmlandsleden i Italien och Peru, men där skulle jag nog hamnat vid Cinque Terre eller Inkaleden istället, vilket naturligt inneburit mer folk (och annan typ av upplevelse...)
 
Toppen