Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Canadien

Medlem
Man börjar ändå bli lite nyfiken på hur SAS tänkt sig hantera förutsättningarna för alla oss som inte inkluderats i första vändan av membership level extension, dvs vi som tjänade in status/poäng på egna meriter inom ramen för ordinarie kvalificeringsperiod. Mer än två månader av min innevarande kvalificeringsperiod (1apr20-31mar21) har ju passerat och jag har, givet nuvarande upplägg, exakt samma förutsättningar som om COVID aldrig inträffat. Blir spännande att se hur de lägger upp förutsättningarna framöver...

Nu kan du ju flyga Inrikes och Bissau destinationer I Europa igen, så det är väl bara att flyga lite så är du hemma.
 

GMTmax

Medlem
Nu kan du ju flyga Inrikes och Bissau destinationer I Europa igen, så det är väl bara att flyga lite så är du hemma.
Jag tror jag väntar med utrikes till UD hävt sina restriktioner.
Var dock förutsättningarna för intjäning framgent som var min fundering, inte att flyg genererar poäng. Det verkar vi båda ha förstått ;)
 

TomJ

Medlem
Jag tror jag väntar med utrikes till UD hävt sina restriktioner.
Var dock förutsättningarna för intjäning framgent som var min fundering, inte att flyg genererar poäng. Det verkar vi båda ha förstått ;)

Ja, just nu så är förutsättningarna för guld exempelvis att man måste tjäna in 45000 eller 45 flyg på knappt 10 månader istället för normalt 12 för oss som hade brytdatum brytdatum 31/3. Och tiden man har sjunker hela tiden men hindren minskar inte i samma takt (UDs avrådan, fåtal rutter mm). Flyger man mycket så är det så klart inga svårigheter och brukar man ha diamant+++ varje år så är det ju inga konstigheter men för gruppen som normalt uppnår guld nätt och jämnt varje år, kanske räddar upp det med nån extraresa i slutet så blir det klart svårare. Alla kan/vill ju inte bara flyga bort något tiotusental kronor i onödan heller. Detsamma gäller ju om man vill uppnå diamant, men på en högre nivå.

Att som diamant+++ kommentera här att det är ju bara att ta några resor hit och dit blir ju lite " men om det fattiga folkets bröd är slut får de väl äta bakelser??? "
 

TomJ

Medlem
Då kanske man får vara utan status ett år? Allt kan ju inte vara allmosor. Är status viktigt går det att köpa 71.1% av guld med två kreditkort. Flyger man inte in 30% av guld på egen hand så...

Det är allt annat än allmosor skulle jag säga. Kriterierna SAS har satt upp är 45000p/12 månader, inte 45000/10 månader eller 9 eller 8... Dessutom vet väl du lika väl som många andra här att utan status i ett år är värt mycket med gold-for-life? Men det är väl många som från sina höga hästar njuter när det blir svårare att komma upp i samma status som de själva har. Har själv inga problem att uppnå guldet men har full förståelse för de som kommer få problem med det och full förståelse för vad de tappar med lifetime. För många är det kanske dessutom sista chansen innan pensionen, de kanske förlorat arbetet i corona-krisen, osv. Så jag tycker det inte är läge att förminska folk och vara spydig.
 

GMTmax

Medlem
För att förtydliga - jag brukar inte ligga på gränsen för EBG utan har historiskt haft en del marginal.
Låt mig exemplifiera/förtydliga varför jag är nyfiken på hur SAS kommer att hantera detta:
Om man idag är EBG (förtjänad) och har expiry date 28feb21 (istället för som jag, 31mar21) och inte tjänar in en enda poäng under nuvarande kvalificeringsperiod, så förlängs EBG-status automatiskt till 28mar22 + 3 månaders grace inkl. LTG, etc. Resandet innan den 28/2- 20 var i princip opåverkat/marginellt opåverkat, åtminstone ur ett SAS-perspektiv. Från början på mars började resandet successivt stängas ner.
Allt annat lika, fast med expiry date 31mar21 (som jag) innebär alltså ingen adderad kompensation öht, i nuläget.

Min fundering rör sig kring hur SAS avser hantera denna "skevhet" i hantering av medlemmar vars exp date endast skiljer sig åt en månad? Kommer de sänka poäng-/flyggränsen för medlemsnivåer? Kommer de tillåta köp av baspoäng i högre utsträckning? Kommer de rulla fram gränsen för extension? Blir intressant att följa.
 

palmen

Moderator
För att förtydliga - jag brukar inte ligga på gränsen för EBG utan har historiskt haft en del marginal.
Låt mig exemplifiera/förtydliga varför jag är nyfiken på hur SAS kommer att hantera detta:
Om man idag är EBG (förtjänad) och har expiry date 28feb21 (istället för som jag, 31mar21) och inte tjänar in en enda poäng under nuvarande kvalificeringsperiod, så förlängs EBG-status automatiskt till 28mar22 + 3 månaders grace inkl. LTG, etc. Resandet innan den 28/2- 20 var i princip opåverkat/marginellt opåverkat, åtminstone ur ett SAS-perspektiv. Från början på mars började resandet successivt stängas ner.
Allt annat lika, fast med expiry date 31mar21 (som jag) innebär alltså ingen adderad kompensation öht, i nuläget.

Min fundering rör sig kring hur SAS avser hantera denna "skevhet" i hantering av medlemmar vars exp date endast skiljer sig åt en månad? Kommer de sänka poäng-/flyggränsen för medlemsnivåer? Kommer de tillåta köp av baspoäng i högre utsträckning? Kommer de rulla fram gränsen för extension? Blir intressant att följa.
Om jag ska gissa kommer det något svar på det efter sommaren. På det stora hela är det inte direkt den viktigaste frågan för sas just nu, även om det för många på forumet är en viktig fråga.

Om jag var i den situationen skulle jag utgå ifrån att inget kommer att göras och försöka planera från det scenariet. Man får kanske ha en "emergency plan" för januari/februari där man kanske måste skaffa amex elite, göra segment/mileage runs.
Viktigaste för oss där detta är viktigt är att ligga steget före och planera för 2-3 tänkbara scenarion som kan uppstå.
 

Johan Hbg

Medlem
Ja, just nu så är förutsättningarna för guld exempelvis att man måste tjäna in 45000 eller 45 flyg på knappt 10 månader istället för normalt 12 för oss som hade brytdatum brytdatum 31/3. Och tiden man har sjunker hela tiden men hindren minskar inte i samma takt (UDs avrådan, fåtal rutter mm). Flyger man mycket så är det så klart inga svårigheter och brukar man ha diamant+++ varje år så är det ju inga konstigheter men för gruppen som normalt uppnår guld nätt och jämnt varje år, kanske räddar upp det med nån extraresa i slutet så blir det klart svårare. Alla kan/vill ju inte bara flyga bort något tiotusental kronor i onödan heller. Detsamma gäller ju om man vill uppnå diamant, men på en högre nivå.

Att som diamant+++ kommentera här att det är ju bara att ta några resor hit och dit blir ju lite " men om det fattiga folkets bröd är slut får de väl äta bakelser??? "
Jag är i liknande sits. Ett år till för GOLD FOR LIFE! Det kommer bli två kreditkort till hösten (har redan ett så det är ok) och sen förhoppningsvis en t o r till USA till våren så är saken biff.
 

Nander

Medlem
Det som gör att det känns lite surt är att vissa har hamnat i en bättre sits än vad de annars skulle ha varit (fått förlängt Guld/Diamond som de annars inte skulle ha nått) medan andra är i ett klart sämre läge än de annars skulle ha varit. Och det på grund av något som annars är så obetydligt och slumpmässigt som det datum då man första anmälde sig till Eurobonus. Det är självklart att det känns lite förargligt när man som jag är på "fel" sida av detta:
  • Jag hade redan klarat Gold med god marginal, så förlängningen tjänade inget till för mig
  • Jag hade nått Diamond för första gången någonsin i år om det inte hade varit för corona - nu hände inte det
  • Jag har nu redan förlorat två månader på nästa period, och det ser ut som att mitt resande i tjänsten inte kommer igång förrän 2021 - det blir således rätt tufft att ens hålla kvar Guld i år
Förhoppningvis inser SAS detta och gör någon form av justering: antingen skjuter fram brytdatumet för förlängning eller sänker kraven för återkvalifiering det här året.
 

Xpressen

Medlem
Intressant hur fel någonting så rätt kan bli.. Vissa trogna kunder tjänar ingenting på detta medan andra får en riktigt lyckoträff.

Min sambo till exempel:

Hade kvalperiod 1feb2019-31jan2020
Under denna period blev hon guld trots 0 betalda SAS/Star Alliance flygningar. Detta på grund av att det strulade när hon fick sitt Elite och dom 20 000 statuspoängen kom in till SAS 3-4 månader efter ansökan 1 år senare kom de in när dom skulle och vips så att hon fått 40 000 statuspoäng under samma kvalperiod. Detta tillsammans med MC Premium gjorde henne till guld.

Nu har hon då alltså kvalperiod 1feb2020-31jan2021 och kommer om jag förstått allt rätt få detta förlängt till 31jan2022 + 3 månader grace.

Guld blev hon första gången i oktober 2019 och kommer alltså vara det fram till april 2022 det vill säga 2,5 år guldmedlemskap till någon som inte betalt en enda krona för flygbiljetter.
 
Toppen