Senaste nytt

Ny snabbfärja mellan Sverige och Tyskland

Valley

Medlem
Jag blev nyfiken på hur stor skillnad det blir i restid om man kommer norrifrån egentligen. Jag antar att de flesta kommer på E4, förutom boende i Skåne/Blekinge, så jag använde Google maps för bilsträckorna och satte startpunkt vid Väla Köpcenter strax utanför Helsingborg. Sedan adderade jag de typiska tiderna för färjeöverfarterna utan att ta hänsyn till att man kan få stå och vänta ett tag för ombordkörning.

Alternativ 1
Väla Köpcenter-Öresundsbron-Rødby: 2h 30m
Rødby-Puttgarden: 0h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 3h 46m
Totalt: 7h 1m

Alternativ 2
Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Rødby: 1h 58m
Rødby-Puttgarden: 0h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 3h 46m
Totalt: 7h 10m

Alternativ 3
Väla Köpcenter-Öresundsbron-Gedser 2h 33m
Gedser Puttgarden: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 35m

Alternativ 4
Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Gedser: 2h 1m
Gedser-Rostock: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 40m

Alternativ 5
Väla Köpcenter-Ystad: 1h 21m
Ystad-Sassnitz: 2h 30m
Sassnitz-Berlin Tegel: 3h 34m
Totalt: 7h 25m

Det är alltså ingen större skillnad i restid mellan de tre olika alternative som jag undersökte. Jag blev lite förvånad, trodde att Ystadsrutten skulle ta längre tid än så...
Fördelen med färjorna är att man kan sträcka på benen lite och kanske få i sig en matbit. Åker man bil hela vägen så behöver man sannolikt göra stopp för det ändå, så då jämnar tiderna ut sig mer.

Edit: Lagt till vägen via Gedser-Rostock som jag missade att komma ihåg fanns. Det ändrar ju bilden lite...

Glöm inte tid för closing i Ystad. Skall vi tro man måste vara där 1H innan avfärd?
 

Ystad

Medlem
Katamaraner känns egentligen bara helt rätt på korta linjer med hög beläggning och konkurrens, som Helsingfors-Tallinn eller Calais-Dover. Göteborg-Fredrikshamn funkar väl också, men får inte bli mycket längre avstånd eller mindre trafik. Nu minns jag även att det gick en katamaran Göteborg-Köpenhamn på 90-talet tror jag, tog 3,5 timme vill jag minnas.
Lite kul med denna "Katamaran-historia". I många år gick det som kallades "flygbåtar" mellan Malmö och Köpenhamn - i början var det bärplansbåtar men sedan tog katamaranerna över.
Lite O T: man kan åka katamaran mellan Hamburg och Helgoland, en trevlig tur - inte minst Elbe-delen. Jag har åkt här några gånger och en gång fick jag känna på problemen som kan uppstå med en katamaran i hög sjö. Det var nog en av mina värsta upplevelser till sjöss. Resan som normalt tar några timmar tog nog dubbelt så lång tid och jag tror att ca 90% av passagerarna fick användning för spypåsarna. Själv klarade jag mig från att vomera - jag var nog mest fundersam på om båten skulle "klara det" - ett minne för livet.
 

Palazzi

Medlem
Jag får erkänna att jag inte ens betänkte att landväg, bro och kort färjepassage kunde vara snabbaste vägen till Berlin.
Tänkte helt enkelt att det snabbaste var färja, och att denna är snabbare än förevarande var.
Men bor man i Skåne och ska på badsemester...

I Italien går det rätt snabba katamaraner med foils till sydliga öar. Stor tidsvinst på de långväga resorna, men som sagt så går de ej när vädret är halvdant.
 

Hachans

Medlem
Jag får erkänna att jag inte ens betänkte att landväg, bro och kort färjepassage kunde vara snabbaste vägen till Berlin.
Tänkte helt enkelt att det snabbaste var färja, och att denna är snabbare än förevarande var.
Men bor man i Skåne och ska på badsemester...

I Italien går det rätt snabba katamaraner med foils till sydliga öar. Stor tidsvinst på de långväga resorna, men som sagt så går de ej när vädret är halvdant.

Man får tänka på att det är under optimala förhållanden som färjan är snabbare. Har man kört till Tyskland på semester så vet man att ofta följande händer.

- Köer på danska motorvägar.
- Färjan blir full och man behöver vänta 1-3 avgångar, alternativt man missar sin bokade tid på grund av vägarbeten och behöver vänta i standbykön.
- Stau på vägen från färjan och stau så in i vassen på vägarna utanför Hamburg.

Så resan som på pappret är cirkus 5 timmar, kan lätt ta 7-8 på grund av olika händelser längs vägen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Man får tänka på att det är under optimala förhållanden som färjan är snabbare. Har man kört till Tyskland på semester så vet man att ofta följande händer.

- Köer på danska motorvägar.
- Färjan blir full och man behöver vänta 1-3 avgångar, alternativt man missar sin bokade tid på grund av vägarbeten och behöver vänta i standbykön.
- Stau på vägen från färjan och stau så in i vassen på vägarna utanför Hamburg.

Så resan som på pappret är cirkus 5 timmar, kan lätt ta 7-8 på grund av olika händelser längs vägen.

Det är korrekt, men om man kan planera vilken tid man ska åka ner eller upp så kan man undvika det mesta av det där.
Undvika köer på danska motorvägar = inte köra runt Köpenhamn i rusningstrafik. Sträckan Köge-Vordingborg är mycket snabb, 130 km/h begränsning och det kan man i princip alltid hålla också.
Missa färjan, detta är lite klurigt att undvika om man kommer norrifrån. Jag ser på ditt exempel att du menar Rödby-Puttgarden, men Gedser-Rostock är mindre rörigt om man nu inte måste västerut - jag har aldrig missat en bokad tid där även om det varit nära ibland. Ett riktmärke för mig är att nå Öresundsbron 2,5 eller senast 2 timmar före färjans avgång, då hinner man fortfarande om man håller bra tempo. Annars kan man lika gärna ta lunchrast eller nåt..
Hamburg...undvik ;) T.ex. A24 Hamburg-Berlin har kroniska milslånga köer pga omfattande renoveringsarbeten. Detta talar faktiskt för den nya färjelinjen här - även till/från Rostock måste man ut på den numera hemska A24, glöm fri fart här..A11 nordost om Berlin är inte heller så gles trafik direkt, men i alla fall bättre än A24. A20 är med tyska mått tom.
Ska man till västra Europa från Sverige är det ju tyvärr omöjligt att undvika Hamburg. Gör om möjligt som tyska turister och kör nattetid...
Enligt min erfarenhet är sammantaget bästa resdag söderut från Sverige lördagar (för att undvika söndagskvällen in mot Berlin eller Hamburg) och bästa resdag norrut till Sverige söndagar, minimal trafik i Tyskland söndag förmiddag samt lastbilsförbud.

Hur som helst, mest relevant här generellt är att tänka på och räkna in färjans incheckningstid och i hur god tid man vill vara där för att få realistiska restider som man verkligen kan jämföra. Denna nya Ystad-linje blir bra för oss som ska till/från sydöstra Sverige, annars är det väl tveksamt om den innebär en förbättring av restiden.

Och slutligen, har man semester och inte måste vända på slantarna, så börja om möjligt resan söderut med lite klass, på Göteborg-Kiel eller Nynäshamn-Gdansk (underskattad toppenförbindelse för stockholmare) och ta en drink i solnedgången och varva ner. Karlskrona-Gdynia eller Trelleborg-Travemünde kan vara hyfsade alternativ om man bor längre söderut. De snabbare alternativen är för oss som måste köra dem, inget jag skulle rekommendera som start på en semester (om man nu inte bor i Skåne, då kan det funka).
 

Ricci

Medlem
Jag tycker det är märkligt att man väljer Ystad istället för Trelleborg.
Det känns som kanske Ystadkommun är med på ett hörn med lite "sponsring".
 

Ystad

Medlem
den numera hemska A24
Menar du att det är värre än vanligt i år? Jag skall göra mitt årliga besök i Wittstock när restriktionerna lättar... Då slipper jag i o f s 24'an men ibland tar jag en sväng om Berlin också och då blir det A24. Kanske inte läge i år då...
 

sembl

Medlem
Något som tar längre men är bekvämt är just tex Trelleborg-Rostock med alla chaffisar när jag kört till Berlin från Stockholm för att köra en långweekend.

Man lämnar sthlm på Torsdag eftermiddag, hoppar på den sena avgången från Trelleborg (23tiden), rullar ut i Rostock kl 06 och har max 1h30min in till centrala Berlin vid den tidpunkten. Det är fri fart stor del av den sträckan.

Hemresan har alltid skett via Rostock-Gedser och via Bron som funderat mycket bra på söndagen. Igen mindre trafik till Rostock än till Puttgarden plus fri fart gör skillnad.

Har gjort detta under många år och även testat kortaste men det har alltid varit längre tid för mig pga trafiken. Dessutom har de nya färjor på Gedser Rostock vilket är stor skillnad på bekvämlighet jämfört det gamla.

Att starta med snabbfärjor från Ystad känns inte som att det behövs när man redan har bra alternativ.
 
Toppen