Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

intuition

Medlem
Jag har avbokat ytterligare 2 resor, en plus pro och en award för ca 2 veckor sedan. Båda via hemsidan, båda avbokningarna / återbetalningarna omgående bekräftade på mail. Plus pro med uppgift om 7 dagars process-tid, award biljetten med "längre än vanligt" tid. Poängen returnerades omedelbart. Inga pengar har kommit såklart.

Så att plus pro återbetalas per automatik gäller inte alltid. Kanske kan man på något udda sätt trigga automatisk återbet, men kanske det är något flöde sas sas missat att stänga av.
Kanske har det att göra med om plus pro biljetten faller inom reglerna för den allmänna amnestin (typ inställt flyg eller bokat i rätt datum intervall) och att deras IT inte klarar att skilja light från plus pro då. I så fall kan man tänka att avbokning av plus pro på ett icke inställt flyg kanske ger återbet automatiskt.

Eller så är det bara slumpmässigt, vem vet...
 

Senator

Moderator
Jag har haft en intressant följetong med SAS i frågan:
1. Avbokar online en resa med SAS ARN-PRG-ARN i SAS Plus som är betalade med vouchers från deras klanteri den 20:e december när man ställde in ARN-BGO. En fadäs som sedan innebar €1.500 i vouchers till familjen Senator. Detta sker den 29:e april.
2. Runt den 25:e maj så ringer jag SAS och knappar in mitt EBG. Jag vill boka till september beskrev jag, men jag behöver lite vouchers. Svaret var att den 5:e maj hade mitt ärende hanteras och det var konstigt att jag inte hade fått vouchers. Ärende skulle skickas till avdelningen för åtgärd.
3. I går den 7:e juni ringde jag igen eftersom det självklart var tomt i min email-låda, Då visar det sig att eftersom det är två pax i bokningen att detta inte är gjort #suck
4. Idag får jag mail:
Ämne: Thanks for your patience

Dear Traveler,


We’re still processing your request for a SAS Travel Voucher.


We understand that you’re still waiting for your SAS Travel Voucher and we’re very sorry for any inconvenience this has caused you.


Unfortunately, due to extraordinary circumstances the handling time is longer than usual, processing your request could take up to another 6 weeks.


Again, we are very sorry for the delay. We’re doing our best to handle your request quickly and aim to get your voucher to you as soon as we can.


Best wishes,

SAS


Jag jobbar bland annat med en här typ av frågor som Marketoonist beskriver väl:

Transformation.jpg


SAS skulle kunna spara så mycket pengar om deras self-service vilja = self-service förmåga.
 

SK989

Medlem
Efter att ha väntat på återbetalning i en och en halv månad och fått noll besked från SAS tröttnade jag och vände mig till Kronofogden med ett betalningsföreläggande mot SAS. Det är inte jättemycket pengar men om jag vore skyldiga SAS pengar har jag svårt att tro att de nöjt sig med ett besked från min sida i stil med "Jag vet att jag är mer än en månad sen med betalningen men jag lovar - jag betalar när jag hinner med. Vilket kanske är nästa månad.".

Nu visar det sig att SAS inte svarar Kronofogden heller... Det innebär att efter 14 dagar så meddelar Kronofogden automatiskt ett utslag som fastslår att SAS är skyldiga mig yrkat belopp varefter fogden gör en utmätning av SAS tillgångar. Sorgligt.
 

dino_81

Medlem
Efter att ha väntat på återbetalning i en och en halv månad och fått noll besked från SAS tröttnade jag och vände mig till Kronofogden med ett betalningsföreläggande mot SAS. Det är inte jättemycket pengar men om jag vore skyldiga SAS pengar har jag svårt att tro att de nöjt sig med ett besked från min sida i stil med "Jag vet att jag är mer än en månad sen med betalningen men jag lovar - jag betalar när jag hinner med. Vilket kanske är nästa månad.".

Nu visar det sig att SAS inte svarar Kronofogden heller... Det innebär att efter 14 dagar så meddelar Kronofogden automatiskt ett utslag som fastslår att SAS är skyldiga mig yrkat belopp varefter fogden gör en utmätning av SAS tillgångar. Sorgligt.
Tillgångar? Du får skulden återbetald i utgångna chokladbollar.

Skämt åsido så är jag kluven till detta tillvägagångssätt. Du har så klart rätt i att SAS aldrig skulle acceptera samma svar gällande en utebliven betalning för en flygbiljett men samtidigt är det en pågående pandemi men i stort sätt noll inkomster och bara utgifter för bolaget.

Återkom gärna hur det går i ärendet.

Själv väntar jag på en återbetalning för en inställd resa i maj. Förvisso inte något stor summa men även om det vore så skulle jag resonera så som att utgiften för resan är något jag räknat med (eftersom vi planerat för den iom att vi bokat och betalt resan) och då är det ingen brådska med återbetalningen.

Jag vill ses SAS i luften igen och då gör det mig inget om jag får vänta på återbetalningen.
 

intuition

Medlem
Efter att ha väntat på återbetalning i en och en halv månad och fått noll besked från SAS tröttnade jag och vände mig till Kronofogden med ett betalningsföreläggande mot SAS. Det är inte jättemycket pengar men om jag vore skyldiga SAS pengar har jag svårt att tro att de nöjt sig med ett besked från min sida i stil med "Jag vet att jag är mer än en månad sen med betalningen men jag lovar - jag betalar när jag hinner med. Vilket kanske är nästa månad.".

Nu visar det sig att SAS inte svarar Kronofogden heller... Det innebär att efter 14 dagar så meddelar Kronofogden automatiskt ett utslag som fastslår att SAS är skyldiga mig yrkat belopp varefter fogden gör en utmätning av SAS tillgångar. Sorgligt.
Återkoppla gärna om detta!
Jag har noterat att kronofogden meddelat att de också har kö och att de inte hinner hantera ärenden, just med hänvisning till många "Covid-19-relaterade" ansökningar.
 
Toppen