Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

M.K

Medlem
C2BE3D0A-82D8-4E0D-9F36-13B62B31C915.jpeg

Ännu en «enhancement» då priset för oss EBD dubblas för SAS MC Premium kortet ser jag.

Sällsynt dålig timing då plus inte ger någonting extra nu utan servering. Jag har också svårt att se framgångsmetoden med att fokusera sparandet på sina vanligtvis mest frekventa kunder.
 

bhen

Medlem
Jag fick precis brev om prishöjningen för Diamond.

Tror jag med det säger upp kortet, 1495kr blir svårmotiverat med nuvarande läge där det knappt går att använda poäng ändå.
 

Doctor-X

Medlem
En liten fråga på detta med reducerad årsavgift.
Avgiften man betalar vid årsskiftet (31:e december) är det för hela nästa år eller för året du haft kortet?
Jag har precis blivit EBD och senast jag pratade med SEB kundtjänst skulle halva avgiften dras av automatiskt, innebär det att jag ska få tillbaka ~750kr nu eller missar jag denna halva priset dealen helt?
 

Myllys35

Medlem
SEB gör ju tvärt emot Amex här, riktigt uselt. De borde ju snarare komma med någon kampanj eller bjuda på en del av årsavgiften.

Dags att klippa kortet nu, det är ändå ytterst få tillfällen när Amex inte fungerar. Om fler här gör samma sak nu och röstar med fötterna kanske de kan inse sitt misstag - blir ett mejl till kundtjänst plus en uppsägning.
 

danielhog

Medlem
Jag tycker fortfarande priset är bra för flypremium förmånen! Sen är det såklart alltid trist när saker blir mindre förmånligt. Jag har inte kortet för att i huvudsak komplettera Amex vid inköp utan just för flypremium, det går att räkna hem rätt snabbt om man använder det frekvent. (Hade fyra eller fem longhaul bonusresor med flypremium förra året).
 

Tonton

Medlem
Avgiften man betalar vid årsskiftet (31:e december)
Jag betalar min avgift i Juli - så det är individuellt när kostnaden dras. Beror helt och hållet på när du skaffade kortet.

är det för hela nästa år eller för året du haft kortet?
Kommande året.

, innebär det att jag ska få tillbaka ~750kr nu eller missar jag denna halva priset dealen helt?
Man får inte tillbaka något.

Vid förnyelse av kortet betalar man den årsavgiften som man ska ha.
EBD betalar 750kr i årsavgift, alla andra 1495kr. Från och med 15 augusti så betalar också EBD 1495kr vid förnyelse.
 

mha321

Medlem
Jag tycker fortfarande priset är bra för flypremium förmånen! Sen är det såklart alltid trist när saker blir mindre förmånligt. Jag har inte kortet för att i huvudsak komplettera Amex vid inköp utan just för flypremium, det går att räkna hem rätt snabbt om man använder det frekvent. (Hade fyra eller fem longhaul bonusresor med flypremium förra året).
Jag håller helt med. Räcker ju i princip med en longhaul i business för att räkna hem årsavgiften.

Däremot faller det snabbt I värde om man inte kommer upp i högsta nivån. Men jag misstänker att det är relativt sätt stort överlapp mellan de som är EBD och de som kommer upp i högsta nivån. Och dessutom kanske har Amex för att dra in poäng den vägen också. I och med att de räknar poäng oberoende av hur de kommer in, inte bara spend på mc, så kan det nog vara rätt många förlustaffärer bland kunderna i det segmentet.

Nu har jag själv min betalning i slutet av juni, så jag borde inte drabbas förrän om ett år. Och med lite tur så har de ändrat sig till dess :) men om jag drabbades nu skulle jag nog behålla kortet ändå - enda anledningen att inte göra det vore alla covid-begränsningar, och inte priset I sig.
 

Doctor-X

Medlem
@Tonton

innebär det att jag ska få tillbaka ~750kr nu eller missar jag denna halva priset dealen helt?

Man får inte tillbaka något.
Vid förnyelse av kortet betalar man den årsavgiften som man ska ha.
EBD betalar 750kr i årsavgift, alla andra 1495kr. Från och med 15 augusti så betalar också EBD 1495kr vid förnyelse.

Svar från SAS MC kundtjänst:
Hej!

När jag pratade med er kundtjänst i ett annat ärende för någon månad sedan, frågade jag avseende återbetalning av halva kortavgiften för 2020 eftersom jag nu sedan 4e juni är Diamond - jag fick då meddelat att denna kommer återbetalas per automatik, dock har jag inte sett någon återbetalning på mitt konto.

Hur går det med detta?

Mvh,
Doctor-X
2020-06-16, 15:52:52

Hej!

Då årsavgiften debiterats i december kan vi kreditera det för 6 månader. Jag krediterar 375 kronor (halva årsavgiften för diamant) då det är ett halvår kvar till nästa årsavgift.

Jag vill även informera att från och med 15 augusti 2020 kommer även diamant kunder att betala full årsavgift för kortet så efter 15 augusti är det även 1495 kronor i årsavgift för diamant medlemmar. Du kan se detta i vår prislista.

Med vänlig hälsning,

Elise

SAS EuroBonus Mastercard
Kundservice
Tel. 08 14 68 55

2020-06-17, 14:20:50


Logged in with: e-identification

Hej Elsie!
Det låter bra med 375kr i kreditering.
Tack för hjälpen!
Med vänlig hälsning,
Doctor-X


2020-06-18, 14:48:23
Hej Doctor-X!

375,- är nu krediterat och du kommer se detta på nästa kontoutskrift.

Önskar dig en trevlig midsommar!

Med vänlig hälsning,

Maja

SAS EuroBonus Mastercard
Kundservice
Tel. 08 14 68 55

upload_2020-6-19_9-11-26.png



Lite sista chansen för reducerad avgift, alltid något och jag är nöjd :)
 
Toppen